Arnaud Démare: “Ik heb niets verkeerd gedaan”
foto: Sirotti
zondag 20 maart 2016 om 17:39

Arnaud Démare: “Ik heb niets verkeerd gedaan”

Arnaud Démare heeft zelf gereageerd op de berichten dat hij tijdens de beklimming van de Cipressa aan de ploegleidersauto zou hebben gehangen tijdens Milaan-San Remo. Tegen L’Équipe doet hij zijn verhaal. “Ik heb mijzelf niets te verwijten”, zegt de klassiekerwinnaar van FDJ.

Vanuit meerdere hoeken werd de sprinter beschuldigd van het hangen aan de volgwagen, nadat hij in aanloop van de Cipressa ten val kwam. Eerder al ontkende zijn ploegleider Frédéric Guesdon, nu doet Démare dat zelf. “Ik heb mijzelf niets te verwijten. Ik heb niets verkeerds gedaan. Er zijn scheidsrechters in de wielersport. Als ik iets had gedaan wat verboden is, zou ik zijn gediskwalificeerd”, vertelt hij. 

Samen met Michael Matthews, die ook betrokken was bij de crash, wist de FDJ-kopman terug de aansluiting te vinden bij het peloton. “We klommen tussen de auto’s mee. Dat maakt deel uit van de wielersport en dat is het altijd al geweest: we volgen de slipstream van de auto’s. Het houdt je uit de wind en het is niet verboden”, aldus het statement van Démare, die vandaag ook zijn wedstrijddata van gisteren op internet plaatste.

RIDE Magazine
76 Reacties
21-03-2016 11:49
@vlek: hij zat inderdaad in de Oricatrein maar sloot eerder aan. Matthews moet later weer lossen: last van zijn val en hij kon daardoor niet zo snel als Demare omhoog tussen de auto's? Dit is ook een aanname, maar minstens net zo'n goede als de aanname dat Demare aan een auto heeft gehangen, omdat dat laatste ook zeker niet uit zijn strava blijkt.

En met de huidige cultuur in het peloton had je anders echt nog wel van minstens 20 andere renners gelezen dat Demare aan ze voorbij ging aan de auto.
21-03-2016 11:49
Bovendien waren de klimtijden toem al bekend heb daar ook een link naat geplaatst, maar ja dat kwam natuurlijk niet goed uit
21-03-2016 11:56
Quote:
Dit is ook een aanname, maar minstens net zo'n goede als de aanname dat Demare aan een auto heeft gehangen, omdat dat laatste ook zeker niet uit zijn strava blijkt.

Eens. Gezien de rug van Matthews zou dat helemaal niet vreemd zijn inderdaad. Blijft wel staan dat zijn ploegleider die vreemde uitspraak deed en je toch gaat denken dat die twee auto's een rol hebben gespeeld en als je zijn woorden volgt dan daarin het verschil te zoeken is tussen beide.

Quote:
Bovendien waren de klimtijden toem al bekend heb daar ook een link naat geplaatst, maar ja dat kwam natuurlijk niet goed uit

Welke bedoel je? Die van strava waren inderdaad al bekend op dat segment, alleen was de rit zelf dus weer verwijderd.
21-03-2016 12:01
Dat is een aanname dat de rit er op stond
21-03-2016 12:03
Hoe kwam zijn klimtijd volgens jou dan bovenaan die lijst terecht?
21-03-2016 12:03
Er is zelfs geen screenshot. Zou dat gelijk gedaan hebben.
21-03-2016 12:05
Deze en deze zijn gisteren ook voorbij gekomen. Volgende keer iets beter opletten alsjeblieft.

Edit: ik ben blijkbaar niet zo goed in linken naar twitter, maar je kunt ze daar vast zelf wel vinden.
Edit2: het screenshot staat zelfs gewoon in het hoofdbericht van gisteren zelf. Kom op zeg...
21-03-2016 12:06
Omdat het bestand er mss nog helemaal niet aan gekoppeld was
21-03-2016 12:07
Die klimtijd was een zelfstandige entiteit. Sure..
21-03-2016 12:13
Dat is dus werkelijk helemaal nietszeggend
21-03-2016 12:14
Kunnen we elkaar toch nog ergens om de hand schudden..
21-03-2016 12:14
Kom nou eens gewoon met echt bewijs dan heb je een punt
21-03-2016 12:16
Sorry, maar dit is gewoon trollen toch? Je kunt alles wat ik zeg gewoon terugvinden. Moet je dat alleen wel willen natuurlijk.
21-03-2016 12:17
En als het zo is keihard straffen, maar verdachtmakingen zonder bewijs is gewoon stemmingmakerij.
21-03-2016 12:19
Waarom zou je hem moeten straffen omdat hij zijn strava bestand meteen verwijderde na het automatische uploaden? Beetje onzinnig.
21-03-2016 12:24
Ik heb het niet over strava, maar over wat jij denkt dat Demare heeft uitgespookt , maar niemand hard kan maken.
21-03-2016 12:29
benieuwd hoe lang deze 'discussie' nog doorgaat. ik zit in ieder geval met mijn hoofd al weer bij de volgende koers. :p
21-03-2016 12:30
Ik heb geen idee wat Demare heeft uitgespookt, net als iedereen dit hier zijn mening geeft.
21-03-2016 12:35
@Velominatus
Je hoeft auto's en motoren niet te verbieden, wel het stayeren...
21-03-2016 13:01
wat er precies gebeurd is zullen we nooit weten maar het blijft wel een
feit dat Demare helemaal van achter uit het peleton naar voren is gekomen
om daarna vrij makkelijk de sprint te winnen.blijft op zich al heel knap he.
21-03-2016 13:15
Het is trouwens niet bewezen dat Démare de snelste klimtijd heeft.
Meer dan driekwart van het peloton heeft geen strava!!!!
21-03-2016 16:30
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen zoals zo vaak. Hij reed heel snel de Cipressa op, maar was nog niet aangesloten bovenaan en heeft daarna met ploeggenoten het gat gedicht die op de top op hem wachtten. Met een goede plakbidon van 10 seconden en het stayeren tussen de auto's met Matthews pak je die 10/15 seconden misschien wel terug. Ach, het mag inderdaad niet, maar ALS het zo gegaan is, vind ik persoonlijk het meevallen.
Als hij echt lang aan de auto heeft gehangen, moet hij natuurlijk er uit gegooid worden. Denk alleen niet dat je in zo'n stoet auto's, veel tempo kan maken als ploegleider.
21-03-2016 21:46
Op t gevaar af dat dit een oude koe wordt ... kom ik net op Facebook een interessante foto tegen op de tijdlijn van News del Ciclismo ...

https://www.facebook.com/234369613247840/photos/pb.234369613247840.-2207520000.1458592968./1203787342972724/?type=3&theater

Zou dit nou net dat ene bidon momentje zijn? Hij rijdt zo in ieder geval niet in de slipstream :-)
21-03-2016 21:47
Ik kan me levendig voorstellen dat het er na vandaag nog veel minder dan driekwart zijn. Sowieso snap ik niet dat je dat als renner / ploeg deelt , waarom anderen wijzer maken ?
21-03-2016 21:49
@ Greg > die foto schijnt een ploeggenoot van m op de Turchino te zijn.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.