UCI wil licentie Astana intrekken
Astana dreigt zijn WorldTour-licentie alsnog kwijt te raken. Volgens L’Equipe gaat de UCI de licentiecommissie verzoeken om de licentie van de Kazachstaanse formatie in te trekken. De internationale wielerunie doet dit na een onafhankelijk onderzoek van het sportinstituut van de universiteit van Lausanne (ISSUL).
De UCI gaf in december opdracht voor het onderzoek. Het was een van de voorwaarden voor het verkrijgen van de licentie. Het door ISSUL opgestelde rapport pakt niet goed uit voor Astana. De juristen van de internationale wielerunie denken dat het sterk genoeg is om te verdedigen bij het CAS wanneer Astana besluit om in beroep te gaan. Twee jaar geleden verloor de UCI nog een zaak bij het internationaal sporttribunaal toen Katusha in beroep ging tegen het intrekken van zijn licentie.
De licentiecommissie en de UCI opereren onafhankelijk van elkaar. Indien de licentiecommissie het verzoek van de UCI overneemt, raakt Astana zijn WorldTour-licentie en daarmee startrecht voor alle belangrijke wedstrijden kwijt.
Update 9:45
De UCI heeft in een persbericht het nieuws bevestigd. “De audit toont aan dat er een groot verschil is tussen wat de directie verklaarde in december en de realiteit”, klinkt het. De Italiaanse justitie heeft informatie uit het Padova-rapport gedeeld met de UCI. De internationale wielerunie heeft deze informatie doorgegeven aan de licentiecommissie. Het is nog niet bekend wanneer deze een uitspraak zal doen.
Het is ook onzin dat Nibali dat beweert. Onder Vino heeft Nibali in 2013 gewoon zijn contract verlengd. Toen had hij ook kunnen vertrekken, als hij Vino zo'n probleem vond..
Allemaal interessante vragen voor de komende weken. En dan hebben we het nog niet eens over renners als Fuglsang, Boom, Westra, Aru en consorten.
Hoe jij naar de Touroverwinning kijkt of überhaupt naar renners die een koers winnen of sterker nog elke topsporter die een wedstrijd wint is aan jou.
Er zijn ook mensen die met argusogen kijken naar Froome en ik weet niet of je wat hebt meegekregen van die Duitse docu over de dopingpraktijken in de Russische sport. En ik ga bijvoorbeeld ook niet mijn handen in het vuur steken voor, ik noem maar iemand, Sven Kramer.
Ik zou zeggen probeer vooral van de sport zelf te blijven genieten. Een kritische blik is prima, maar ga ook niet moord en brand roepen bij ieder verdacht iets of bij ieder persoon of prestatie die je niet aanstaat. Heeft namelijk weinig zin, zolang er geen harde bewijzen.
Uit Inrng:
"Astana can race for now but if the Licence Commission agrees with the UCI then it’s only a matter of days until the team is pulled from racing. "
Kijkend naar de genoemde nog actieve renners uit het Padova rapport dan zijn er meer ploegen met gebrandmerkte renners.
Tinkoff-Saxo
Ivan Rovny
Evgeni Petrov
Roman Kreuziger
Astana
Michele Scarponi
Borut Bozic
Katusha
Aleksander Kolobnev
Dimitri Kozontchuk
Egor Silin
Movistar
Giovanni Visconti
José Joaquin Rojas
Lampre
Filippo Pozzato
Trek
Yaroslav Popovych
Wanty Groupe Gobert
Marco Marcato
Androni
Marco Frapporti
Oud renners genoemd in Padova
Leonardo Bertagnolli, Lampre
Simone Boifava
Diego Caccia
Enrico Franzoi,
Alexandre Vinokourov , Astana
Omar Lombardi
Fabrizio Macchi
Denis Menchov , 2010 Rabobank, 2011 Geox, daarna Katusha
Andrea Masciarelli, 2010 Aqua en Sapone
Francesco Masciarelli, 2010 Aqua en Sapone , daarna Astana
Simone Masciarelli , 2010 Aqua en Sapone
Daniele Pietropolli, 2010 Lampre
Morris Possoni, 2010 Lampre
Alessandro Proni, 2010 Aqua en Sapone
Valentin Iglinskiy, 2010 Astana
Sergei Ivanov, 2008 Astana 2010 Daarna Katusha
Vladimir Karpets, 2010 Katusha
Maxim Gourov, 2010 Astana
Volodymyr Bileka,Oud US Postal 2010 Amore & Vita
If the licence is withdrawn the team could stop racing, there’s no automatic granting of a second-tier Pro Conti licence Astana may appeal the verdict to the Court of Arbitration for Sport (CAS) Any CAS appeal will take time, possibly two months, and there is scope for Astana to make a separate fast-track appeal to win back its licence on a temporary basis in order to keep riding.
Dan is het nog de vraag of Astana in beroep gaat. Maar over "possibly two months" is het eind april, dan is er nog geen Tour...
@Montgomery
Daar zal t.z.t. ook nog wel naar gekeken worden. Astana was onderwerp van onderzoek en feiten over Astana-renners uit het Padova onderzoek zijn daar alvast in meegenomen. Anders kunnen ze later weer een keer beginnen..
Of krijgen we weer zo'n 0,000000000005 gram verhaal?
Volgens mij hebben de meeste renners bij Astana wel een clausule in hun contract staan dat als ze niet op WT-niveau kunnen rijden ze een andere ploeg mogen zoeken ( lijkt me tenminste wel zo logisch :P
Ben het volledig met je eens hoor, maar het verleden heeft natuurlijk anders bewezen! En waar rook is, is ook vuur!
Nee het heeft me nooit weerhouden om te genieten van deze sport, sterker nog Nibali is een geweldige winnaar. En al die andere voor hem ook.
@Lennimator
laten we hopen van niet, ik mag hopen dat de uci nu toch goede argumenten heeft?
Overigens sluit ik me in de discussie geheel aan bij LL. Jammer, maar helaas voor mannen als Nibali, Boom en Westra. Eigen schuld. Als je je wilt associëren met een obscuur clubje dat bekend staat als boevebende mag je ook niet klagen als het fout gaat. If you can't pay the price, don't roll the dice.
@uil, het gaat er niet om of Boom dan start. Dat doet hij toch wel. Het gaat erom of hij prijzen moet inleveren. Als individuele renners geschorst worden, dan wel, maar hoe zit het als de ploeg geen licentie blijkt gehad te hebben? Volgens mij is daar geen precedent voor.