Ben O’Connor haalt uit naar Giro-organisatie: “Een van de slechtst georganiseerde races”
foto: Cor Vos
dinsdag 21 mei 2024 om 12:08

Ben O’Connor haalt uit naar Giro-organisatie: “Een van de slechtst georganiseerde races”

De Giro d’Italia zou aanvankelijk in de zestiende etappe over de Stelvio gaan, maar die werd uit het parcours geschrapt wegens de winterse weersverwachting. Nu blijkt ook de Umbrailpas, die als vervanger van de Stelvio in de route was opgenomen, te maken heeft met winterse omstandigheden. Na veel onduidelijk wil de organisatie een geneutraliseerde start waardoor er alsnog in de kou op hoogte gestart wordt, maar daar zijn niet alle renners tevreden mee. Lees hier de reacties van de renners over de onduidelijkheid en het plan van de wedstrijdorganisatie.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

flag-au Ben O’Connor (Decathlon AG2R La Mondiale):
“Het is een van de slechtst georganiseerde races denk ik. Eerlijk gezegd, in 99 procent van de andere situaties zou dit nooit gebeuren. Het is triest dat je in 2024 nog dinosaurussen hebt die nog steeds de humane kant van dit soort dingen niet zien”, vertelt O’Connor voor de start aan Eurosport.

“Ik zou nog steeds de etappe willen rijden, maar niet boven de 2.500 meter. Het is vijf graden en het valt met bakken uit de lucht, en op die hoogte sneeuwt het nu. Dus volgens mij is het heel duidelijk dat je lager kan starten en gewoon de finish doet. Dan heb je nog steeds een race en een finale.”

“Ik zou de organisator wel in onze positie willen zien. Dat hij gaat fietsen en dan ben ik heel benieuwd hoe het met hem gaat na een aantal uren. Dan heeft hij ook een idee hoe het is”, sluit hij af.

flag-si Tadej Pogacar (UAE Emirates)
“Vanuit het hotel, op 1900 meter, zag ik al sneeuwvlokken”, vervolgde de Sloveen. “Als je dan nog zeshonderd meter hoger gaat, heb je waarschijnlijk een pak sneeuw. Het is behoorlijk gevaarlijk om dan af te dalen.”

“Ik denk eerlijk gezegd dat de rit beter opgebouwd had kunnen worden zonder zo’n lange afdaling van de Stelvio. Het is niet ideaal om van 2500 meter af te dalen in de sneeuw, waarna je ook nog op hoge snelheid door de vallei moet rijden. Ik denk dat het behoorlijk gevaarlijk is, ook voor de gezondheid. Maar we zullen zien wat ze beslissen, of ze willen dat we koersen. Ik kan ook koersen, als ze dat willen.”

“Laten we hopen dat er geen incidenten en gevaarlijke momenten plaatsvinden. Ik hoop dat het veilig is, voor alle renners. Ik wil dat ze veilig zijn. Voor mij verandert het niet veel. Het is shit om bij nul graden en in de regen te rijden, maar het zou niet de eerste keer zijn. Maar als je zo lange klimmen hebt, dan weet je nooit wat er kan gebeuren. Ik ben niet degene om te beslissen, maar de meerderheid was het ermee eens om te starten na de Umbrailpas en de rit in te korten, maar de finish wel hetzelfde te houden.” (Cycling Pro Net)

flag-dk Michael Valgren (EF Education – EasyPost):
“We zijn nu al dagen aan het praten over dit thema en we zijn als rennersorganisatie met oplossingen gekomen die de raceorganisatie kennelijk niet leuk vinden. Zij willen dat we koersen, maar we willen niet rijden in deze weeromstandigheden, het is zelfs aan het sneeuwen.”

“Ik denk dat we een punt moeten maken en niet moeten starten door het als renners unaniem eens te zijn. Maar op dit moment weten we niets. Als we de eerste 50 kilometer geneutraliseerd moeten afwerken, vind ik dat we moeten gaan staken. Wij hebben voorgesteld om te starten na de afdaling, dan heb je gewoon een mooie etappe met bergop finish. Ik zou met dit weer normaal gesproken een rustdag nemen of binnen trainen, dus ik denk dat we een potentiële staking kunnen zien vandaag.” (Eurosport)

flag-fr Valentin Paret-Peintre (Decathlon AG2R La Mondiale)
“Volgens mij, en ik denk dat dit gedeeld wordt door de meeste renners, hebben we als groep besloten dat de beste optie zou zijn om de race te beginnen na de Umbrailpass en vervolgens de oorspronkelijk geplande route te volgen. Maar dat is niet de mening van de organisator, dus voorlopig wachten we.”

“Gisteren waren we het allemaal eens, samen met de rennersvakbond, om de race te beginnen na de Umbrailpass, omdat het met zulke omstandigheden, met sneeuw op de top van de Umbrailpas, gewoon niet mogelijk is om de race te doen. De organisator stelde voor om drie minuten te stoppen op de top van de pas om ons aan te kleden, maar persoonlijk vind ik dat echt belachelijk. Ik zie niet voor me hoe we de race kunnen stoppen met een ontsnapping en 150 renners die op de top van de pas, daar is geen ruimte voor.”

“We zijn ons ervan bewust dat we de race moeten doen, en dat willen we ook, maar op de top van de Umbrailpass zal het echt gevaarlijk zijn, het zal koud zijn, het sneeuwt en de afdaling is niet veilig. Ik dacht dat ze ons een beetje belachelijk maakten. Drie minuten neutralisatie op de pas is een beetje, ja, we dachten of ze hebben nog nooit gefietst of ze hebben er niet over nagedacht, maar het is een beetje belachelijk. We hebben geantwoord dat we de etappe alleen doen als we na de Umbrailpas starten.” (Cycling Pro Net) 

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.