Arnaud Démare: “Ik heb niets verkeerd gedaan”
foto: Sirotti
zondag 20 maart 2016 om 17:39

Arnaud Démare: “Ik heb niets verkeerd gedaan”

Arnaud Démare heeft zelf gereageerd op de berichten dat hij tijdens de beklimming van de Cipressa aan de ploegleidersauto zou hebben gehangen tijdens Milaan-San Remo. Tegen L’Équipe doet hij zijn verhaal. “Ik heb mijzelf niets te verwijten”, zegt de klassiekerwinnaar van FDJ.

Vanuit meerdere hoeken werd de sprinter beschuldigd van het hangen aan de volgwagen, nadat hij in aanloop van de Cipressa ten val kwam. Eerder al ontkende zijn ploegleider Frédéric Guesdon, nu doet Démare dat zelf. “Ik heb mijzelf niets te verwijten. Ik heb niets verkeerds gedaan. Er zijn scheidsrechters in de wielersport. Als ik iets had gedaan wat verboden is, zou ik zijn gediskwalificeerd”, vertelt hij. 

Samen met Michael Matthews, die ook betrokken was bij de crash, wist de FDJ-kopman terug de aansluiting te vinden bij het peloton. “We klommen tussen de auto’s mee. Dat maakt deel uit van de wielersport en dat is het altijd al geweest: we volgen de slipstream van de auto’s. Het houdt je uit de wind en het is niet verboden”, aldus het statement van Démare, die vandaag ook zijn wedstrijddata van gisteren op internet plaatste.

RIDE Magazine
76 Reacties
20-03-2016 22:36
Een renner valt door zijn eigen schuld; een andere coureur schakelt mis, ook zijn eigen fout; beide gevallen geen kwestie van domme pech maar verwijtbaar koersgedrag door nervositeit/vermoeidheid/onervarenheid.

Démare zal ongetwijfeld behoorlijk geplakt hebben maar om de getuigenissen van 2 renners als sluitend bewijsmateriaal aan te leveren is natuurlijk dikke kolder : er staan immers altijd en overal nog bekende en onbekende rekeningen open. Ook de data van Strava zijn te weinig overtuigend. Slechts waarnemingen van de jury en/of aangedragen beeldmateriaal kunnen als bewijslast dienen.

Ach, het is heden ik, morgen gij. Met de einduitslag van Milaan- Sanremo is weinig mis. Maar lege pagina’s dienen gevuld te worden en zo’n zondag moet je ook maar doorheen zien te komen.

@8.6
En zo is het. Wanneer begint de Ronde van Catalonië ook al weer?
20-03-2016 22:53
Leugenachtige taal is geen duidelijke taal.
Alles is geoorloofd, als je de titel niet verliest.
Ongeloofwaardig is het, zo is het
20-03-2016 23:03
@ Velominatus: Heb jij ooit al zelf eens achter een auto gereden of in een groep wielrenners gereden? De auto geeft je echt wel een pak meer voordeel hoor, zeker als je ook nog eens af en toe kan vasthaken als het even bergop gaat. Achter een volgwagen haal je als prof snelheden van 80-100 per uur, met een voldoende groot verzet zelfs nog sneller. Dat zijn snelheden die je in een peloton in de verste verte echt niet haalt hoor (op afdalingen na uiteraard en kost ook nog eens minder energie dan bv 55 rijden in een peloton. Dus de vergelijking dat je net zo gemakkelijk in een peloton zit als achter een wagen gaat niet echt op.

Maar goed, is geen discussie waard zelfs want hier gaat het niet echt over. We zijn een beetje offtopic aan het gaan.
21-03-2016 07:04
Net een foto gezien met Démare aan de volwagen.
Of het aan de klink is of een plakkend bidonnetje is, is niet te zien.
21-03-2016 07:16
Nog even dit. De redactie zegt "uit meerdere hoeken".Dat is nergens uit gebleken. Het is alleen Tossato in de Gazetta en later afgezwakt bij Tuttobiciweb, Gazetta heeft alleen bevestiging gevonden bij Capecchi. Ik heb het gisteren gevolgd en nergens zijn nieuwe bronnen opgedoken bij mijn weten. Bij een opmerking over meerdere bronnen zou het de redactie sieren deze bronnen ook te benoemen. Het gaat toch om een ernstige beschuldiging.
21-03-2016 07:25
@wakkie: je bedoelt deze foto? Dat is Vichot op de Turchino. Verkeerde renner en verkeerde locatie.
21-03-2016 08:24
Inderaad @Bizziecle het verhaal lijkt af:

- "80 km aan het uur"
- incorrect foto materiaal
- beperkt aantal 'getuigen'
- strava data weerlegt noch ontkracht

Tot in Catalonië
21-03-2016 08:44
@ Jacco:
vandaag al :)
heb er zin in. het deelnemersveld is enorm sterk. :)
21-03-2016 09:47
Ha ha mooie foto maar Demare startte met nr 121 dussniet uit MSR
21-03-2016 09:54
oja ik zie het...andere helm ook :p de bron was niet zo betrouwbaar ...
21-03-2016 11:04
Ach samengevat... aan al diegenen die hem verdedigen, jullie weten ook wel beter. Op basis van alle gegevens heeft hij weldegelijk een tijdje aan een volgwagen gehangen of minstens een heel stuk achter de volgwagen gereden. Als een jury dit ziet op het moment zelf kan je gewaarschuwd en beboet worden, indien het om extreme gevallen gaat kan je uit koers genomen worden. Echter de jury zat niet bij Demare op dat moment en kon dus niet optreden, zijn verder geen beelden van dus hij zal niet geschrapt worden.

Op basis van zijn klimtijd op de Cipressa wil ik aan de redactie van wf toch de suggestie doen om hem enkele sterren te geven in de voorbeschouwingen van de heuvelklassiekers of minstens te vermelden als betreurenswaardige afwezige.
21-03-2016 11:11
Beetje stayeren achter de auto en een goede plakbidon gaat natuurlijk behoorlijk schelen. Het verdachte vind ik eigenlijk dat het Strava-bestand online stond, vervolgens snel werd verwijderd en later opnieuw online kwam te staan.
21-03-2016 11:15
edit redactie: niet doen
21-03-2016 11:24
Ik verdedig niemand maar ik vind de bewijslast heel summier, er is eigenlijk alleen de bewering van Tosatto, wat heel vreemd is in het huidige mediatijdperk. Wat wel opvalt is dat iedereen die Demare beschuldigd, dit voor zoete koek aanneemt en van alles behalve feiten erbij haalt om hun gelijk te halen.
21-03-2016 11:31
@Pizzi is daar bewijs voor?
21-03-2016 11:33
Iemand heeft dat geroeptoetert en dan is het waar, zijn er logdata?
21-03-2016 11:35
Je hebt gisteren toch wel opgelet? Hij had de snelste tijd maar het bestand was meteen verwijderd en pas tegen de middag stond het er weer op. Documentatie is vast nog wel terug te vinden via dat topic. Mogelijk in die hoek naast de verklaring van Capecchi?
21-03-2016 11:36
Ik zie inderdaad maar 2 man die hem beschuldigen. En een goede klimtijd op de Cipressa. Dat kan als je tussen de auto's hangt en misschien ook ergens een bidon aan neemt. Maar dat hoort er bij als je terug komt van een val. Hij kan er in elk geval niks aan doen dat die auto's achter het peloton rijden.

Als men dit echt zo verschrikkelijk vindt, moeten we auto's uit de koers halen. Hoe dat moet zie ik niet in, maar misschien is er een oplossing. Tot die tijd is dat gewoon acceptabel, wat mij betreft.

Ik zie geen bewijs voor meer dan een bidon en wat tussen de auto's hangen. Hoop gedoe om niks, wat mij betreft.
21-03-2016 11:40
@Vlek ja. precies 1 iemand heeft dat beweert gezien te hebben.
21-03-2016 11:41
Ik zie ook bewijs dat hij in het wiel van een Orica treintje zit op de Cipressa. En een verklaring van zijn ploegleider dat hij hooguit een bidon heeft aangenomen en Matthews bijna hetzelfde heeft gedaan (maar om de een of andere reden wel een stukje later aansluiting vond). En in eerste instantie voelde hij zich blijkbaar ook niet zo zeker over de gegevens van zijn rit en deed hij daarmee zelf mee aan het gedoe.

Laten we nu dus niet doen alsof het er op lijkt dat het echt heel normaal was. Het lijkt er op dat het net door de beugel kon en een jurylid hem hooguit een boete had gegeven. Misschien niet het gedoe van de Italianen waard, maar ook zeker niet niets.
21-03-2016 11:43
Quote:
@Vlek ja. precies 1 iemand heeft dat beweert gezien te hebben.

Nee, de rit had duidelijk heel kort op strava gestaan. Dat kon iedereen waarnemen door die snelste tijd die nog wel zichtbaar was.
21-03-2016 11:43
Geef nou eens gewoon keiharde bewijzen,geen aannames en meningen.
21-03-2016 11:46
Welke uitspraak betwist je beste jongen?
21-03-2016 11:46
Dat kon iedereen waarnemen is een aanname , toch was het er maar 1
21-03-2016 11:48
Waar heb je het over? Iedereen kon toch op strava zien wie er zaterdag de snelste tijd had gereden? wanneer je vervolgens op die rit klikte was hij echter verdwenen. Ook jij had dat kunnen doen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.