Bauke Mollema luidt noodklok over veiligheid in het peloton
Bauke Mollema pleit voor meer veiligheid voor de renners in het wielerpeloton. De Nederlander wil duidelijk maken dat er te veel valpartijen zijn en dat deze deels voorkomen kunnen worden. “Sommige dingen moeten echt veranderen.”
“Soms kan je valpartijen gewoon niet vermijden en het hoort ook (deels) bij het wielrennen”, zegt de renner van Trek Facory Racing in een blog op Cyclingnews. “Maar als we kijken naar de eerste week van de Tour van vorig jaar, dan was het gewoon te veel.”
Eén van de oorzaken van de valpartijen is volgens de klassementsrenner stress. “Renners vechten veel meer voor een top tien-positie dan in het verleden. Als je tien à vijftien jaar teruggaat in de tijd was er een veel groter verschil in kwaliteit tussen de toppers in het peloton en de rest van de jongens. Het niveau is gestegen en alles ligt dichter bij elkaar.”
Kleinere ploegen
Een oplossing voor het probleem is volgens Mollema het peloton verkleinen. “Ik denk dat het beter zou zijn om met kleinere ploegen en minder teams aan de start te verschijnen, in het bijzonder in grote rondes en andere grote wedstrijden. Waarom moet er bijvoorbeeld in de Amstel Gold Race met tweehonderd renners gestart worden met al die smalle wegen?”
Kleinere ploegen zouden volgens de nummer tien van de Tour de France van 2014 ook de attractiviteit van de wedstrijden vergroten. “Kijk maar naar de Europese Spelen in Baku, met die kleine ploegen en een kleiner peloton was de wedstrijd veel opener.”
Radio communicatie
Mollema pleit ook voor het afschaffen van radio’s in de koers. “Sommige mensen zeggen dat radio’s de veiligheid verhogen, maar het heeft alleen een voordeel als je een lekke band hebt of het moment dat er een ambulance in tegengestelde richting komt. Maar voor de rest? Ploegleiders zorgen voor alleen maar meer stress door te zeggen dat ploegen bij elkaar moeten blijven op bepaalde momenten in je oor.”
Het is beter om meer verantwoordelijkheid te geven aan de renners
“Het is beter om meer verantwoordelijkheid te geven aan de renners”, vervolgt de Groninger zijn verhaal. “Laat renners hun eigen beslissingen nemen als ze in het peloton rijden. Ze kunnen ook het parcours van te voren verkennen om te kijken waar alle beklimmingen zijn zonder dat ploegleiders dat door de radio moeten zeggen tijdens de wedstrijd.”
@TomRey.
Heeft ook deels te maken met het parcours.
Oortje voor de teamcaptain gaat niet werken, want dan zeg je gewoon me kopman is de teamcaptain.
ALs ik jouw argumentatie volg dan heeft het ontbreken van oortjes ook ervoor gezorgd dat het een stuk veiliger is geworden? Beide geen valpartijen.
bijvoorbeeld in de Amstel Gold Race
Ronde van Vlaanderen rijdt hij niet, dus logisch dat hij AGR als voorbeeld neemt.
Ik snap je argumentatie niet op het NK waren juist hele grote teams of 1 of 2 renners van 1 team en niet gelijke teams van bijvoorbeeld 6 renners
Stress hoort ook bij het vak. Het verschil tussen de top en de rest is inderdaad kleiner geworden en iedereen wil van voren rijden, daar verander je met een kleiner peleton volgens mij niets aan. De renners zullen hierin gewoon hun eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, zij maken de koers.
Deze verantwoordelijkheid kan je niet afschuiven op de parkoersbedenkers/organisatie.
M.b.t. oortjes deze kan hij ook gewoon uit doen als hij het "getetter" van de ploegleider niet wil horen.
minder ploegen betekent juist die ploegen er uit die altijd lekker aanvallen, dus minder aantrekkelijke koersen.
dan blijft over de oortjes er uit. ik ben eigenlijk wel voor. lijkt me ook een stuk prettiger rijden voor die jongens als er niet continue iemand in je oor loopt te tetteren.