Bauke Mollema luidt noodklok over veiligheid in het peloton
Foto: Marcel Koch
dinsdag 30 juni 2015 om 13:00

Bauke Mollema luidt noodklok over veiligheid in het peloton

Bauke Mollema pleit voor meer veiligheid voor de renners in het wielerpeloton. De Nederlander wil duidelijk maken dat er te veel valpartijen zijn en dat deze deels voorkomen kunnen worden. “Sommige dingen moeten echt veranderen.”

“Soms kan je valpartijen gewoon niet vermijden en het hoort ook (deels) bij het wielrennen”, zegt de renner van Trek Facory Racing in een blog op Cyclingnews. “Maar als we kijken naar de eerste week van de Tour van vorig jaar, dan was het gewoon te veel.”

Eén van de oorzaken van de valpartijen is volgens de klassementsrenner stress. “Renners vechten veel meer voor een top tien-positie dan in het verleden. Als je tien à vijftien jaar teruggaat in de tijd was er een veel groter verschil in kwaliteit tussen de toppers in het peloton en de rest van de jongens. Het niveau is gestegen en alles ligt dichter bij elkaar.”

Kleinere ploegen
Een oplossing voor het probleem is volgens Mollema het peloton verkleinen. “Ik denk dat het beter zou zijn om met kleinere ploegen en minder teams aan de start te verschijnen, in het bijzonder in grote rondes en andere grote wedstrijden. Waarom moet er bijvoorbeeld in de Amstel Gold Race met tweehonderd renners gestart worden met al die smalle wegen?”

Kleinere ploegen zouden volgens de nummer tien van de Tour de France van 2014 ook de attractiviteit van de wedstrijden vergroten. “Kijk maar naar de Europese Spelen in Baku, met die kleine ploegen en een kleiner peloton was de wedstrijd veel opener.”

Radio communicatie
Mollema pleit ook voor het afschaffen van radio’s in de koers. “Sommige mensen zeggen dat radio’s de veiligheid verhogen, maar het heeft alleen een voordeel als je een lekke band hebt of het moment dat er een ambulance in tegengestelde richting komt. Maar voor de rest? Ploegleiders zorgen voor alleen maar meer stress door te zeggen dat ploegen bij elkaar moeten blijven op bepaalde momenten in je oor.”

Het is beter om meer verantwoordelijkheid te geven aan de renners

“Het is beter om meer verantwoordelijkheid te geven aan de renners”, vervolgt de Groninger zijn verhaal. “Laat renners hun eigen beslissingen nemen als ze in het peloton rijden. Ze kunnen ook het parcours van te voren verkennen om te kijken waar alle beklimmingen zijn zonder dat ploegleiders dat door de radio moeten zeggen tijdens de wedstrijd.”

RIDE Magazine
53 Reacties
30-06-2015 22:45
Bauke is ook een onderdeel van het probleem. Steeds meer renners willen een goed klassement rijden. Dat maakt de nervositeit ook groter. Er kunnen nu eenmaal niet 50 man op de voorste rij rijden. Er zijn ongeveer 60 renners die voor de top 10 gaan in de tour de france. Gewoon weer met één kopman rijden. Evenveel ploegen kan gewoon als de teams maar kleiner worden 6-7 renners voor de Tour bv. Mbt oortjes kan ik geen oordeel vellen.
30-06-2015 23:50
@Schipperaar

Ja als ik kijk naar het gewicht van sommige renners en het gewicht van de fiets dan kan dat bij harde wind een gevaarlijke situatie opleveren. Kijk maar naar Gent Wevelgem van dit jaar. Renners gingen van links naar rechts en hadden moeite hun fiets onder controle te houden. Het is lastig zat om een zwaardere fiets te maken als je frame al minder dan 1 kg weegt.
01-07-2015 08:29
Een kortere aanloop zal ook schelen. Zie de etappes in de Giro dit jaar van 150km: aantrekkelijk van begin tot einde. Minder km in de beginfase zorgt ervoor dat de concentratieboog korter wordt. Hierdoor ben je frisser op de lastige stukken in het parcours. Iedereen reageert langzamer na 200 km hard fietsen, dan na 150km hard rijden. Langere ritten zijn echt niet nodig voor de hardheid in de koers of om kaf van koren te scheiden: de renners maken de koers, niet het parcours.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.