AG2R vraagt steun van andere ploegen in ontregelen Sky
donderdag 13 juli 2017 om 13:01

AG2R vraagt steun van andere ploegen in ontregelen Sky

Chris Froome en zijn Sky-formatie leiden de Tour nog altijd op overtuigende wijze, ondanks enkele speldenprikjes onderweg. De enige ploeg die in de rit naar Chambéry collectief probeerde de beruchte Sky-trein te ontregelen, was AG2R La Mondiale. Manager Vincent Lavenu vraagt zich in een interview met Cyclingnews af waarom andere teams zijn ploeg hierin niet steunen.

Lavenu is overtuigd van het nut van het blijven onder druk zetten van de Britse formatie. “Wat we allemaal willen is een felbetwiste koers, waardoor Sky gedwongen wordt uit hun comfortzone te treden. Als kleinere ploeg is het onmogelijk om de koers altijd te controleren, maar je kunt op bepaalde momenten wel de wedstrijd in handen nemen en de dynamiek veranderen.”

Wat hem vooral verbaast, is de gelatenheid bij de meeste teams. “Als je Sky de koers laat controleren, laat je ze in hun kracht. Dat is waar Sky zich het beste bij voelt. Daarom is het noodzakelijk dat meer ploegen de koers zo vroeg mogelijk openbreken, om Sky als collectief in moeilijkheden te brengen en daardoor ook Froome. Alleen dan is het mogelijk om iets te bereiken. Iedereen heeft het recht om op zijn manier te koersen, maar het lijkt me niet meer dan logisch om een dergelijke tactiek toe passen.”

RIDE Magazine
28 Reacties
13-07-2017 13:04
Hij heeft hier groot gelijk, ontregelen dat moneyteam van SKY. De andere ploegen laten zich anders weer te gemakkelijk naar de slachtbank leiden. Spanning is zo belangijk en SKY verziekt dat nu al jaren (zie Us postal).
13-07-2017 13:06
Een goede analyse maar of het advies wordt opgevolgd betwijfel ik
13-07-2017 13:08
De meeste ploegen houden hun knechten liever achter om de zesde plek van hun kopman te beschermen dan om Bardet het geel in te hijsen.
13-07-2017 13:10
Hij heeft groot gelijk, al zal dit hoogstwaarschijnlijk niet tot iets lijden. Ploegen rijden liever om hun plekje te beschermen. Dat is helaas de tour en dat is een van de redenen voor mij dat ik de Tour een van de mindere koersen van het jaar vind. Als er al een ploeg is die AG2R wilt helpen dan is dat denk ik Astana. Die willen nog wel eens alles of niks spelen. BMC zijn ze sowieso kwijt zonder Porte. Movistar is collectief een zwakke ploeg.
13-07-2017 13:14
Was er maar een ploeg (geweest) die in alle stilte steun vraagt (vroeg) bij het ontregelen van QS in de vlakke ritten...
Overigens, alweer, waarom dit in de media brengen, anders dan om redenen van zelfprofilering en indekking ('wij hebben het tenminste geprobeerd' ).
Smeed je partnerships achter de schermen, en tracht Sky dan in 1 etappe te verrassen!
13-07-2017 13:15
Leuk allemaal maar naast de aanval in de afdeling van Bardet zie ik AG2R verder ook weinig ondernemen. En die ploeg heeft kwa knechten toch echt wel renners mee die wat moeten kunnen forceren voor Bardet. Probleem blijft gewoon dat je ook bereid moet zijn je hele ploeg op te offeren om die van Sky te ontregelen wat ook gewoon een groot risico met zich meebrengt.
13-07-2017 13:22
Sky regelt de boel, als anderen gaan ontregelen raken ze zelf ook in war en wordt de chaos enkel groter.
13-07-2017 13:29
Leuk verhaal natuurlijk, maar wie dan? Van Astana is niets meer over en verder zijn er geen kopmannen met ploegen die Froome redelijkerwijs nog kunnen bedreigen. Quintana is allang blij als hij het zelf bij kan houden en zelfs als hij goed is, heeft Movistar op het moment ook weinig te bieden.
13-07-2017 13:31
De oplossing is inderdaad niet zo moeilijk, in de vlakke etappes is de kans dat Kittel de sprint wint zeker 90%. Laat QS dus lekker al het achtervolgende werk doen.
Als in de bergritten de niet Sky mannen elkaar niet terug gaan halen en "wachten" op een reactie van Sky wordt deze ploeg misschien wel ontmanteld en moet Froome het alleen doen.
13-07-2017 13:38
@chaba heb je de rit naar Chambery wel gezien? AG2R knalde al in de afdaling van La Biche vol weg, Froome zat geïsoleerd, niemand helpte AG2R mee en de ploeggenoten van Froome konden weer terugkeren.
In de afdaling van de mont du chat knalde Bardet weg, Froome zat alleen en Astana besloot het gat dicht te rijden.

Het is duidelijk dat AG2R zich niet neerlegt bij plek 3, maar echt strijdt voor het geel. Bewonderenswaardig, zonde dat ze gedwarsboomd worden door ploegen die hetzelfde doel zouden moeten hebben.
13-07-2017 13:47
Populistische praat. Er is bijna geen kopman over (Porte, Majka, Valverde) of die kan volgen (Quintana, Contador, Chaves) dat is het grootste probleem. Daarnaast zijn ploegen als Movistar en Astana al behoorlijk onthoofd.
13-07-2017 13:50
Dit soort opmerkingen hoor je al jaren.
Feit is gewoon dat ze maar een sterker team moeten mee nemen om het zelf te ontregelen.
13-07-2017 14:03
Ik snap hier niet heel veel van. Astana met Fuglsang en Aru deed echt zn best, BMC was ook hoopvol voordat Porte viel en Movistar heeft zonder Valverde duidelijk niet het team om iets te ondernemen. Ik heb weldegelijk aanvallen gezien om de Sky trein te ontregelen, dus ik vind het raar dat AG2R doet alsof ze de enige zijn.
13-07-2017 14:05
hij heeft gewoon gelijk.
13-07-2017 14:05
je sport toch om te winnen of niet?
13-07-2017 14:10
Ze vertikken het zelf evengoed om Astana te helpen als froome eraf ligt, dan kan je moeilijk ploegen op hun gedrag aan gaan spreken.
De echte winnaars zijn gewoon ver te zoeken de laatste jaren.
13-07-2017 14:13
Je hebt maar één ding nodig om Sky te ontregelen... een renner die sterker is dan Froome. Dan kan het tactisch plan van Sky de prullenbak in en krijg je een andere koers.
Maar ja, vind maar eens zo'n renner.
13-07-2017 14:24
Cannondale msch?
13-07-2017 14:54
Tja, het lastige is gewoon dat Sky het sterkste team is en dat Froome de sterkste renner is. Ik neem Froome niet eens wat kwalijk, ben ook wel een fan van hem. Ik hoop ook dat hij de Vuelta straks wint, want er is meer dan alleen de Tour. Maar zelfs voor iemand die sympathie heeft voor Froome is zijn heerschappij in de Tour vervelend om te zien. Ik wil simpelweg strijd zien, de meesten van ons, en dat levert de Tour al jaren niet meer, helaas. Ja, er zijn mooie etappes tussen, zoals die in het weekend, maar overall gezien valt het al jaren tegen. Velen doen nu een beetje aan 'algemeen klassementjournalistiek'. Natuurlijk staan er nog renners dichtbij Froome en is in principe alles nog mogelijk... maar zonder pech of valpartij gaat Froome toch gewoon weer winnen. Hij is simpelweg de sterkste renner onder de, zoals de Engelsen het zo mooi zeggen, GC-guys. Hij is de beste bergop, de beste in de tijdrit en een van de beste dalers. Gewoon de sterkste en zonder pech/valpartijen zal dat dit jaar niet anders zijn. Het standpunt van AG2R is begrijpelijk, maar de Tour is helaas de Tour; lijfsbehoud en het verdedigen van je plekje, is belangrijker dan echt de knuppel in het hoenderhok gooien.
13-07-2017 14:54
@skedel
Astana helpen op zo'n moment is de goden verzoeken natuurlijk, had ze geen goodwill opgeleverd al lijkt het meer en meer alsof dat woord niet meer bestaat.
13-07-2017 15:04
Als ze als "wielertoeristen"telkens wachten tijdens pech van Froome dan wordt het inderdaad niets.
13-07-2017 15:13
@schipperaar
Wat koop je voor een beetje goodwill als je de tour zou kunnen winnen.
13-07-2017 15:33
Hij heeft wel een punt. Maar een belangrijke oorzaak van het niet kunnen ontregelen van de Sky ploeg, is dat Sky door de jaren heen met veel geld de betere renners, die elders als kopman zouden rijden, in hun ploeg hebben zitten als super superknechten. Vergelijk het een beetje met de Spaanse voetbalcompetitie, waar Real, Barcelona en in mindere mate Atletico meer geld hebben en ver boven de rest uitsteken. Met als gevolg voorspelbare tour
13-07-2017 17:30
Gelukkig het heeft gewerkt, DIKKE GEFELICITEERD !
13-07-2017 17:47
@Rondo, wat heeft gewerkt ??
Sky ook vandaag weer veruit de sterkste ploeg. Dat Froome eventjes het geel uitleent ontslaat hem meteen van een hoop ballast.
Voorlopig lijkt geen enkel team in staat te voorkomen dat hij in Parijs weer op de hoogste trede staat. Heeft ook nog altijd dat tijdritje achter de hand.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine