Bauke Mollema luidt noodklok over veiligheid in het peloton
Bauke Mollema pleit voor meer veiligheid voor de renners in het wielerpeloton. De Nederlander wil duidelijk maken dat er te veel valpartijen zijn en dat deze deels voorkomen kunnen worden. “Sommige dingen moeten echt veranderen.”
“Soms kan je valpartijen gewoon niet vermijden en het hoort ook (deels) bij het wielrennen”, zegt de renner van Trek Facory Racing in een blog op Cyclingnews. “Maar als we kijken naar de eerste week van de Tour van vorig jaar, dan was het gewoon te veel.”
Eén van de oorzaken van de valpartijen is volgens de klassementsrenner stress. “Renners vechten veel meer voor een top tien-positie dan in het verleden. Als je tien à vijftien jaar teruggaat in de tijd was er een veel groter verschil in kwaliteit tussen de toppers in het peloton en de rest van de jongens. Het niveau is gestegen en alles ligt dichter bij elkaar.”
Kleinere ploegen
Een oplossing voor het probleem is volgens Mollema het peloton verkleinen. “Ik denk dat het beter zou zijn om met kleinere ploegen en minder teams aan de start te verschijnen, in het bijzonder in grote rondes en andere grote wedstrijden. Waarom moet er bijvoorbeeld in de Amstel Gold Race met tweehonderd renners gestart worden met al die smalle wegen?”
Kleinere ploegen zouden volgens de nummer tien van de Tour de France van 2014 ook de attractiviteit van de wedstrijden vergroten. “Kijk maar naar de Europese Spelen in Baku, met die kleine ploegen en een kleiner peloton was de wedstrijd veel opener.”
Radio communicatie
Mollema pleit ook voor het afschaffen van radio’s in de koers. “Sommige mensen zeggen dat radio’s de veiligheid verhogen, maar het heeft alleen een voordeel als je een lekke band hebt of het moment dat er een ambulance in tegengestelde richting komt. Maar voor de rest? Ploegleiders zorgen voor alleen maar meer stress door te zeggen dat ploegen bij elkaar moeten blijven op bepaalde momenten in je oor.”
Het is beter om meer verantwoordelijkheid te geven aan de renners
“Het is beter om meer verantwoordelijkheid te geven aan de renners”, vervolgt de Groninger zijn verhaal. “Laat renners hun eigen beslissingen nemen als ze in het peloton rijden. Ze kunnen ook het parcours van te voren verkennen om te kijken waar alle beklimmingen zijn zonder dat ploegleiders dat door de radio moeten zeggen tijdens de wedstrijd.”
Wanneer het peloton kleiner wordt vallen de ´zwakkere renners´ af. Dat betekent dat het niveau verschil nog kleiner wordt. Daarbij geloof ik niet zo in een klein peloton. Dit betekent dat iedereen veel sneller moe is en de koers juist daardoor minder attractief is. Ze gaan dan allemaal wachten tot het laatste moment met een aanval of gokken, in koersen als Luik en Amstel gold race, op hun sprint.
laat die profvoetballers maar eens 3 weken fietsen in een peloton van 200
Ik betwijfel of de oortjes de oorzaak zijn van de groeiende onveiligheid. Het zijn zeker ook de parkoerskeuzes, de lengte van de etappes, het groeiende commerciële belang met sponsor druk en de onervarenheid van heel veel coureurs om goed tussen de wielen te rijden, goed af te dalen etc. Maar dat er veel koersen minder aantrekkelijk zijn geworden door de oortjes, is een feit. Dus kies ik toch maar voor een "oorloze" wielersport.
@leond88 Mollema klaagt toch niet, maar kaart een serieus probleem aan. En het zou goed zijn als hiernaar geluisterd werd en er ook wat aan gedaan wordt. Heb dit jaar idd alweer aankomsten gezien waar je serieus de vraag bij kan stellen: welke gek heeft dit bedacht.
Kleinere ploegen vind ik ook een goed plan. Dan wordt het lastiger om een koers te controleren.
een van de redenen van de drukte vooraan is dat er zo veel man strijden voor een top 5 a 10 plaats, laat het gedrum gewoon over aan de sprinters en de echte klassementsmannen.
ik denk dat de meeste winst valt te behalen met de afschaf van de oortjes. renners zitten uren op de fiets terwijl ze continue draadloos zitten te bellen. moet je maar eens kijken wat draadloos bellen voor een invloed heeft op de kans van een ongeluk in het normale verkeer op de openbare weg. laat staan als je in een peloton op hol geslagen fietsers fietst.
Zeker kleinere ploegen (DUS NIET MINDER, las ik alweer een post..) zorgen voor een stuk mooiere koers. Veel minder gecontroleerd.
Goed gezien, zou Bauke zeker moeten onderkennen, carbon is wel degelijk de oorzaak van vooral massale valpartijen, zelfs op brede rechte wegen. Maar terug naar staal is commercieel verre van interessant voor fietsenbouwers en dus sponsors.
Daarnaast heeft Bauke makkelijk praten om het peleton uit te dunnen en hebben ook renners al vaker aangegeven vd oortjes af te willen, niks nieuws onder de zon dus.
Ben meer benieuwd naar zijn rug.
Begreep wel dat je op de wielen duidde maar ook het min gewicht van de fiets met het contrast van 55 tot 75 kilo vd renner zelf draagt denk ik bij aan het omslaan in zelfs flauwe bochten met nat wegdek.
Ik vind ook dat ze tot de finish de tijd moeten meten. In een gewone sprint kunnen gaten vallen en die secondes moeten meespelen.
Op zich vind ik het wel goed dat achterstand door pech niet meetelt, maar de manier waarop niet. Wie op 2,9km valt heeft geluk, wie 200m verder valt heeft pech, terwijl de situatie identiek is. Zeg dat dat wie tijd verliest na een val tijdens de sprintvoorbereiding geen tijd verliest. Dat is natuurlijk ook problematisch want dan is het een menselijk oordeel, maar ik heb het niet zo voor die strikte grenzen...