maandag 8 juli 2024 om 16:05

Aldag: “Voor deze positie van Primoz Roglic in klassement had ik vooraf direct getekend”

Video In de eerste week van de Tour de France ging het vooral over Tadej Pogacar, Remco Evenepoel en Jonas Vingegaard en wat minder over Primoz Roglic, maar de Sloveen staat er nog altijd goed voor in het algemeen klassement. Hoe kijkt Rolf Aldag, hoofdploegleider van Red Bull-BORA-hansgrohe, naar de Tourstart van Roglic?

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

Aldag blikt voor de camera van WielerFlits terug op de eerste negen dagen van de Ronde van Frankrijk. “Het was behoorlijk stressvol. Dat hadden we ook wel verwacht, maar als het dan ook zo uitdraait… Dat maakt het er niet eenvoudiger op. Het was een hectische start in Italië. We hadden daarna ook wel wat huiswerk. Onze positionering was niet geweldig in de rit over de San Luca. We hebben daar een beetje de prijs voor betaald. We verloren toen twintig seconden, al is dat ook geen drama.”

De inmiddels 55-jarige oud-prof vond de eerste Tourweek bij momenten atypisch. “Op dag vier kregen we met de Col du Galibier al een grote beklimming voor onze kiezen. Dat is niet iets wat we gewend zijn. We zijn de rit wel vrij goed doorgekomen. Het is ook belangrijk dat Primoz tijd wist te pakken in de afdaling. Na zijn val in het Baskenland was het afwachten hoe hij er zou voorstaan op mentaal vlak, maar Primoz is daar goed mee omgegaan.”

Overleven in gravelrit
Een andere belangrijke etappe in de eerste week, was de gravelrit naar Troyes. Die verliep voor Roglic en Red-Bull-BORA-hansgrohe zeker niet van een leien dakje. “We zijn geen specialisten”, aldus Aldag. “We zaten niet in de juiste positie en moesten zo al vrij snel in de achtervolging. Wat ik wel heb geleerd, is dat de ploeg over enorm veel veerkracht beschikt. De renners zijn bereid om zich volledig te geven, hun taken uit te voeren en problemen op te lossen.”

De twee Slovenen in gesprek – foto: Cor Vos

De renners hebben in de eerste week al afgezien, maar het zwaarste moet nog komen in de tweede en met name derde week. In het klassement volgt Roglic al op 1’36” van zijn landgenoot Tadej Pogacar. Geloven ze bij Red Bull-BORA-hansgrohe nog in de eindzege? “Dat is natuurlijk giswerk, maar je hoopt natuurlijk altijd op iets”, houdt Aldag zich nog een beetje op de vlakte.

Toeslaan in de slotweek?
“Heeft Remco straks weer zijn gebruikelijke slechte dag in een grote ronde? En beschikt Jonas wel over de basis om in de derde week te excelleren? En zal Pogacar op een gegeven moment de prijs betalen voor het rijden van de Giro? Dat weten we niet. Maar wat we wel weten: na de eerste ritten – die moeilijk waren voor ons – doen we mee in het klassement. Daar kunnen we zeker mee leven.”

“Als je me in de Ronde van het Baskenland had gevraagd – toen iedereen naar de spoedeisende hulp werd vervoerd – zou je in deze fase van de Tour tekenen voor een dergelijke positie in het klassement? Dan zeg ik ja, absoluut.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.