Greipel biedt Démare excuses aan
Voor Arnaud Démare was het een pittige dag in de Pyreneeën. De Fransman kon al na enkele kilometers het tempo niet meer volgen en was genoopt tot een duel met de tijdslimiet. Hij bleef uiteindelijk aan de gunstige kant van de lijn en kwam als voorlaatste over de streep, op 29’16” van ritwinnaar Nairo Quintana. Collega-sprinter André Greipel zette op Twitter er zijn vraagtekens bij.
Démare reageerde vanavond gevat op de tweet. “Bedankt voor je respect, beste André. Ik hield van je en ik dacht dat je slimmer was. De jury reed de hele tijd bij ons in de buurt. Ik stuur je mijn files. Omdat je blijkbaar een expert bent, hoor ik graag van je hoe je erover denkt.”
Maybe somebody should tell @GroupamaFDJ and @ArnaudDemare that there is GPS tracking in @LeTour. Chapeau to lose just 9min on a 17 km climb on @NairoQuinCo #notthefirsttime pic.twitter.com/OZPfHvRawa
— Andre Greipel (@AndreGreipel) 25 juli 2018
Update 26-7
André Greipel heeft via Twitter zijn excuses aangeboden. “Ik baseerde mij op de GPS-tijd, die verkeerd kan zijn. Daarnaast waren de tijden die hij verloor op de slotklim niet correct. Het spijt me. Ik heb geleerd om niet te tweeten over zaken waar ik zelf geen deel van uitmaak”, aldus Greipel.
My apology go out to @ArnaudDemare and @GroupamaFDJ as I have had not the right to make that tweet based on GPS time, which can be wrong, plus I got the incorrect times he lost on the last hill. I’m sorry. Lesson learned: don’t tweet about sth you are not part off.
— Andre Greipel (@AndreGreipel) 26 juli 2018
Dat hij slimmer moet koersen zoals alaphilipe. Die pakt 66x op een klim een bidon aan, die jongen heeft superveel dorst.
Ongeveer dat
Démare heeft de schijn tegen, maar het bewijs (voorlopig) mee. Nou prima, waar maken we ons überhaupt druk om.
Naast die ' strijd ' toonden die beelden ook het enorme afzien van renners die soms letterlijk van hun fiets afvielen. Deze beelden beschouwde de organisatie als slechte PR en schafte het rode rugnummer af. In plaats daar van werd dagelijks de nummer laatst van het AK uit de wedstrijd gehaald. Dit was al snel ook weer afgelopen na flinke renners-protesten. Vergeet niet dat in die tijd een non-klimmer echt geen molshoop over kwam, terwijl tegenwoordig zelfs een zwaar gebouwde Demare heus wel redelijk goed bergop kan rijden als het er op aan komt. Ik denk zelfs dat menig geoefend wielertoerist Marcel Kittel zou moeten laten gaan als het om klimmen aangaat.
Ik geloof best dat Demare elke gelegenheid zal aangrijpen om te cheaten, zoals 4 op 5 sprinters dat zullen doen. De één meer dan de ander en kennelijk is Demare er zo één.
Het is te makkelijk om te roepen dat er dan toch wel filmpjes en foto's moeten zijn. Naar mate de toppers voorbij komen, komt het publiek op zo'n berg steeds meer in de opruim-en-vertrek stand. De hoeveelheid beeldmateriaal zal exponentieel afnemen. De kwaliteit van dat beeldmateriaal is vaak om te huilen, met hooguit zinloze fragmenten van renners. En als iemand Demare aan de auto op beeld heeft, dan is het nog maar de vraag of ze hem als zodanig herkennen.
Los daarvan: na de aanwezigheid van miljoenen motoren vind ik het 'aan de auto hangen' het meest storende onsportieve element in het wielrennen.
Demare is een hele onsportieve renner die al heel veel aan auto s heeft gehangen, en dat heeft Greipel natuurlijk al meerdere malen gezien in zijn lange carriere.
Helemaal niet. Hij is geduwd, wat verboden is.
Waar slaat dit op. Zien jullie ZO graag iemand veroordeeld dat het eigenlijk niet uit maakt of hij iets fout doet, een beschuldiging zonder bewijs is voldoende. In mijn ogen laat Greipel zich hier van zijn slechtste kant zien en moet hij zich diep schamen.
Maar de beschuldiging van Greipel impliceerde niet wat duwen, maar dat ie significant tijd voordeel haalde door zich aan de wagen te laten trekken.
Wat bidon plakken en duwen, soit. Je door een auto laten voort trekken gaat iets te ver, al was dat zeker in de jaren 70-80 nog vrij gewoon voor sprinters die achterop waren geraakt in een berg etappe.