UCI wil licentie Astana intrekken
Astana dreigt zijn WorldTour-licentie alsnog kwijt te raken. Volgens L’Equipe gaat de UCI de licentiecommissie verzoeken om de licentie van de Kazachstaanse formatie in te trekken. De internationale wielerunie doet dit na een onafhankelijk onderzoek van het sportinstituut van de universiteit van Lausanne (ISSUL).
De UCI gaf in december opdracht voor het onderzoek. Het was een van de voorwaarden voor het verkrijgen van de licentie. Het door ISSUL opgestelde rapport pakt niet goed uit voor Astana. De juristen van de internationale wielerunie denken dat het sterk genoeg is om te verdedigen bij het CAS wanneer Astana besluit om in beroep te gaan. Twee jaar geleden verloor de UCI nog een zaak bij het internationaal sporttribunaal toen Katusha in beroep ging tegen het intrekken van zijn licentie.
De licentiecommissie en de UCI opereren onafhankelijk van elkaar. Indien de licentiecommissie het verzoek van de UCI overneemt, raakt Astana zijn WorldTour-licentie en daarmee startrecht voor alle belangrijke wedstrijden kwijt.
Update 9:45
De UCI heeft in een persbericht het nieuws bevestigd. “De audit toont aan dat er een groot verschil is tussen wat de directie verklaarde in december en de realiteit”, klinkt het. De Italiaanse justitie heeft informatie uit het Padova-rapport gedeeld met de UCI. De internationale wielerunie heeft deze informatie doorgegeven aan de licentiecommissie. Het is nog niet bekend wanneer deze een uitspraak zal doen.
Cookson lijkt daadwerkelijk bereid de boel transparant te gooien en zondaars overboord. Prachtige stap dit en een krachtig signaal naar andere ploegen.
Mag Astana blijven koersen als ze in beroep gaan?
Geen onderbuik, Vino ligt zwaar op de maag.
Maar serieus, ik mag aannemen dat wel of geen Vino niks uitmaakt, zeker nu niet meer. Het lijkt mij namelijk dat de UCI nu genoeg heeft om een zaak te maken waarvan zei denken dat die stand houdt als het naar de rechter gaat. En dan is een onderbuikgevoel niet genoeg.
Jammer voor onze twee Nederlanders, maar goed nieuws dat de UCI dit door heeft gezet. Erg benieuwd hoe dit zich gaat ontvouwen.
Prima !!
Niet helemaal mee eens. Neem als voorbeeld Boom. Vorig jaar reed hij nog niet voor die ploeg en had hij al getekend voordat die positieve gevallen zich eind vorig jaar begonnen op te stapelen.
En er zit aan minstens de helft van de ploegen in het peloton wel ergens een luchtje. Echter heeft Astana wel al jaren en WT-licentie en mag je daarmee aannemen dat ze aan de voorwaarden van de UCI voldoen. Verder zijn ze ook nog eens lid van de MPCC.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je niet zelf ook mag nadenken of dat je perse medelijden moet hebben, maar ik vind dat iemand als Boom toch minstens een beetje slachtoffer van de situatie is.
Als je naar een Kazachstaanse louche ploeg gaat die met open armen elke verdachte renner ontvangen, een schurk van de grootste orde aan het roer hebben, en gewoon voor het geld kiest dan kan jejezelf daarna niet als slachtoffer bestempelen.
Die renners wisten waar ze aan begonnen. Astana heeft al langer een geurtje..
Ik heb er geen medelijden mee!
Zo'n 15 jaar geleden was US Postal en schitterende ploeg zonder luchtje en dat bleek de best georganiseerde boevenbende van allemaal te zijn, dus of de ploeg Kazachstaans, Amerikaans, Deens of Nederlands is vind ik niet perse relefant. Ik kan Vino niet goedpraten en daar heb ik ook zeker geen behoefte aan. Maar dat heb ik ook niet bij Riis, maar als Boom naar Saxo was gegaan had ik niemand hier gehoord.
Nogmaals ik snap jullie punt best, renners mogen ook zelf nadenken en ik zeg ook niet dat je medelijden moet hebben, maar feit blijft dat Astana afgelopen jaren gewoon aan alle voorwaarden voldeed die de UCI stelde en zelf meer (lidmaatschap MPCC). Dus om nu te zeggen dat je dit allemaal kon zien aankomen vind ik wel wat makkelijk.
Het is niet alleen Vino, maar het hele management om die ploeg heen. Toen ze jaren geleden al in opspraak waren trokken ze Bruyneel aan om de boel schoon te maken haha. Met dat louche Kazachstaanse bedoel ik gewoon dat ik de financierdeers achter de ploeg niet helemaal je van het vind, maar dat is inderdaad een gewoon een sentiment. De problematiek binnen Astana gaat in ieder geval wel verder dan alleen Vino, hoewel dat een prachtig uithangbord is van wat er daar scheelt.
Edit: en dat MPCC is een imagostrelend luchtkasteel, daar heb je werkelijk niets aan. Ulissi gaat nu ook gewoon weer rijden omdat er een gat zat in de "regelgeving" van het MPCC.