Ambitieuze Steven Kruijswijk: “Kom niet voor de tiende plek”
foto: Sirotti
vrijdag 24 augustus 2018 om 08:12

Ambitieuze Steven Kruijswijk: “Kom niet voor de tiende plek”

Steven Kruijswijk hoopt zijn prestatie in de Tour  de France (vijfde) te herhalen in de Vuelta a España. In een interview met de Volkskrant zegt hij opnieuw voor een topklassering in het algemeen klassement te gaan. “In de Vuelta kom ik ook niet voor de tiende plek.”

“Ik had voor de Tour de ambitie uitgesproken om bij de top vijf te eindigen. Dat was ambitieus”, zegt Kruijswijk. “Zeker als je kijkt naar het deelnemersveld, dat was dit jaar heel sterk. Ik heb opnieuw bewezen dat ik op het hoogste niveau mee kan. Het gevecht aan kan gaan met de beste renners ter wereld.”

Hoewel zijn ambities deze Vuelta hetzelfde zijn als in de Tour, is zijn voorbereiding totaal anders. “De voorbereiding die ik heb gehad op de Vuelta is niet te vergelijken met de aanloop naar de Tour. Toen was alles afgestemd op de drie weken in Frankrijk. Ik ben ook op hoogtestage geweest om optimaal aan de start te kunnen verschijnen. Sterker, mijn hele seizoen stond in het teken van de Ronde van Frankrijk.”

flag-nl LottoNL-Jumbo
flag-nz George Bennett
flag-nl Lars Boom
flag-be Floris De Tier
flag-nl Steven Kruijswijk
flag-us Sepp Kuss
flag-nl Tom Leezer
flag-nl Bert-Jan Lindeman
flag-nl Danny van Poppel

Volledige deelnemerslijst

RIDE Magazine
32 Reacties
24-08-2018 08:25
Heel tof dat Kruijswijk er weer bij is!

Even Off: de foto bij dit artikel op nu: https://www.nu.nl/wielrennen/5428523/mollema-niet-realistisch-in-vuelta-klassement-gaan.html. Kan iemand mij zeggen wie de renner in het grijze shirt achter Quintana is? Ik herken 'm niet...
    24-08-2018 08:27
    Richie Porte?
    24-08-2018 08:30
    Lijkt me David De La Cruz.
    24-08-2018 08:34
    Ja, ik zie het, de la Cruz. Bedankt!
24-08-2018 08:29
David de la Cruz
24-08-2018 08:47
Even realistisch; waarom zou hij niet mee kunnen doen om de winst? Natuurlijk zijn er ook een paar 'frisse' mannen, maar hij schijnt zijn vorm vanuit de tour goed meegenomen te hebben. Bergop waren er in de Tour maar een handvol beter, en die staan hier niet aan de start. En Quintana wordt overal als topfavoriet gezien terwijl hij in de Tour toch best teleurstelde..
    24-08-2018 09:01
    Kruijswijk lijkt mij niet explosief genoeg om een Vuelta te winnen, klimmetjes zijn te kort en te veel sprints bergop. De winnaar van de Vuelta moet ook ritten pakken met boni's.
    24-08-2018 09:15
    Kruijswijk is wel explosiever dan 1-2 jaar geleden, bewijzen ook zijn top10 noteringen in rondes van een week. Daarnaast zijn praktisch alle aankomsten bergop (8 vd 9 als ik het goed tel) serieuze cols waar de puncheurs niet veel op kunnen en dus geen sprint bergop worden, hooguit van een uitgedund favorietengroepje. Ik zie Lopez en Yates daar wel sprinten, maar Lopez was enorm slecht in de Giro en Yates, dat verhaal weten we ook. Dus misschien zitten die geeneens meer bij de favorieten op een km van de streep.

    Ik denk op dit selectieve parcours, dat de boni's niet heel belangrijk gaan zijn. Helemaal als er (wat ik denk) vaak vluchters mee aan de haal gaan.
    24-08-2018 09:26
    Onmogelijk misschien niet. Maar heel realistisch ook niet hoor. Kruijswijk is geen winnaarstype. Moet nog zijn eerste podium rijden of een eerste etappezege in een grote ronde winnen. Plaats drie, dus het podium zou al een triomf zijn. Hij mag uiteraard positief verrassen. Ik zou hem zo graag de Vuelta zien winnen.
    24-08-2018 09:34
    Tsja, winnaarstype... we weten allemaal waarom hij nog geen podium heeft gereden in een grote ronde. Dat heeft weinig met het type te maken.
    24-08-2018 09:37
    @Merlinappa, lopez was derde in de Giro achter Froome en Dumoulin, dus absoluut gezien de best of de rest.. dat lijkt mij net iets anders dan enorm slecht....

    Yates was de beste klimmer van de Giro tot rit 18... daarom slaat jou post helemaal nergens op.
    24-08-2018 09:43
    @ Tendam

    Ja hij ging op zijn kokosnoot in bijna gewonnen positie. Maar hij heeft nog meer grote rondes gereden waar hij voor het podium ging natuurlijk. Die verloren Giro blijft bij mij hangen als wellicht de grootste teleurstelling die ik had als kijker sinds ik wielrennen volg sinds 1980.
    24-08-2018 10:03
    @lb117
    Heb ik me vergist in Lopez, excusez-moi. Yates mag van mij rustig weer tot de 18e etappe in het rood(letterlijk en figuurlijk) rijden hoor. ;)
    24-08-2018 10:55
    Quintana kwam in de laatste week sterk naar boven drijven, was zelfs 1 van de besten bergop in de rit die hij won, maar kwam dag later weer ten val. Maar meestal betekend het dat als je de laatste week van de tour goed word je in de Vuelta het ook goed kan doen
    24-08-2018 16:15
    @Scott Sunderland
    Voor mij ook (maar dan sinds 1991 ofzo).
    Alle aandacht die Dumoulin kreeg na zijn overwinning was eigenlijk voorbestemd voor Kruiswijk het jaar ervoor.
24-08-2018 08:52
Ik zou het erg knap vinden als hij hier weer top-5 zou kunnen rijden. Er zit maar 4 weken sinds het einde van de Tour, die hij volle bak heeft gereden. Je zou zeggen dat er heel wat mannen een stuk frisser zijn. Maar wel mooi dat hij ambitie heeft en die uitspreekt.
24-08-2018 09:13
De curve van Kruijswijk is altijd wat vreemd in een grote ronde. De eerste anderhalve week is het vooral zo veel mogelijk de schade te beperken, en in de laatste anderhalve week (als de rest vermoeid raakt) klimt Kruijswijk misschien wel als beste. Daarom past mijn inziens de Tour perfect bij Kruijswijk: de eerste anderhalve week zijn er weinig echte bergritten. Deze Vuelta zul je er in de eerste anderhalve week gelijk moeten staan. Ik hoop dat Kruijswijk dat kan.
    24-08-2018 09:31
    Die curve is helemaal niet vreemd. Het is namelijk geen curve :) Hij wordt gewoon niet zoveel slechter, de rest wel (in verhouding).

    In die Giro die hij bijna won was hij trouwens meteen vrij goed.
    24-08-2018 09:38
    Deze tour was Kruiswijk ook vanaf het begin goed, hij was op de kasseien rit scherp en zat continu vooraan. Hij heeft geen tijd verloren in de aannloop naar de bergen dat betekend dat je goed bent!
    24-08-2018 10:34
    Die redenering volg ik niet helemaal. Zijn verval tijdens een ronde is minder. De tour heeft idd vaak een minder zwaar begin, maar daardoor is het verval bij de andere klassementsmannen ook minder groot en komt iemand als Kruiswijk juist minder snel bovendrijven in de derde week..
    24-08-2018 10:48
    @tendam,
    Nee, meer een constante, je hebt gelijk ;)
    @LB117
    Hij was wel scherp, maar is de eerste anderhalve week natuurlijk nauwelijks getest. Bergop was er weinig spektakel. Eens, de kasseienrit was prima, maar daar heeft praktisch niemand tijd verloren uitgezonderd enkele valpartijen of lekke banden. En zelfs renners met een valpartij verloren geen tijd (Mollema o.a.). Daarom zeg ik, de Tour is qua aanloop perfect voor hem. Kan de rest mooi langzaam uitgeput raken terwijl Kruijswijk juist verbeterd.
    @verstandop0
    De afgelopen Tour hebben we anders gezien. Toen men bij de bergen aankwam, zakten er toch behoorlijk wat mannen doorheen. Zelfs nog in de laatste bergritten. Toen reed Kruijswijk echt met de beste mee omhoog en was hij op Thomas na de beste klimmer.
    24-08-2018 17:23
    Volgens mij was Roglic na Thomas de beste klimmer.
24-08-2018 09:18
Heerlijk bericht dit. Niet verschuilen achter excuses, gewoon volmondig je ambitie uitspreken. En je niet laten intimideren door anderen.

Nu hopen dat hij geen verkeerd geparkeerd paaltje of gletsjer meepakt.
24-08-2018 09:22
Hoe was zijn voorbereiding dan wel?
24-08-2018 09:49
Weet je mensen, het is gewoon niet te voorspellen deze keer. Er zijn zoveel rennners (lees: Nibali, Aru, Pinot, Kelderman, Uran, Porte) die wat problemen hebben, dat Kruiswijk ondanks de deelname van de TOUR zeker niet kansloos is. Geen Dumoulin, Froome, Thomas, Roglic, Landa, Bardet.
Dus waarom geen top tien. Dat moet zeker mogelijk zijn.
Van het deelnemersveld hoeft hij echt niet te schrikken. Het is alleen de vraag: wie gaan er allemaal voor het klassement. Want dat blijft ook een vraagteken bij velen.
24-08-2018 10:31
Misschien wel de meest lastig te voorspellen grote ronde in jaren. De statistieken spreken in ieder geval niet helemaal in voordeel van Kruiswijk. Want wie is er nou top in de Tour en vervolgens top in de Vuelta? Froome dan even uitgezonderd. Vorig jaar werd Kruiswijk trouwens 9e in de Vuelta, zonder de Tour te hebben gereden.
Ik hoop tegelijk dat hij die statistieken de vernieling in rijdt natuurlijk :-)
O ja en ik hoop dan dat zn tijdrit weer wat beter is dan die in de voorbije Tour.
    24-08-2018 11:06
    Vorig jaar begon hij ziek aan de Vuelta, dus die 9e plaats is geen goede afspiegeling van hoe sterk hij reed het 2e deel van de ronde.
    24-08-2018 11:59
    Vorig jaar was hij ziek in de Vuelta, en in de tijdrit van de Tour liet hij naar het einde toe lopen omdat zijn 5e stek veilig was. Zegt niks dus.
24-08-2018 11:35
Ik hoop nog eens op een stunt zoals hij deed in de TDF.
Dan neemt hij minuten want ze zullen naar mekaar gaan kijken en ik zie ook dat er niet een ploeg in de Vuelta is die het alleen op zich gaat nemen zoals SKY in de TDF.
Laat maar gebeuren op een lekkere regenachtige dag in Nederland.
Het mag ook Kelderman zijn die heeft echt een mooie prestatie nodig om al het malheur te vergeten.
24-08-2018 12:35
Denk dat zijn grootste voordeel is dat er (wederom) niet de druk van het absolute moeten op ligt. Ten eerste bij hemzelf, omdat er nog een kopman mee is en gezien het feit dat hij al een hele goede grote ronde heeft gereden, en daarnaast gezien het feit dat de ploeg als geheel een behoorlijk geslaagd seizoen heeft, met (onder andere) twee goede grote rondes. Dit alles zou er weleens toe kunnen leiden dat hij deze Vuelta ontspannen kan aanvangen. Hoewel het natuurlijk ook de andere kant op kan werken: gezien de goede prestaties van hemzelf en de ploeg dit jaar, wordt er vermoedelijk wel veel verwacht. Ik ben benieuwd, en heb er zin en vertrouwen in
24-08-2018 14:24
Geen winnaarstype? Niet veel anders dan Mollema, die explosiever is. Denk zelfs dat het gezelschap van Roglic in de laatste bergrit van de Tour hem daar de etappewinst heeft gekost.
    24-08-2018 15:39
    Hij zit in zijn 9e profseizoen en hij heeft 2 overwinningen. Dan mag je wel stellen dat het geen winnaarstype is, zeker aangezien hij wel het talent heeft om koersen te winnen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.