zondag 19 april 2015 om 19:00
Bauke Mollema: “Ik miste vandaag de explosiviteit”
Bauke Mollema kon vandaag tijdens de Amstel Gold Race in de finale geen rol van betekenis spelen. Mollema moest genoegen met een 55e plek op 52 tellen van winnaar Kwiatkowski. De renner van Trek Factory Racing erkende na afloop dat hij niet goed genoeg was. “Ik merkte in de finale dat ik niet de explosiviteit had die je nodig hebt op deze korte beklimmingen”, vertelt hij na afloop aan WielerFlits.
“Ik wist het al op de Keutenberg. Ik probeerde het nog wel en zat er ook goed bij. Maar tegen dat soort mannen de Cauberg opsprinten wordt gewoon heel lastig”, kijkt hij terug. “De afgelopen weken waren niet ideaal qua voorbereiding. Maar ik weet niet of het daar aan lag. Ik miste de explosiviteit. Ik merkte wel dat ik goed herstelde tussen de beklimmingen. Maar daar heb je in deze wedstrijd niet veel aan.”
Hij is optimistisch over de twee Ardennenklassiekers die volgen. “Ik hoop dat ik deze koersen kan gebruiken om een stapje te zetten richting de Waalse Pijl en Luik. Misschien had ik deze koers daarvoor nog wel nodig. Dat zijn twee koersen met langere beklimmingen. Dat ligt mij normaal gesproken beter.”
jij doet net of het een simpel rekensommetje is, maar zo werkt het natuurlijk niet. Als Nibali daar gaat en je zit niet direct in de buurt van hem dan ben je dus niet mee. Als je dan zoals Mollema aangeeft explosiviteit mist op deze dag dan rij je ook niet even dat gat dicht. Ja het is jammer dat Mollema niet zo goed reed als we gehoopt hadden, maar dat gebeurt nou eenmaal, het is niet anders. Volgende koersen nieuwe kansen zullen we maar zeggen.
Dat is het ook je weet dat iemand het gaat proberen want dat is zo elk jaar en als het dan iemand is van het kaliber Nibali dan moet je mee zijn als je niet het type renner bent dat iedereen er af rijd op een puist
Als je weet dat iemand het gaat proberen en dat kunnen er 10 zijn, dan kun je niet bij alle 10 zo direct in het wiel zitten dat je meteen kunt reageren. En als je dan geen topdag hebt en net de Eyserbosweg boven bent gekomen als er een aangaat dan is er een redelijke kans dat je niet mee zit. Als je niet goed bent dan zet je dat ook niet meer recht.
Als je explosiviteit mist, waarom dan niet eerder een aanval proberen i.p.v. zinloos meerijden tot de laatste keer Cauberg ? Je rijdt tenslotten in eigen land..
het niet willen of mogen rijden van bepaalde renners hoort soms ook bij de aantrekkelijke en onvoorspelbare kanten van de koers. Ik ben het wel met je eens dat als er meer renners in een vlucht vol meewerken de kans van slagen veel groter is. In die zin zouden renners misschien zich moeten realiseren dat niet iedereen van taktische races houdt, maar aanvalslust wil zien. Als de kijkcijfers daar onder gaan lijden dan snijden ze uiteindelijk zich zelf in de vingers. Ik voor mezelf vind taktische races steeds leuker worden, maar het grote publiek waarschijnlijk niet. Nibali kun je in elk geval geen gebrek aan lef verwijten. Die gaanwe ook nog wel zien in LBL
Nog daar gelaten of we Bauke Mollema wel op het voorste plan gaan zien in de komende Ardennen klassiekers. Hij zal nog wel explosiviteit missen....
Als driekwart van het peloton denkt te kunnen winnen rijdt je een hele gesloten koers.
Ze komen ook met 80 man aan de Cauberg. Parcours is gewoon slecht.
Gewoon met 20/25 km inkorten. De laatste ronde eruit halen en er wordt meteen 10x zoveel aangevallen geloof me maar.
voor iemand die te druk bezig is met randzaken, heeft hij er toch al een zeer degekijk voorjaar opzitten. Zeker niet slechter dan vorig seizoen of je moest natuurlijk zo'n pippo zijn die iemand beoordeeld op 1 dag. Als je dan merkt dat zowat al zijn voormalige ploegmaten het moeilijker hebben dan doet hij dat gewoon heel goed. Op mannen als boom en tanner na, die rijden ook zeker niet slechter dan hun vroegere ploeggenoten...