Bart Lemmen (28) vliegensvlug in twee jaar van de Luchtmacht naar Tour de France
foto: Visma | Lease a Bike
Youri IJnsen
dinsdag 25 juni 2024 om 19:45

Bart Lemmen (28) vliegensvlug in twee jaar van de Luchtmacht naar Tour de France

Special Geen Sepp Kuss in de Tour de France 2024. De winnaar van de Vuelta a España kreeg onlangs te maken met een corona-besmetting en geraakt niet op tijd fit voor La Grande Boucle. De 28-jarige Nederlander Bart Lemmen vervangt hem. Twee jaar geleden besloot hij het geweer van schouder te wisselen en zijn vizier op een wielercarrière te richten. Wie is hij? WielerFlits schetst zijn opvallende tijdlijn.

De eerste keer dat de naam van Bart Lemmen in het WielerFlits-archief verschijnt, is op zondag 30 mei 2021. Kort daarvoor eindigt hij als vijfde tijdens het kwalificatie-moment voor het NK tijdrijden in het tweede coronajaar. Lemmen eindigt dan als vijfde, ruim achter winnaar Brian Megens en bijvoorbeeld ook Elmar Reinders.

Hij combineert dat jaar zijn fulltime baan als officier bij de Luchtmacht met het ontdekken van de wielersport bij West-Frisia. Hij gaat als een raket en verzekert zich aan het eind van het jaar van de eindzege in de Topcompetitie.

Een bijzondere wending volgde, want Lemmen was op dat moment al 26 jaar. Voor een wielrenner is dat rijkelijk laat. Toch durfde VolkerWessels het wel aan met de Utrechter. Voor de Continental-ploeg van Allard Engels deed hij het opnieuw goed in de Topcompetitie, maar ook in verschillende (semi-)profkoersen.

Zo werd Lemmen vierde op het NK op de weg op de VAM-berg, vijfde in Kreiz Breizh Elites (met een ritzege) en zevende in de Ronde van Slowakije. Nog altijd werkte hij 32 uur per week als officier bij de Luchtmacht, maar ontwikkelde hij zich razendsnel. Met succes.

Lemmen besloot in de winter van 2022 op 2023 zijn baan bij de Luchtmacht op te zeggen en op 27-jarige leeftijd zijn profdebuut te maken bij het Amerikaanse ProTeam Human Powered Health. Dat ook die stap hem geen windeieren legde, bewees hij in de Spaanse rittenkoers O Gran Camiño. In de slottijdrit hoefde hij alleen Jonas Vingegaard, Rohan Dennis en Will Barta voor te laten.

Hij weet op dat moment nog niet wat voor type renner hij is, maar bergop staat hij zijn mannetje en ook in een tijdrit gaat het goed. Later in het seizoen komt de prof er steeds beter doorheen.

Er was alleen één probleem: de mannentak van het Amerikaanse team stopte ermee aan het einde van 2023. Spatte de droom van Lemmen uiteen nog voor hij goed en wel begonnen was? Nee. De ex-militair was toen namelijk al bijna rond met het Zwitserse Q36.5 Pro Cycling.

Maar nadat Nathan Van Hooydonck in september door een hartstilstand acuut moest stoppen met koersen, moest Visma | Lease a Bike op zoek naar een extra renner voor 2024. De opties hielden zo laat in het seizoen niet over, maar als snel kwamen ze bij Lemmen uit. Daar waren ze vervolgens snel uit.

Dat het Nederlandse WorldTeam net bij Lemmen uitkwam, past goed in hun strategie. Sportief directeur Merijn Zeeman ging in het verleden vaker in zee met renners met een bijzonder verhaal. Denk aan Primož Roglič, Sepp Kuss en Jonas Vingegaard.

“Bart beoefent het wielrennen nog maar net als topsport. Daarvoor heeft hij een intensieve militaire opleiding gehad en combineerde hij wielrennen met een zware baan bij defensie”, zei Zeeman over de transfer van Lemmen. Intern zagen ze in hem het potentieel van een toekomstig lid van hun Tour-ploeg.

Binnen de staf werd er over de Utrechter gezegd dat hij weleens kan uitgroeien tot een grote verrassing. En zie hier, amper negen maanden later. Door de vele blessures en ziektes is Lemmen als laatste toegevoegd aan het achtkoppige keurkorps van Visma | Lease a Bike voor de Tour de France 2024.

Een jaar eerder dan gepland misschien, maar dat maakt het verhaal van Lemmen niet minder mooi. Binnen ruim anderhalf jaar van officier bij de Luchtmacht naar de Tour de France. In de jacht op geel, moet hij de problemen van een van ’s werelds beste ploegen gaan camoufleren.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.