Belgisch toptalent Jarno Widar (Lotto Dstny) gespot bij testcentrum Red Bull
De wegen tussen Lotto Dstny en toptalent Jarno Widar lijken te scheiden. De 18-jarige Belg ligt nog tot eind 2027 vast bij het ProTeam, maar de verstandhouding tussen hem en de ploeg van CEO Stéphane Heulot lijkt vertroebeld. Intussen is de jongeling gezien bij het Athlete Performance Centre (APC) van Red Bull nabij Salzburg, vertrouwen meerdere bronnen toe aan WielerFlits.
Het APC-gebouw deelt Red Bull al jaren met de Duitse ploeg BORA-hansgrohe, dat sinds dit jaar door het energiedrankbedrijf is overgenomen en dus Red Bull-BORA-hansgrohe heet. De wielerploeg doet in het gebouw de inspanningstesten voor nieuwe renners en insiders laten aan WielerFlits weten dat Widar daar gezien is. Het bevestigt dat de Duitse ploeg interesse heeft in de jonge Belg, die aan testen onderworpen is met het oog op de nieuwe beloftenploeg van de Duitsers. Voor dat team kon Red Bull-BORA-hansgrohe pas later dit jaar de markt op en ze zochten nog een grote naam.
“Het ultieme doel is om binnen vijf jaar de Tourwinnaar via ons U19- of U23-team te leveren, of om de volgende Mathieu van der Poel te vinden”, vertelde John Wakefield eerder aan de Britse journalist Daniel Benson. Met de 18-jarige Widar zouden ze daarmee meteen een geschikte kandidaat vinden. De Belg zou normaal ook volgend jaar nog voor de opleidingsploeg van Lotto Dstny rijden. Dat plan zou bij een keuze voor Red Bull-BORA-hansgrohe hetzelfde blijven, geven onze bronnen mee. Niet eerder dan in 2026 stapt Widar dan over naar het Duitse WorldTour-team.
De piepjonge Belg (pas op 13 november viert hij zijn negentiende verjaardag) maakte vorig seizoen indruk als laatstejaars junior. Widar won onder meer Kuurne-Brussel-Kuurne U19, de Ronde van Vlaanderen U19, hij werd Belgisch kampioen bij de junioren, won de vermaarde Classique des Alpes en hij won twee ritten in de Giro della Lunigiana, een van de meest hoog aangeschreven koersen voor junioren in Italië. Het leverde hem meerdere aanbiedingen van opleidingsploegen van WorldTeams op, maar al in mei vorig jaar koos hij voor Lotto Dstny.
Bij de ploeg werkt hij dit jaar zijn eerste seizoen als belofte af en dat doet hij met verve. Hij won meteen de Ronde van Limburg (in Nederland, Topcompetitie), werd daarna tweede in de Ronde de l’Isard (een etappekoers in de Pyreneeën), tweede in de Ardense Pijl, waarna hij de beste was in achtereenvolgens de Alpes Isère Tour, de Giro Next Gen en de loodzware Giro della Valle d’Aosta. Hij startte eerder deze maand daarom als topfavoriet in de Ronde van de Toekomst, maar daar zakte hij in het slotweekend door het ijs. Lotto Dstny was vervolgens de gebeten hond.
Steeds meer details bekend over opleidingsploeg Red Bull-BORA-hansgrohe
Achter de schermen is Red Bull-BORA-hansgrohe druk bezig met het optuigen van hun nieuwe beloftenploeg. Dat moet de schakel zijn tussen het WorldTeam en de reeds bestaande ploeg voor junioren, GRENKE-Auto Eder. Uit die ploeg komen onder meer Felix Engelhardt, Alexander Hajek, Emil Herzog, Cian Uijtdebroeks en de huidige Duitse kampioen Marco Brenner voort. Velen van hen kozen na hun juniorentijd voor een andere beloftenploeg, omdat die structuur binnen het toenmalige BORA-hansgrohe ontbrak. Met een eigen U23-ploeg is dat geen probleem meer.
De Zuid-Afrikaan John Wakefield (ex-UAE Emirates) is aangesteld als de nieuwe Director of Development. Hij moet leiding geven aan de beloften- en juniorenstructuur. Die laatste werkt via een scoutingsprogramma al jaren samen met Red Bull. De Poolse renner Cesare Benedetti stopt na dit jaar met koersen en zal als ploegleider gaan werken bij de nieuwe beloftenploeg. Daniel Benson bracht eerder naar buiten dat vijf renners daar al een contract hebben: twee renners komen over van Trinity Racing, terwijl drie junioren de overstap maken van GRENKE-Auto Eder.
Voorlopige selectie Red Bull-BORA-hansgrohe U23
Adrien Boichis (Trinity Racing)
Theodor August Clemmensen (GRENKE-Auto Eder)
Paul Fietzke (GRENKE-Auto Eder)
Lorenzo Finn (GRENKE-Auto Eder)
Luke Tuckwell (Trinity Racing)
In de WielerFlits Podcast komt dit onderwerp naar voren na 43.28 minuten
Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed
Om te reageren moet je ingelogd zijn.