‘Alpe d’Huez keert terug in Tour de France 2018’
maandag 9 oktober 2017 om 14:25

‘Alpe d’Huez keert terug in Tour de France 2018’

De Tour de France kent volgend seizoen weer een rit naar Alpe d’Huez. Dat meldt Le Dauphiné. De laatste keer dat de Tour de Alpencol aandeed, was in 2015.

De krant denkt de weten hoe de etappes door de Alpen er volgend jaar uitzien. Op dinsdag 17 juli gaat de tiende rit daags na de rustdag van Annecy naar Le Grand Bornand. Onderweg zouden de Col des Fleuries, de Côte de Romme en de Col de la Colombière op het programma staan. Deze rit wordt gevolgd door een etappe van Albertville naar La Rosière, waarna het drieluik in de Alpen op donderdag 19 juli wordt afgesloten met een rit van Bourg-Saint-Maurice naar Alpe d’Huez. De dag erop zouden de renners de bergen verlaten voor een rit naar Valence, om vervolgens koers te zetten richting de Pyreneeën.

De volledige route van de Tour de France 2018 wordt volgende week dinsdag bekendgemaakt. Tot dusver is enkel het Grand Départ in de regio Vendée officieel bevestigd.

RIDE Magazine
51 Reacties
09-10-2017 17:12
Wat is er nou zo mooi als Le Alp? Waarom zijn ze de Allevard nog niet opgereden, die zie ik veel liever?
09-10-2017 17:31
Deze molshoop laat me op een of andere manier volledig koud. Zal wel door die half gare lui met een kaas op hun kop in bocht 7 komen. Ik zie liever de Ventoux nog eens in de herkansing gaan voor een volwaardige aankomst bergop.
09-10-2017 17:44
TDF is zo saai qua parcours de laatste jaren. Ze mogen toch wel elke jaar 2 verrassende etappes hebben. En niet elke 2/3 jaar een col als alpe dhuez etc..
09-10-2017 18:22
Het gerucht doet de ronde dat een Vlaamse frustro op zijn ranch in Oostrozebeke een speciaal ras alpaca’s aan het kweken is -de zogenaamde Alpaca d’Huez - getraind om in bocht 8 enkel Nederlandse klimmers te bespuwen...een huzarenstukje aangezien alpaca’s normaal niet spuwen. Voor zijn zijproject, de Landa-lama rekent hij dan weer op projectgeld van Sky. Brailsford is de spuw-piste alvast zeer genegen.
09-10-2017 18:54
Ik vind het wel weer leuk dat de ‘Alpe d’Huez . Alles ten opzichte van afgelopen jaar is een verbetering. En ja, ik heb enorm genoten van overwinningen van peter Winnen en al die andere Nederlanders. Laatste jaren weinig Nederlanders gewonnen maar wie weet. En dat gezeik over het Nederlandse publiek heb ik ook wel gehad. Kijk eens naar die Fransen die blijven spugen en boe lopen te roepen. Of die knotsgekke hysterische Spanjaarden of Italianen die bijna iedereen omver lopen. Ik heb er weer zin in.
Vergeet niet dat wielrennen van oudsher een volksport is.
Iedereen vind de Angliru zo'n speciale berg maar die is sinds 1999 ook al vrij vaak beklommen. Ja, ok, 2 keer minder dan de Alpe d’Huez maar nieuwtje is er toch ook vanaf.
09-10-2017 18:56
Alpe d’Huez saai , idd , dan liever 10 van die vlakke ritten waarbij een stelletje net niet renners op kop mag rijden tot zo'n 5 a 10 kilometer voor de streep en dan steevast in een massasprint eindigen.
09-10-2017 19:33
75km tijdrit zoals in giro en bardet en co moeten al niet meer starten. Het was goed voor 1 keer in de giro maar 40km itt volstaan wat mij betreft.
09-10-2017 19:43
@nibs Niet mee eens. In vergelijking met voorgaande jaren is 70 veel, maar daarvoor is het niks bijzonders, gemiddeld kilometer aantal. Ik ben van mening dat een grote ronde gebalanceerd moet zijn. Als je de Tour niet heel zwaar maakt qua hooggebergte, zoals dit jaar, hoef je niet veel ITT kilometer erin te proppen. Maar wat er nu op de rol staat is pittig. Dan kan je niet wegkomen met 40 kilometer tijdrit.
09-10-2017 19:46
@tristania
Laatste keer Alpe d'huez stonden ze in bocht zeuven met kisten sinaasappelen om aan de dappere spartalaren uit te delen, gepeld en al, van kaas niks gezien, dat was bij de Fransen in de volgende bochten, pracht volk supporters zolang ze niet met die beddelakens zwaaien met die leeuw erop.
Barguil reed een redelijke tijdrit op de izoard zonder misschien voluit te hoeven gaan, ook lichte baasjes kunnen een zwaar verzet aan en 50 per uur rijden.
En wanneer won een Fransman voor het laatst, een parcours voor een man op maat gaat een moeilijk karwei worden.
09-10-2017 19:47
@geit gerecompenseerd met genoeg zware bergetappes ben ik het eens met u. Maar de bergetappes in tour en giro vielen toch wat tegen dit jaar.
09-10-2017 19:57
Leuk dat Alpe d'Huez er in zit. Dat is de moeite waard om mijn vakantieplanning op af te stemmen.
Ik hoop alleen dat de fransen er weg blijven. Dat boegeroep komt mijn keelgat uit. Nee dan tien keer liever de feestende Hollanders.
09-10-2017 20:05
Over de Alp: "Since its debut in the 1976 edition, the Alpine pass has never waited more than three years for the Tour’s visit." (cyclingweekly.com)
09-10-2017 20:06
Als ik het locale nieuws moet geloven (woon in de Rhone-Alpes) gaat de rit van Annecy naar Le Grand Bornand over de Col des Glieres wat dan wel weer aardig zou zijn aangezien deze klim stukken ruim boven de 10% gemiddeld is en een paar kilometer onverharde weg bevat. De Tour de l'avenir is er een paar jaar gelden ook over gegaan. Helaas zal de klim wel vrij ver van de finish liggen.
09-10-2017 20:16
Volgens dit schema is het 30 km ITT, en 35 km TTT
https://pbs.twimg.com/media/DLssDJnWAAASccT.jpg
Bron: die Finse gast op twitter
09-10-2017 20:27
Dan kan Dumoulin weg blijven. En weer voor Giro winst gaan.
09-10-2017 20:40
Het zelfvernietigend algoritme nederbelg is in autodestruct modus geraakt.
09-10-2017 22:38
Overschatte klim, en met al die malloten langs de kant daar vind er niks aan in ieder geval.

Waarom is er nog niks bekend over Giro parcours trouwens? Doen ze toch altijd dag na Lombardije?
10-10-2017 00:10
Voorlopig staat La Course op 17 juli gepland, dus niet op de Alp, maar naar Le Grand Bornand. Maar de datum kan, net als vorig jaar, nog wijzigen bij de definitieve presentatie. Of het moet toch een meerdaagse worden, maar ik acht de kans erg klein, met name met Ride London op zelfde dag als Parijs.
10-10-2017 00:20
@DvH6
Dat debuutjaar 1976 klopt niet. Ik schat 1952 (Coppi zelf).
10-10-2017 01:07
@girardengo ik denk dat ze bedoelen met de hele berg in het parcours, in 1952 was de finish in Huez. Is het enige wat ik me dan kan bedenken
10-10-2017 09:29
Misschien een ideetje om via een fundraising de Noorse WK-tijdrit beveiligers in te huren? Als we de uitzendrechten van hun bodychecks verkopen aan een commerciële zender zit er misschien zelfs een bescheiden winst in.
10-10-2017 12:18
Ik vind de negatieve reacties elke keer over de Tour echt met de week schrijnender en lachwekkender worden. Het lijkt wel of er niks meer aan de Tour mag deugen? Je kunt zeggen wat je wilt over het parcours van afgelopen jaar, maar de spanning zat er tot de laatste dag in. Daarnaast werd er in de Giro en de Vuelta ook regelmatig lang gewacht totdat men de koers liet ontploffen. Alleen hadden we in de Giro het geluk dat er een Nederlander heel erg goed reed, maar wat is het verschil tussen de etappe over de Stelvio en de gemiddelde Touretappe geweest? Of de etappe naar Blockhaus? Over de Stelvio hadden we dan een schijtende Nederlander die voor wat spanning zorgde, maar reken die weg en je had een bijzonder saaie rit. Net als de sprintetappes op Sardinië en Sicilië en die andere ritten die Gaviria won. Ik vind het allemaal zo overdreven.
10-10-2017 13:26
CyclesGoff, ik zie graag de Spaanse politie van de Vuelta ingehuurd worden. Die zag ik vooral goed werk verrichten (uitgezonderd de ene keer dat een toeschouwer voor een motor werd geduwd).
10-10-2017 13:42
@Lopopodium: goed idee. Nog een stuk goedkoper ook, denk ik.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.