Astana: “Cortisolniveau van Lars Boom is weer normaal”
foto: Marcel Koch
woensdag 8 juli 2015 om 22:00

Astana: “Cortisolniveau van Lars Boom is weer normaal”

Astana heeft afgelopen maandag een onafhankelijke test laten uitvoeren om de cortisolwaarde van Lars Boom na te laten kijken. Dit deden zij om te kijken of de waardes verbeterd waren ten opzichte van daags voor de Tour, toen tests van de UCI een te lage waarde gaven, aldus de MPCC. Astana lapte de regels van de beweging aan de laars en stelde Boom toch op.

“Na twee dagen in competitie was het cortisolniveau van Lars Boom weer in een fysiologisch normale toestand. Er is geen teken van ziekte of gezondheidsrisico voor de renner in deze Tour”, schrijft de Kazachstaanse ploeg, die daarna een fysieke test uitgevoerd heeft bij de Nederlander. “De medische staf vond hem gezond en fit om de Tour door te zetten.”

Astana blijft bij haar beslissing om Lars Boom op te stellen in de Tour de France. Het team geeft aan altijd achter de sterke anti-doping maatregelen van de UCI en de MPCC gestaan te hebben, en dat nog steeds te doen. Echter heeft de MPCC wel besloten om Astana voorlopig te schorsen uit de beweging.

RIDE Magazine
28 Reacties
08-07-2015 22:04
Dat zal wel een zeer objectieve test zijn. Zoiets als de slager keurt zijn eigen vlees.
08-07-2015 22:06
'Een te lang aangetrokken bandje rond de bovenarms was de waarschijnlijke oorzaak.'

Oftewel: Non-nieuws.
08-07-2015 22:08
Hier maar niet meer te veel woorden aan vuil maken. Wat gebeurd is, is gebeurd.
08-07-2015 22:11
Heeft zonnekoning thijs al getwittert?
08-07-2015 22:11
Storm in een glas water, dus :|
08-07-2015 22:14
Lars Boom kan maar beter heel gauw een epische Roubaix winnen anders wordt dit verhaal het journalistieke hoogtepunt van zijn carrière...
Andere tijden sport over de MPCC en Lars Boom.

Edit: Wat is trouwens erger voor je gezondheid? 3000Km fietsen met een te laag cortisol of 3000km fietsen met gebroken ribben? Want dat zou wat mij betreft ook best een regelgevinkje waard zijn...
08-07-2015 22:16
Nu nog fietsen alsof de waardes normaal zijn.
08-07-2015 23:01
Astana heeft natuurlijk een sample van de chefkok afgenomen en de naam Lars Boom op de enveloppe geschreven.
Verder geen probleem, fiets lekker door. De geloofwaardigheid van Astana renners is toch al bedenkelijk (terecht of onterecht).
08-07-2015 23:02
@nr17 eens! bitter weinig gezien van Boom. Op de kasseien zat Nibali alleen en ervoor was Boom slechts kort voorin te zien. Westra zie je wel werken. Heb al jaren het gevoel dat Boom nooit tot t gaatje gaat. Zoveel talent en zoveel verhalen. Geef mij maar een knokker als Terpstra. Ook Mollema en Gesink zie en hoor ik veel liever dan Boom. En natuurlijk Dumoulin, misschien wel het grootste talent in NL. Je ziet die gasten diep gaan. Heb ik Boom eigenlijk nooit zien doen.
08-07-2015 23:02
Nu begin ik weer te twijfelen over de rest van het team. "Teringjantje!" Zijn wij nu zo slim, of zijn journalisten nu echt zo dom.
08-07-2015 23:03
Ja, hoor. En dat moeten wij geloven. Boom fiets als een natte krant.
08-07-2015 23:14
Boom heeft al aangegeven dat hij zijn astma medicatie meer heeft gebruikt omdat hij ziek was. De test is telkens correct; het zijn nooit renners die geen cortisol gebruiken.

"I trained really hard for the last few weeks and I’ve already had an asthmatic inhaler for the past 10 years. After the Dauphiné I was a little bit sick. When I’m sick I have problems with the lungs and I do a little bit more of the inhaler. It’s allowed by the doctors but I have to do a test now and again tomorrow to see how it is."

http://cyclingquotes.com/news/boom_charges_asthma_inhaler_for_low_cortisol_levels/
08-07-2015 23:35
Het stelt mij gerust dat zijn cortisol waarden relatief snel stabiliseren. Dat correspondeert met het verhaal van de door inhaler geinduceerde hypocortisolisme. Deze hebben een korte halfwaarde tijd en hebben een relatief lage dosis. Bij staken van de 'inhaler' medicatie zal het effect dus snel uitwerken. Het gebruik van een flinke dosis cortisol (gebruik van doping) zou de bijnieren een dusdanige tik geven dat het cortisol pas veel later stabiliseert.
09-07-2015 00:13
Wc-eend heeft ook weer een normaal cortisolniveau, volgens wc-eend.
09-07-2015 00:21
@MP. Ik heb hetzelfde gevoel ook met Boom. Hij betekend weinig voor Nibali en die zal hem als een grote teleurstelling beschouwen. Talent zat, goede veldrijder, grote belofte bij de start maar daarna. Weinig meer van gezien.
09-07-2015 00:31
Als je Boom ziet rijden dan zou je twijfels kunnen hebben bij zijn gezondheid. Dit zou mogelijk kunnen leiden tot een dreigbrief van Vino. De giro ploeg van Astana vond ik veel dominanter fietsen dan de tourploeg.
09-07-2015 00:32
@karper eens! Heb nibali zien omkijken op kasseien en ik dacht toen nu denkt hij waar is Boom.. Weet niet of dat klopt
09-07-2015 00:37
Maar zeker is dat Boom er niet was. En zie dan de kop boven interview hier op site 'ik moet nibali over kasseien helpen'. Zoals zo vaak meer woorden dan daden. Ik denk niet dat hij lang bij astana mag blijven.
09-07-2015 07:06
Vooralsnog zullen we er dan maar vanuitgaan dat de lage cortisolwaarde een momentopname was die nadelig beinvloed was doorzjjn pufje. Zou dus heel goed kunnen dat hetgeen @LucaG schrijft de realiteit is.

Verder weer veel vooringenomen reacties over de mentaliteit van Boom en dat hij weinig betekend heeft voor Nibali. Man, man toch hebben jullie de koers wel gezien? Boom reed volgens mij behoorlijk goed vooraan en maakte mee tempo tot hij lek reed en daarna uit beeld was. Ja dan kun je inderdaad niet veel doen voor je kopman, maar wel met een reden.
09-07-2015 07:53
Waarom zo negatief. Ik zie jullie na een lekke band ook niet op kop doorrijden. Dan word je er ook af gereden. Viel me nog mee dat de reacties over Sep Vanmarcke grotendeels uitbleven. Nergens gelezen dat hij geen contract meer krijgt omdat hij niet won (zou hij misschien ook lek gereden zijn?).
Maak mij meer zorgen om de gezondheid van andere renners dan van Boom. Zoals hierboven ook genoemd is: waarom doorrijden met breuken?
09-07-2015 09:26
JJW - 9 juli 2015 om 07:53
"Ik zie jullie na een lekke band ook niet op kop doorrijden"
"Jullie" niet, maar Tony Martin wel....

Ik zie Boom wel weer terugkeren op het oude nest, beetje pamperen, freewheelen....
09-07-2015 09:33
Die 'onafhankelijke' testers komen altijd tot de conclusie dat er niks aan de hand is. Het zal wel hoor, maar de sceptici overtuig je er niet mee.

En dan heb je ook nog de Boom-haters, zoals Koel hierboven ;)
09-07-2015 09:37
@tendam - 9 juli 2015 om 09:33
Boom hater? Je zou mijn tuin eens moeten zien....
09-07-2015 09:46
@Koel Ik moest lachen
09-07-2015 10:15
Vond eerst dat Boom alle schijn tegen had daar bij Astana, maar nu ik er langer over na denk is hij denk ik slachtoffer van een een 'doorslaand' systeem.
Cortisol is wat mij betreft namelijk een 'fopmaat' om gezondheid te testen, en controle hiervan insinueert schijnveiligheid. De cortisol spiegel is namelijk onderhevig aan een 'circadian rhytym' (zie figuur: http://data.integrativepro.com/images/circadian-rhythm-cortisol.png). Het maakt dus nog wel even uit wanneer dit wordt getest, hoe laat je wakker bent, wanneer je hebt gegeten e.d. Alleen wanneer deze voor langere tijd verhoogd danwel verlaagd is kan dit wijzen op 'ziekte'. Niet een eenmalige test!

Ik denk dat hier toch duidelijk sprake is van de zogeheten 'Action Bias' (geconfronteerd met onzekerheid of met een ambigu probleem doet een mens in de spotlights liever iets dan niets.) van de wielerwereld tegen doping.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.