‘Bahrain Merida aast op Damiano Caruso, Pellizotti wordt ploegleider’
In de wandelgangen wordt er druk gespeculeerd over mogelijke transfers. De Telegraaf meldt vandaag dat Mike Teunissen op weg is naar LottoNL-Jumbo. Het Italiaanse Gazzetta Dello Sport laat weten dat Damiano Caruso wellicht het zinkende BMC-schip verlaat voor Bahrain Merida. Franco Pellizotti – nu nog actief als renner bij de Arabische ploeg – zou vanaf 2019 dan weer in de volgwagen stappen als ploegleider.
Volgens de Italiaanse sportkrant is de kans aanwezig dat Caruso eieren voor zijn geld kiest, nu de toekomst van BMC nog altijd onzeker is. Woensdag wist Het Nieuwsblad nog met zekerheid te melden dat er een doorstart van de Amerikaanse ploeg in de maak is, met Marc Biver als nieuwe teammanager.
Gisteren liet de 66-jarige Luxemburger echter weten bezig te zijn met de oprichting van een eigen wielerploeg. “Dit team heeft absoluut niets te maken met het huidige BMC-team. Het is niet de opvolger. Ik weet niet hoe het gaat met BMC. Dat is niet meer mijn probleem”, waren zijn duidelijke woorden.
Mocht Caruso kiezen voor een overstap naar Bahrain Merida, dan bouwt prins Nasser bin Hamad Al Khalifa verder aan zijn sterrenformatie. De 30-jarige klimmer – die vanaf komende week Richie Porte moet bijstaan in zijn jacht op Tourwinst – eindigde dit seizoen nog als tweede in Tirreno-Adriatico. In het Critérium du Dauphiné stak hij met een vijfde plaats eveneens zijn neus aan het venster.
‘Pellizotti verruilt fiets voor ploegleiderswagen’
Volgens La Gazzetta Dello Sport zal Caruso – mocht hij kiezen voor Bahrain Merida – niet meer koersen met landgenoot Franco Pellizotti. De verwachting is dat ervaren klimmer aan het einde van het seizoen een punt zet achter zijn loopbaan, maar aan de ploeg verbonden zal blijven als ploegleider.
De 40-jarige Pellizotti begon zijn carrière in 2001 bij Alessio. Na enkele seizoenen maakte hij de overstap naar Liquigas. In dienst van de groene brigade eindigde hij vijfmaal bij de eerste tien van de Giro d’Italia, met als hoogtepunt een derde plaats in 2009. In datzelfde jaar wist hij ook de bolletjestrui te grijpen in de Tour de France.
In 2010 werd de Italiaan echter op non-actief gesteld vanwege afwijkende bloedwaarden in zijn bloedpaspoort. Hij werd uiteindelijk voor twee jaar geschorst, waarop zijn in 2009 behaalde resultaten werden geschrapt. In 2012 maakte hij zijn comeback bij Androni Giocattoli. Na vijf jaar bij de ProContinentale formatie maakte hij de overstap naar Bahrain Merida, waar hij een belangrijke rol vervulde als meesterknecht voor Vincenzo Nibali.
Gazzetta dello Sport: “Rohan Dennis and Jan Tratnik to Bahrain-Merida next year, Damiano Caruso is wanted too. Franco Pellizotti likely to become a DS of the team.”
— Mihai Cazacu (@faustocoppi60) 30 juni 2018
Zal daar op een gegeven moment het Italiaans boegbeeld worden, Nibali en Pozzovivo zitten al aardig op leeftijd
Edit: met 29.3 jaar is Bahrain ook het team met de hoogste gemiddelde leeftijd in de WT. Past hij met z'n 30 lentes prima tussen. #scouting #talentontwikkeling
Zo een 17 a 18 mlj euro al zou daar nu wat bijkomen.
Ploeg heeft reeds 2 monumenten binnen een giro podium en normaal gezien een vuelta win.
De ploeg zit nu pas in haar tweede jaar en de teller staat nu op 15 overwinningen in 2018 dacht ik.
Ploeg zit nog in de ontwikkelingsfase die nibali nu hier voor zijn rekening neemt.
Uw redenering slaat op bmc of mss nog beter uae als je het mij vraagt.
@jooprioolpijp
met Tratnik en Caruso(ideale schaduwkopman) haal je geen gearriveerde zakkenvullers binnen maar gasten met honger die heel goed klimmen en een heel goede ploegentijdrit kunne rijden. Pozzovivo rijdt voor Nibali en met Dennis koop je ook nog eens 8 overwinningen. Wat die leeftijd betreft: Renners zijn op hun top 26-33. Dan is 29,.. er boenk op.
talent => Mark Padun, Mohorietsje?
Okee, modaal budget, modale score (volgens UCI/PCS punten), redelijk afhankelijk van één renner. Met BMC en UAE heb ik idd ook helemaal niks/nog minder (behalve de fiets van BMC die ik wel mooi vind)