‘Alleen handtekeningen ontbreken voor Giro-start 2018 in Japan’
foto: Marcel Koch
woensdag 11 mei 2016 om 09:39

‘Alleen handtekeningen ontbreken voor Giro-start 2018 in Japan’

De Giro d’Italia kende een succesvol openingsweekend over de grens in ons eigen Nederland. Volgend jaar viert de Italiaans rittenkoers haar honderdjarig bestaan en is de verwachting dat die editie volledig in eigen land zal zijn. In 2018 lijkt organisator RCS Sport te willen stunten met de eerste start buiten Europa. Volgens het Italiaanse La Stampa ontbreken voor een Grande Partenza in Japan enkel nog de handtekeningen.

Kansrijke Japanse markt
Het Italiaanse wielermedium meldt dat het gehele plan 35 miljoen euro bedraagt. Daarvan zou RCS Sport vijftien miljoen – €250.000 tot €500.000 per ploeg – willen uitkeren aan de teams, om hen tegemoet te komen in de kosten en de reis te verzachten. Hier ligt alleen nog een knelpunt, maar mogelijk schakelt de organisatie het bekende Japanse reclamebureau ADK in om de financiering rond te maken. RCS-directeur Mauro Vegni zou onlangs in Shizuoka met gouverneur Heita Kawakatsu de laatste plooien hebben gladgestreken. Het enige dat nog rest is de deal te beklinken middels het zetten van handtekeningen. De nationale Japanse televisie zendt de Giro al jaren dagelijks uit, waardoor Vegni de groeiende passie en de vele fans in dat land eer aan wil doen. Daarnaast spelen vooral belangrijke zakelijke belangen in de fietsindustrie een rol in een Japanse start.

Aankomst op de vulkaan Fuji
In totaal bedraagt het idee vier etappes in Japan, waarvan de laatste aan zou moeten komen op de vulkaan Fuji, de hoogste berg (3776 meter boven zeeniveau) in Japan. De Fuji ligt nabij Shizuoka. Na de trip in en door Japan, zou Vegni twee rustdagen willen invoeren om de renners enigszins te laten herstellen van veertien uur durende vlucht terug naar Italië. Daar wacht volgens La Stampa een slotweek door de Karnische Alpen, met de gevreesde Monte Zoncolan als meest befaamde scherprechter. Het contract met een Japanse start moet nog wel goedgekeurd worden door de UCI. Eerdere pogingen van Vegni’s voorgangers Angelo Zomegnan, Michele Acquarone en Paolo Bellino om de Giro te laten starten in New York, Washington of het Midden-Oosten, liepen op niks uit. Een aantal maanden geleden leek het er nog op dat de editie van 2017 al in Japan zou starten.

[poll id=”239″]

RIDE Magazine
58 Reacties
11-05-2016 09:42
Konichiwa!
11-05-2016 09:44
Dit is natuurlijk een belachelijk idee. De Giro in Japan. Eigenlijk gaat Nederland al te ver. De Ronde van Italië hoort in Italië. Desondanks is een rit met aankomst op de Fuji wel erg gaaf, maar het hoort niet in de Giro.
11-05-2016 09:44
Dit zal waarschijnlijk gehaat worden door het overgrote deel van WF, maar ik vind dit een fantastisch initiatief om de wereldsport op mondiaal niveau te laten doorgroeien. En in feite verschilt het niet van de Grande Partenza in ons eigen land dit jaar (behoudens de grote reis en tijdsverschil). Om grote rondes rendabel te houden zijn deze inmiddels afhankelijk van de opbrengsten uit een start in een buitenlandse stad.
11-05-2016 09:44
Ik heb er niet zoveel moeite mee. Mount Fuji klinkt echt te gek.

Heb eigenlijk maar bij een ding vraagtekens. En dat is het enorme tijdverschil. Er zullen renners zijn die daar geen moeite mee hebben. Er zullen er echter ook zijn die echt de weg kwijt zijn, en langer voor gewenning nodig hebben.
11-05-2016 09:45
ergens gaaf, maar dit gaat zo een oneerlijke competitie opleveren. De ene persoon hersteld beter van een Jetlag dan de ander, en vliegen ze via de NA terug of over azie? daar zit ook verschil in gevoeligheid per persoon geloof ik.

Gaaf idee, maar wel wat overkill.
11-05-2016 09:47
Waarom niet de complete Giro in Japan? Of in Frankrijk? Ook een mooi land.
11-05-2016 09:51
Interesting! Als dit een boost kan geven aan een land als Japan waarom dan niet?
Waarschijnlijk zijn er dan wel 2 opeenvolgende rustdagen nodig maargoed..
Het zou mooi zijn dat ze dan ook een rit of 5 in Japan rijden.
Een mooi en financieel sterk land met weinig tereurdreiging en een groot sporthart.
Ik vind het mooi

Edit: Ik lees nu dat er 4 koersdagen en 2 rustdagen zijn. Prima!
11-05-2016 09:52
En met boost bedoel ik het wielrennen natuurlijk.
11-05-2016 09:55
@ Pédaleur de charme.

Wat een maf idee. Oh wacht... Dit is eigenlijk een heel super idee!!! Je houdt de Tour en Giro bijvoorbeeld.

De andere grote ronde is in steeds een ander land. Genoeg mogelijkheden! Spanje hadden we al. Maar verder? Japan, China, Indonesië, Zuidelijk Afrika, Duitsland, VS, und so weiter und so weiter.

Een 'Tour de Mondial'. Ik zie het wel zitten.
11-05-2016 09:55
Money talks.

Aan de ene kant, lijkt me hardstikke leuk.
Aan de andere kant, waarom kunnen we de ronde van Japan en de Japan cup niet volgen hier? Ook leuke races die best door zouden kunnen groeien.
11-05-2016 09:55
Een jetlag tijdens een grote ronde, dat gaat wel een tikkie ver. Of ze moeten 's nachts rond gaan fietsen in Japan, zodat ze het Europees ritme aan kunnen houden. Dan is de wedstrijd hier tenminste ook op een normale tijd op tv ;)
11-05-2016 10:02
Ik snap de move verder wel van de RCS. Zij willen in 'the hearts and minds' van veel mensen winnen in de diverse landen. Zodat ze qua commercialiteit een beetje meekunnen met de Tour.
11-05-2016 10:06
Dit moet het Japanse wielrennen wel een boost geven. Wie weet welke wedstrijden en teams er gaan ontstaan. Kijk maar naar de Tourstart in Engeland en die fantastische Tour of Yorkshire.
Vreend wel dat het daar wel wirdt uitgezonden en in het zogenaamde wielerland Nederland niet.
11-05-2016 10:08
Vet. Gewoon doen.

Als het goed uitpakt kan je het vaker doen. Zo niet, dan niet.

Ik weet niet of er manieren zijn om jetlags te voorkomen/verhelpen. Maar je kan als organisatie de renners altijd die middelen toereiken die ze nodig hebben om niet te veel last er van te ondervinden.
11-05-2016 10:16
Hopelijk nemen ze die rit in lijn naar de Fuji over van de Ronde van Japan, wat een heerlijk concept is dat toch.

Verder vooral een logistiek probleem. Zijn procontiploegen wel bereid om al hun materiaal over te laten vliegen voor die paar dagen?
11-05-2016 10:18
Ben vooral bang dat het deelnemmers veld teleur gaat stellen...
11-05-2016 10:18
Dan doet Kittel ook de eerste 10 etappes niet meer mee, maar veel succes Giro d' ITALIA
11-05-2016 10:21
Slecht plan. Niet omdat het Japan is, niet omdat de Giro per se in Italie zou moeten starten. Het is zelfs wel goed als reclame voor wielersport en het mondialer maken van de sport. Waarom ik het vooral een slecht idee vind, is het tijdsverschil. Hoewel ik zelf om wat voor een reden nooit last heb van jetlags zijn er zat mensen die wel bizar veel problemen hebben met jetlags (of zelfs al met zomer-/wintertijd). Een deel van het peloton zal daarom ook totaal de weg kwijt zijn. Zou zonde zijn.

Aan de andere kant: je kunt het ook gewoon proberen en als blijkt dat het niet werkt het als eenmalig experiment beschouwen ;)
11-05-2016 10:23
Ik ben onderhand wel aardig gewend aan die buitenlandse presentaties de eerste paar dagen en heb er op zich niet zo veel moeite meer mee, die start in de VS (met uiteraard aankomst in Little Italy) lijkt me beter maar ook dit gaat natuurlijk retegave beelden opleveren. En wie dacht dat de Hollanders gek zijn, let maar op met die Japanners, dat wordt roze met een roze randje :)

Jetlags ? So what ? Dan maar een jetlag.
11-05-2016 10:24
Ik ben pro
11-05-2016 10:27
11-05-2016 10:49
Het idee is wel leuk maar het tijdsverschil is iets wat mij ook tegenstaat, vooral voor de renners.
11-05-2016 10:50
Bettinwel, heel mooi!
Op de foto bij het artikel ook hele mooie .... euhm.... truitjes....

Aan de ene kant heel gaaf, aan de andere kant te zot voor woorden...
11-05-2016 10:52
Moeten wij dan 's nachts etappes gaan volgen ? Liever niet
11-05-2016 10:56
Maak dan de ronde van Japan worldtour dan rijden de topploegen er ook.
Dat zou beter zijn dan 2 compleet verschillende landen met elkaar te verbinden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.