‘Alleen handtekeningen ontbreken voor Giro-start 2018 in Japan’
De Giro d’Italia kende een succesvol openingsweekend over de grens in ons eigen Nederland. Volgend jaar viert de Italiaans rittenkoers haar honderdjarig bestaan en is de verwachting dat die editie volledig in eigen land zal zijn. In 2018 lijkt organisator RCS Sport te willen stunten met de eerste start buiten Europa. Volgens het Italiaanse La Stampa ontbreken voor een Grande Partenza in Japan enkel nog de handtekeningen.
Het Italiaanse wielermedium meldt dat het gehele plan 35 miljoen euro bedraagt. Daarvan zou RCS Sport vijftien miljoen – €250.000 tot €500.000 per ploeg – willen uitkeren aan de teams, om hen tegemoet te komen in de kosten en de reis te verzachten. Hier ligt alleen nog een knelpunt, maar mogelijk schakelt de organisatie het bekende Japanse reclamebureau ADK in om de financiering rond te maken. RCS-directeur Mauro Vegni zou onlangs in Shizuoka met gouverneur Heita Kawakatsu de laatste plooien hebben gladgestreken. Het enige dat nog rest is de deal te beklinken middels het zetten van handtekeningen. De nationale Japanse televisie zendt de Giro al jaren dagelijks uit, waardoor Vegni de groeiende passie en de vele fans in dat land eer aan wil doen. Daarnaast spelen vooral belangrijke zakelijke belangen in de fietsindustrie een rol in een Japanse start.
Aankomst op de vulkaan Fuji
In totaal bedraagt het idee vier etappes in Japan, waarvan de laatste aan zou moeten komen op de vulkaan Fuji, de hoogste berg (3776 meter boven zeeniveau) in Japan. De Fuji ligt nabij Shizuoka. Na de trip in en door Japan, zou Vegni twee rustdagen willen invoeren om de renners enigszins te laten herstellen van veertien uur durende vlucht terug naar Italië. Daar wacht volgens La Stampa een slotweek door de Karnische Alpen, met de gevreesde Monte Zoncolan als meest befaamde scherprechter. Het contract met een Japanse start moet nog wel goedgekeurd worden door de UCI. Eerdere pogingen van Vegni’s voorgangers Angelo Zomegnan, Michele Acquarone en Paolo Bellino om de Giro te laten starten in New York, Washington of het Midden-Oosten, liepen op niks uit. Een aantal maanden geleden leek het er nog op dat de editie van 2017 al in Japan zou starten.
[poll id=”239″]
Heb eigenlijk maar bij een ding vraagtekens. En dat is het enorme tijdverschil. Er zullen renners zijn die daar geen moeite mee hebben. Er zullen er echter ook zijn die echt de weg kwijt zijn, en langer voor gewenning nodig hebben.
Gaaf idee, maar wel wat overkill.
Waarschijnlijk zijn er dan wel 2 opeenvolgende rustdagen nodig maargoed..
Het zou mooi zijn dat ze dan ook een rit of 5 in Japan rijden.
Een mooi en financieel sterk land met weinig tereurdreiging en een groot sporthart.
Ik vind het mooi
Edit: Ik lees nu dat er 4 koersdagen en 2 rustdagen zijn. Prima!
Wat een maf idee. Oh wacht... Dit is eigenlijk een heel super idee!!! Je houdt de Tour en Giro bijvoorbeeld.
De andere grote ronde is in steeds een ander land. Genoeg mogelijkheden! Spanje hadden we al. Maar verder? Japan, China, Indonesië, Zuidelijk Afrika, Duitsland, VS, und so weiter und so weiter.
Een 'Tour de Mondial'. Ik zie het wel zitten.
Aan de ene kant, lijkt me hardstikke leuk.
Aan de andere kant, waarom kunnen we de ronde van Japan en de Japan cup niet volgen hier? Ook leuke races die best door zouden kunnen groeien.
Vreend wel dat het daar wel wirdt uitgezonden en in het zogenaamde wielerland Nederland niet.
Als het goed uitpakt kan je het vaker doen. Zo niet, dan niet.
Ik weet niet of er manieren zijn om jetlags te voorkomen/verhelpen. Maar je kan als organisatie de renners altijd die middelen toereiken die ze nodig hebben om niet te veel last er van te ondervinden.
Verder vooral een logistiek probleem. Zijn procontiploegen wel bereid om al hun materiaal over te laten vliegen voor die paar dagen?
Aan de andere kant: je kunt het ook gewoon proberen en als blijkt dat het niet werkt het als eenmalig experiment beschouwen
Jetlags ? So what ? Dan maar een jetlag.
Op de foto bij het artikel ook hele mooie .... euhm.... truitjes....
Aan de ene kant heel gaaf, aan de andere kant te zot voor woorden...
Dat zou beter zijn dan 2 compleet verschillende landen met elkaar te verbinden.