Argentijn Richeze wint lastige massasprint in Champagne
De Argentijn Ariel Maximiliano Richeze heeft de vierde etappe in de Ronde van Zwitserland gewonnen. De renner van Etixx-Quick-Step verwees in een massasprint, die extreem lastig was door een scherpe bocht op 150 meter van de finish, zijn ploeggenoot Fernando Gaviria naar de tweede plaats. Peter Sagan werd in het Zwitserse Champagne derde, maar behoudt wel de gele trui. Antwan Tolhoek blijft leider in het bergklassement.
Net als de voorbije dagen was Roompot Oranje Peloton vertegenwoordigd in de vlucht van de dag. Deze keer was het Nick van der Lijke die wel zin bleek te hebben in een avontuur. Hij reed samen met Lukas Jaun (Roth) toe naar Frederic Maison (FDJ) en Matthew Brammeier (Dimension Data), die al bij kilometerpaal 0 waren ontsnapt.
De vier reden bijna de hele dag tegen de wind in, wat ervoor zorgde dat er een halfuur achterstand werd opgelopen op het langzaamste tijdschema. Het peloton maakte zich intussen niet al te druk. De voorsprong werd onder controle gehouden en pas met nog 25 kilometer te gaan, ging de gashendel open.
Richeze wint, Van Poppel bijna ten val
Jaun was de eerste van het kwartet die sneuvelde. De Zwitser, op twee na laatste in het algemeen klassement, kon het tempo in de finale niet meer volgen. De andere drie hielden stand tot op vier kilometer van de finish, maar moesten er toen ook aan geloven. Van der Lijke raapte onderweg wel wat bergpunten op en beschermde daarmee de blauwe trui van Antwan Tolhoek, die morgen als bergkoning begint aan de eerste zware klimmersrit.
Etixx-Quick-Step en Orica-GreenEDGE gooiden in de nauwe straatjes van Champagne het tempo nog verder de hoogte in. Richeze en Gaviria schatten de gevaarlijke bocht vlak voor de finish het beste in en werden eerste en tweede. Danny van Poppel vloog bijna uit de bocht, bleef ternauwernood overeind, maar kon fluiten naar een mooie klassering. Beste Nederlander werd daardoor Raymond Kreder op de zevende plaats.
http://cyclinghub.tv/post.php?id=1696
Dankjewel!
Zou toch een simpele regel moeten komen dat in een vlakke etappe bv minimaal in de laatste 300-400 meter geen scherpe bochten mogen liggen.
Parkoers is ruim van tevoren bekend bij iedereen, dus al dat gezeur achteraf is "um sonst".
Ik zou mij meer druk maken over de kuilen in de weg waar renners door ten val komen
Bij Procyclingstats staat er meestal wel een profiel.
Volgens PCS al 6 renners zeker van een tourselectie. Geen Belgen.
Alaphillipe, Kittel, 2 x Martin, Stybar en Trentin.
Lotto-Soudal met 2 Belgen.
Toch wel jammer dat Hansen er weer bij zit. Zie toch liever jongeren hun debuut maken.
Wat een domme vergelijking. Kijk alleen al eens naar alle veiligheidsmaatregelen bij die sporten.
Als er 5 motorrijders in de chicane onderuit gaan of 3 auto's op elkaar knallen is toch hetzelfde als dat er een paar wielrenners tenval komen...
Voor de mensen die het profiel van de aankomst van morgen willen zien. behoorlijk lastig dus, 11 kilometer a meer dan 8%.
Je moet als parcoursbouwer niet express gevaarlijke situaties opzoeken, dit is gewoon de goden verzoeken.
Het is gewoon dat hier niet al te veel sprinters aan de start staan (wat ze natuurlijk niet kunnen weten als ze het parcours uitteken) maar doe deze aankomst in de tour dan wordt het een chaos en vallen ze massaal.
Ik denk dat je aan dat 6-tal van EQS nog Sabatini en Keisse (of Vermote) mag toevoegen.
Je mag als parcoursbouwer uitdagende situaties opzoeken, dit is gewoon part of the game.