Average Rob belooft Turbo Cross met extra obstakels: “Nieuwe doelgroep naar de cross”
Interview Maandagavond organiseert de immer populaire Average Rob opnieuw zijn Turbo Cross in Diegem. Tussen de profcrossen voor de vrouwen en mannen in, laat de 32-jarige influencer liefst 23 duo’s met bekende Belgen en Nederlanders los op het parcours van de Superprestigemanche in Diegem. Bij WielerFlits schetst Rob zijn verwachtingen.
De Turbo Cross kwam een jaar geleden op bijzonder korte tijd tot stand. Rob Van Impe zag zijn wilde plan om zonder enige ervaring met de profrenners mee te rijden en zo de cross extra in de spotlights te zetten in laatste instantie in duigen vallen, omdat hij volgens Belgian Cycling niet over de juiste licentie beschikte. Rob nam dan maar het heft in eigen handen en kwam zo samen met de organisatoren van Diegem uit op het gloednieuwe concept van de Turbo Cross.
Ook Sporza sprong mee op de hypetrein en besloot de wedstrijd via livestream uit te zenden, maar door de vele aandacht begaf de stream het. Toenmalig Belgisch bondscoach Sven Vanthourenhout kwam als eerste over de streep, maar de grote winnaar van de dag werd misschien wel Rob zelf. Zijn concept sloeg aan en keert daarom dit jaar terug. Met nog meer deelnemers en nog meer showelementen, belooft Rob.
“Het is veel beter georganiseerd dan vorig jaar. In de zin dat we veel meer tijd hebben gehad om het concept en de algemene branding van die Turbo Cross te ontwikkelen. We hebben de deelnemers kunnen vinden die we echt wilden. Het is veel meer werk, maar ik kijk er al sinds de vorige Turbo Cross keihard naar uit. Het gaat weer supersnel voorbij zijn.”
Het lijkt een beetje jouw persoonlijke projectje te zijn geworden?
“Het is een uit de hand gelopen grap en concept, dat we vorig jaar initieel hebben opgestart voor een YouTube-video. We merkten dat er potentieel in zit om er een jaarlijks event van te maken. Het gaat altijd een event zijn waar heel veel Average Rob- en Turbo-saus over zit. En ik ben blij dat ik de persoon ben die alles kan beslissen, dat er geen grote partijen zijn die kunnen beperken wat we in gedachten hebben. Het voelt heel goed aan om dit op zo’n grote schaal en op televisie te kunnen brengen. We brengen zo een volledig nieuwe doelgroep naar de cyclocross.”
Wat heb jij eigenlijk met wielrennen?
“Mijn liefde voor wielrennen is eigenlijk ontstaan tijdens corona. Ik denk dat dat voor veel mensen het geval was. Dan heb ik mijn eerste koersfiets gekocht, een Canyon. En vanaf dan ben ik ook met Canyon in contact gekomen. Ik fiets graag, maar ik ben echt niet goed. Ik denk dat dat herkenbaar is voor heel veel mensen in Vlaanderen. Er zijn mensen die heel gepassioneerd met de fiets bezig zijn, maar ook veel mensen doen het gewoon voor het plezier zoals ik. Ik kijk ook heel graag wielrennen, en we hebben in België enorm talent.”
“En dan is er nog de cross zelf. Ik heb heel mijn leven in Overijse gewoond, en daar was elk jaar de Druivencross. Dat is voor mij een beetje traditie in het dorp, en ik heb eigenlijk nooit een wereld zonder cyclocross gekend. Het heeft altijd bestaan in mijn leven. Het is een zalige sport, maar ik denk dat veel mensen onderschatten hoe zwaar het is. Het ziet er allemaal heel gemakkelijk uit, omdat de profs het elke dag doen. Maar door het zelf te ervaren, weet je dat je na één ronde het bloed proeft in je longen. Zij doen het een uur, wij een kwartier en we zijn helemaal kapot.”
Was je achteraf tevreden dat je toch niet met de profs hebt moeten meerijden vorig jaar?
“Ik ben echt blij met hoe we het hebben gedaan (lacht). Zeker omdat Mathieu van der Poel en Tom Pidcock aan de startlijn stonden, dan waren we er na één ronde al uitgekegeld. Het uiteindelijke idee is honderd keer beter geworden dan ik had kunnen dromen. Het grappige is: de persoon die in de eerste plaats het idee had afgeblokt om mee te rijden, Eddy Lissens van Belgian Cycling, is ook de persoon die ons het voorstel heeft gemaakt om tussen de elite vrouwen en mannen te laten rijden.”
“Ik ben heel blij dat hij voet bij stuk heeft gehouden om ons zonder UCI-punten niet te laten rijden. Hij zei ons: ‘je mag zo veel volgers hebben als je wilt, we maken geen uitzonderingen.’ Dat heeft ervoor gezorgd dat de Turbo Cross vandaag bestaat. Ik ben heel blij dat Eddy Lissens bestaat. We hadden een beetje beef tijdens de opstart van het event, maar we komen supergoed overeen nu. Het is alsof je een oude vriend weer tegenkomt, terwijl ik hem nooit goed heb gekend. Onze ontmoetingen zijn altijd heel grappig nu.”
Nemen we in Vlaanderen sport soms te serieus en is dit nu de ludieke factor die we nodig hebben?
“Ik weet het niet zo goed. Er zijn wel een paar evenementen waar mediafiguren aan meedoen, maar dat zijn dan voetbalmatchen die niet worden gecapteerd en niet zichtbaar voor het grote publiek zijn. Het wordt ook niet echt gepromoot. In Amerika, Engeland en Frankrijk heb je dat meer. Maar bij ons in België had je nooit iets wat aanvoelde alsof het van ons was. Voetbal is iets heel Engels.”
“Wij hebben gemerkt aan de hand van vorig jaar, dat bij ons de cross iets is wat iedereen wel kent, wat niet zo veel mensen doen, maar als je dan 45 amateurs en niet-crossers op een parcours zet, creëer je iets wat plots heel entertaining is. Anderzijds toont het hoe zwaar en lastig het is. Dat is iets waar we op aan het wachten waren. Het is in een bepaald opzicht ook wat humbling. Je creëert geen situatie waarin de bekende mediafiguren heel hard kunnen shinen, en ik denk dat de mensen dat leuk vinden om naar te kijken.”
Was het dan gemakkelijker om deelnemers te ronselen?
“Omdat het vorig jaar zo groot is geworden, in zekere zin wel. Vooral mannen waren in overaanbod, maar omdat we even veel mannen als vrouwen aan de start wilden, zijn we in duo’s gaan werken. Dames zoeken is moeilijker, maar chapeau dat er 23 dames zijn die zeggen: fuck it, ik doe het gewoon. Ik heb daar veel respect voor. Er zijn een aantal vrouwen komen testen, en zij kwamen met veel stress en schrik voor het parcours toe. Maar achteraf hoorde ik dat het bij hen allemaal veel beter is meegevallen dan gedacht. Oprecht, daar ben ik blij mee, het mag geen ongemakkelijke race worden.”
Naast de duo’s, aan welke nieuwe elementen mogen we ons nog verwachten?
“Vorig jaar gingen we gewoon met 18 mediafiguren en ex-sportievelingen twee rondes volle bak op het Diegem-parcours. Maar deze keer hebben we ook extra obstakels toegevoegd, om het meer entertaining te maken. Denk maar aan een tegenwindstrook voor de zandbak met een gigantische ventilator, een Red Bull-strook met floaters wat voor een soort mijnenveld wordt en net daarna nog het Boitbos. Dat is één strook van vijftig meter waarin er een gigantisch rookgordijn is met allerlei lasers, stroboscopen en luide muziek.”
“Zo proberen we het ludiek en speciaal te maken. We gaan ook echt met een intro werken zoals op de Olympische Spelen, met een naamafroeping, coole entrees en een echte show. We willen de cross echt op een andere manier in beeld brengen, op een heel entertainende manier.”
Naar welk duo kijk je het meeste uit?
“Sowieso Enzo Knol en Myron. Zij hebben allebei net buikgriep gehad, dus ze gaan heel vermoeid aan de start komen. Anderzijds lijkt het mij ook heel cool om Ward Lemmelijn (een roeier, red.) op een fiets te zien. Hij is een twee meter groot beast. Dat beeld heb ik nog niet echt voor ogen, maar ik vraag me af hoe hij het gaat afwerken. Ik denk dat iedereen het een tof evenement gaat vinden met veel verschillende talenten.”
Heb je jezelf nog anders voorbereid dan vorig jaar?
“Nee, ik heb me nog minder voorbereid dan vorig jaar. In mijn hoofd denk ik de hele tijd: het is maar één ronde. Maar ik heb afgelopen week al één ronde gedaan en ik was kapot na drie minuten. Normaal gezien was ik nu al drie maanden aan het trainen voor de Marathon des Sables in april, maar ik heb last van een onderrugblessure, waardoor ik al anderhalve maand niets kan doen qua trainingen. Ik ben eigenlijk helemaal niet fit op dit moment, maar dat maakt niet zo veel uit (lacht).”
De ludieke veldrit met influencers en andere beroemdheden gaat van start om 19.30 uur. De wedstrijd is vanaf 19.15 uur live te volgen via de YouTube-livestream van Sporza en Average Rob zelf, en op tv-zender Canvas.
Om te reageren moet je ingelogd zijn.