Bauke Mollema luidt noodklok over veiligheid in het peloton
Foto: Marcel Koch
dinsdag 30 juni 2015 om 13:00

Bauke Mollema luidt noodklok over veiligheid in het peloton

Bauke Mollema pleit voor meer veiligheid voor de renners in het wielerpeloton. De Nederlander wil duidelijk maken dat er te veel valpartijen zijn en dat deze deels voorkomen kunnen worden. “Sommige dingen moeten echt veranderen.”

“Soms kan je valpartijen gewoon niet vermijden en het hoort ook (deels) bij het wielrennen”, zegt de renner van Trek Facory Racing in een blog op Cyclingnews. “Maar als we kijken naar de eerste week van de Tour van vorig jaar, dan was het gewoon te veel.”

Eén van de oorzaken van de valpartijen is volgens de klassementsrenner stress. “Renners vechten veel meer voor een top tien-positie dan in het verleden. Als je tien à vijftien jaar teruggaat in de tijd was er een veel groter verschil in kwaliteit tussen de toppers in het peloton en de rest van de jongens. Het niveau is gestegen en alles ligt dichter bij elkaar.”

Kleinere ploegen
Een oplossing voor het probleem is volgens Mollema het peloton verkleinen. “Ik denk dat het beter zou zijn om met kleinere ploegen en minder teams aan de start te verschijnen, in het bijzonder in grote rondes en andere grote wedstrijden. Waarom moet er bijvoorbeeld in de Amstel Gold Race met tweehonderd renners gestart worden met al die smalle wegen?”

Kleinere ploegen zouden volgens de nummer tien van de Tour de France van 2014 ook de attractiviteit van de wedstrijden vergroten. “Kijk maar naar de Europese Spelen in Baku, met die kleine ploegen en een kleiner peloton was de wedstrijd veel opener.”

Radio communicatie
Mollema pleit ook voor het afschaffen van radio’s in de koers. “Sommige mensen zeggen dat radio’s de veiligheid verhogen, maar het heeft alleen een voordeel als je een lekke band hebt of het moment dat er een ambulance in tegengestelde richting komt. Maar voor de rest? Ploegleiders zorgen voor alleen maar meer stress door te zeggen dat ploegen bij elkaar moeten blijven op bepaalde momenten in je oor.”

Het is beter om meer verantwoordelijkheid te geven aan de renners

“Het is beter om meer verantwoordelijkheid te geven aan de renners”, vervolgt de Groninger zijn verhaal. “Laat renners hun eigen beslissingen nemen als ze in het peloton rijden. Ze kunnen ook het parcours van te voren verkennen om te kijken waar alle beklimmingen zijn zonder dat ploegleiders dat door de radio moeten zeggen tijdens de wedstrijd.”

RIDE Magazine
53 Reacties
30-06-2015 14:38
ik vind dat er best communicatie met oortjes en microffon tussen de renners mag zijn in het peleton. Hierdoor hoeven ze niet bij elkaar te zitten om dingen te bespreken. Maar misschien het zo doen dat de ploegleider alleen kan horen wat er gezegd wordt en niet kan spreken. Als iemand dan lek rijdt dan kan die daar alsnog meteen op inspelen. en voor besprekening moet gewoon de gene die bidonnen komt halen even luisteren wat de ploegleider zegt en dan verteld die het voort
30-06-2015 14:48
Zeker eens met Bauke. Ook over de Amstel, want het is abnormaal met de smalle wegen en versmallingen/rotondes/paaltjes enzevoort. Er vallen daardoor altijd renners die andere weer in problemen brengen. Bovendien komt het de koers niet ten goede want val je aan dan zijn er nog altijd 8 renners per ploeg die het dicht kunnen rijden.
30-06-2015 14:53
Als in vlakke ritten nou gewoon geen tijd kan verloren worden in de laatste 10km dan krijg je ook geen gedrum voorin.
30-06-2015 14:57
25 jaar geleden reden er ook 20 ploegen en werd er nauwelijks gevallen. Oortjes hebben niks toegevoegd, telefoneren aan het stuur zorgt juist voor minder concentratie. Minder en kleinere teams zorgt er voor dat er weer meer renners op straat komen te staan. En net nu ploegleiders de verantwoordelijkheid vd renners hebben afgenomen gaat Bauke de boel weer omdraaien.
30-06-2015 15:03
´Eén van de oorzaken van de valpartijen is volgens de klassementsrenner stress. “Renners vechten veel meer voor een top tien-positie dan in het verleden. Als je tien à vijftien jaar teruggaat in de tijd was er een veel groter verschil in kwaliteit tussen de toppers in het peloton en de rest van de jongens. Het niveau is gestegen en alles ligt dichter bij elkaar.”´

Wanneer het peloton kleiner wordt vallen de ´zwakkere renners´ af. Dat betekent dat het niveau verschil nog kleiner wordt. Daarbij geloof ik niet zo in een klein peloton. Dit betekent dat iedereen veel sneller moe is en de koers juist daardoor minder attractief is. Ze gaan dan allemaal wachten tot het laatste moment met een aanval of gokken, in koersen als Luik en Amstel gold race, op hun sprint.
30-06-2015 15:35
Gewoon aanvallen..., dan hoef je ook niet in het peloton voordurend een plekje te zoeken. Natuurlijk kost dat veel krachten, maar met meerijden ga je niet winnen en mogelijk wel veel verliezen...
30-06-2015 15:59
mollema moet is ophouden met alles de schuld te geven behalve ze eigen... dan is het dit dan is het de tijdritfiets nu zijn het de valpartijen volgende week is het de schoenen die niet goed zaten .. ga gewoon lekker fietsen en niet zo zeuren
30-06-2015 16:10
'Is ophouden' en 'behalve ze eigen' ....... Zie nu nog maar eens dat men je argumentatie serieus neemt.
30-06-2015 16:15
@Leon: je taalfouten zijn je vergeven, maar inhoudelijk sla je de plank ook mis wat mij betreft. De tijdritfiets van vorig jaar was ook kut met kloten, zeker als je er niet op heb kunnen trainen. Maar hij koos toen zelf voor de nieuwe fiets, had hij niet moeten doen, want deze was op alle vlakken verkeerd afgesteld, maar dat was zijn eigen schuld bekende hij achteraf. Hij is kritisch genoeg naar zichzelf en nu dus ook kritisch naar de rest, heel goed vind ik, er moeten meer renners zich uitspreken tegen de UCI en de regelgeving die soms de renners meer in de weg zit dan ondersteunt.
30-06-2015 16:22
@Leond88: Wees blij dat we renners hebben die zich durven uit te laten tegen vastgeroeste principes in het wielrennen en dat ook nog in correct Nederlands. Bovendien geeft hij niets de schuld, maar wijst hij slechts op dingen die het veiliger zouden kunnen maken (volgens hem als ervaringsdeskundige). Maar begrijpend lezen blijft lastig, zeker als je er slechts op uit bent om anoniem op het internet een renner af te vallen.
30-06-2015 16:27
Klasse Bauke!
30-06-2015 17:08
De beste stuurlui. staan aan wal ,die zelf nooit gekoerst hebben!!!!!!!
laat die profvoetballers maar eens 3 weken fietsen in een peloton van 200
30-06-2015 17:27
Mollema snijdt een serieus probleem aan en op een prima moment, aan de vooravond van de Tourstart. Dat hij dus niet met zijn hoofd bij die start is, is natuurlijk grote onzin.
Ik betwijfel of de oortjes de oorzaak zijn van de groeiende onveiligheid. Het zijn zeker ook de parkoerskeuzes, de lengte van de etappes, het groeiende commerciële belang met sponsor druk en de onervarenheid van heel veel coureurs om goed tussen de wielen te rijden, goed af te dalen etc. Maar dat er veel koersen minder aantrekkelijk zijn geworden door de oortjes, is een feit. Dus kies ik toch maar voor een "oorloze" wielersport.
30-06-2015 18:21
Meer of minder ploegen en grotere of kleinere ploegen, ik weet niet of het effect daarvan meetbaar is. Maar volgens mij doen die vervelende oortjes niet veel goeds in het peloton. Saaiere, computergestuurde finales en hééééél veel stress en daardoor valpartijen. Weg met die dingen.
30-06-2015 18:54
@Sooike het is alweer een tijdje geleden, maar ik ben het volledig met je eens. De timing is juist perfect er is zoveel aandacht voor de sport op dit moment. Ik ben ook van mening dat bij een vlakke etappe waarin je kan verwachten dat het een massasprint wordt je de renners afklokt op 3km. Daarna kunnen de sprinters rustig hun gang gaan. Natuurlijk voorkom je hier lang niet alles mee, maar het gaat zeker helpen. Het lijkt me het in ieder geval waard om hier eens mee te experimenteren.

@leond88 Mollema klaagt toch niet, maar kaart een serieus probleem aan. En het zou goed zijn als hiernaar geluisterd werd en er ook wat aan gedaan wordt. Heb dit jaar idd alweer aankomsten gezien waar je serieus de vraag bij kan stellen: welke gek heeft dit bedacht.
30-06-2015 19:14
Velen renners zullen het zeker niet eens zijn! Zeker rond de oortjes niet..
30-06-2015 19:18
Ik heb een hele simpele oplossing om het aantal valpartijen te reduceren. Ze moeten carbonvelgen eens gaan verbieden. Het is een verschrikking om met carbonvelgen te remmen en helemaal als het regent. Veel valpartijen worden veroorzaakt door niet adequaat te remmen. K

Kleinere ploegen vind ik ook een goed plan. Dan wordt het lastiger om een koers te controleren.
30-06-2015 19:22
@ rahimns het is alweer een tijdje geleden, maar ik ben het niet met je eens. een klassementsrenner moet toch enige hardrijkwaliteiten bezitten om zich niet op achterstand te laten zetten in de laatste 3 kilometer. nee, ik zie niets in je voorstel.
een van de redenen van de drukte vooraan is dat er zo veel man strijden voor een top 5 a 10 plaats, laat het gedrum gewoon over aan de sprinters en de echte klassementsmannen.
ik denk dat de meeste winst valt te behalen met de afschaf van de oortjes. renners zitten uren op de fiets terwijl ze continue draadloos zitten te bellen. moet je maar eens kijken wat draadloos bellen voor een invloed heeft op de kans van een ongeluk in het normale verkeer op de openbare weg. laat staan als je in een peloton op hol geslagen fietsers fietst.
30-06-2015 19:26
In de aanloop naar een grote ronde zou ik persoonlijk nog niet eens naar mijn sleutels willen zoeken, of naar koffiefilterzakjes (shit, vergeten). Laat staan om stof voor discussie op te werpen. Elke kilojoule sparen om te voorkomen dat je in Parijs brakend over de streep komt.
30-06-2015 19:35
Ideeen waar ik al een hele tijd voor ben.

Zeker kleinere ploegen (DUS NIET MINDER, las ik alweer een post..) zorgen voor een stuk mooiere koers. Veel minder gecontroleerd.
30-06-2015 19:54
@mooie mario
Goed gezien, zou Bauke zeker moeten onderkennen, carbon is wel degelijk de oorzaak van vooral massale valpartijen, zelfs op brede rechte wegen. Maar terug naar staal is commercieel verre van interessant voor fietsenbouwers en dus sponsors.
Daarnaast heeft Bauke makkelijk praten om het peleton uit te dunnen en hebben ook renners al vaker aangegeven vd oortjes af te willen, niks nieuws onder de zon dus.
Ben meer benieuwd naar zijn rug.
30-06-2015 21:44
Bauke ramt de spijker op zijn kop!! Verstandige woorden en hij heeft het lef om duidelijk stelling te nemen.
30-06-2015 21:57
@ Schipperaar Carbon an sich is niet zo erg maar die carbonvelgen is een drama. Dat zou verplicht aluminium moeten worden. Dat komt de remveiligheid al zeer ten goede.
30-06-2015 22:19
@mm
Begreep wel dat je op de wielen duidde maar ook het min gewicht van de fiets met het contrast van 55 tot 75 kilo vd renner zelf draagt denk ik bij aan het omslaan in zelfs flauwe bochten met nat wegdek.
30-06-2015 22:43
@achtpuntzes

Ik vind ook dat ze tot de finish de tijd moeten meten. In een gewone sprint kunnen gaten vallen en die secondes moeten meespelen.

Op zich vind ik het wel goed dat achterstand door pech niet meetelt, maar de manier waarop niet. Wie op 2,9km valt heeft geluk, wie 200m verder valt heeft pech, terwijl de situatie identiek is. Zeg dat dat wie tijd verliest na een val tijdens de sprintvoorbereiding geen tijd verliest. Dat is natuurlijk ook problematisch want dan is het een menselijk oordeel, maar ik heb het niet zo voor die strikte grenzen...

Om te reageren moet je ingelogd zijn.