Wielertransfers 2019: Stalnov, Docker, Mäder, Ulissi, BORA-hansgrohe, Bahrain Merida
In de rubriek Wielertransfers zet WielerFlits de laatste geruchten en bevestigingen op een rijtje. Met vandaag onder anderen Nikita Stalnov, Mitchell Docker, Gino Mäder, Diego Ulissi, drie verlengingen bij BORA-hansgrohe, twee Aziaten blijven bij Bahrain Merida en NIPPO Vini Fantini wordt NIPPO Vini Fantini Faizanè.
Nikita Stalnov
Het optreden van Nikita Stalnov in de Vuelta a España ontging ook de ploegleiding van Astana niet. In de rit naar Alfacar deed hij lang mee om de zege, maar uiteindelijk moest hij alleen Ben King voor zich dulden. Ploeg en renner zijn nu tot een nieuwe overeenkomst gekomen, waardoor de Kazak (27) in 2019 aan zijn derde seizoen bij de WorldTour-formatie begint. “Na mijn eerste seizoen, voelde dit jaar als een nieuwe stap – alsof al het werk zijn vruchten afwierp. Natuurlijk weet ik dat ik nog een lange weg te gaan heb om mijn doelen waar te maken, maar sinds de Vuelta heb ik meer vertrouwen in mezelf.”
Mitchell Docker
Mitchell Docker (32) rijdt ook komend seizoen voor EF Education First-Drapac. Zijn eerste jaar bij de ploeg van Jonathan Vaughters, waarin hij met name de rol van wegkapitein vertolkte, is goed bevallen. “De eerste reden om te blijven? De jongens. Ik hou van koersen en rondhangen met mijn ploeggenoten. Ik wist vanaf het eerste trainingskamp aan het begin van het seizoen dat ik veel plezier zou beleven met deze ploeg. Dan is er nog het wedstrijdprogramma. Het is geweldig. Ik hou van alle koersen die ik heb gereden”, aldus Docker.
Gino Mäder
Gino Mäder ziet een uitstekend seizoen beloond worden met een transfer naar Dimension Data. Het is het eerste profcontract voor de pas 21-jarige Zwitser, die onlangs vierde eindigde in de WK-wegwedstrijd voor beloften. Ook met zijn derde plaats in het eindklassement van de Tour de l’Avenir maakte hij indruk. “Ik ben heel erg trots dat ik me bij Dimension Data mag voegen”, reageert Mäder. “Het is absoluut de beste keuze die ik kon maken. Ik ben blij dat de ploeg geloof en vertrouwen in me toont dat ik kan meestrijden op het hoogste niveau van de wielersport, dus dit wordt geweldig.”
Diego Ulissi
Diego Ulissi heeft zijn contract bij UAE Emirates met twee jaar verlengd. Daardoor rijdt hij zeker nog tot en met 2020 voor de WorldTour-formatie. “Ik ben erg blij met mijn vernieuwde contract”, reageert de Italiaan, die komende week als titelverdediger de Ronde van Turkije fietst. “Het zou mooi zijn voor de ploeg en voor mij om het seizoen goed te beëindigen, met een mooi resultaat. Maar ik vrees dat de koers nog zwaarder zal zijn dan vorig jaar.”
Drie verlengingen BORA-hansgrohe
BORA-hansgrohe heeft drie renners langer vastgelegd. Michael Schwarzmann en Andreas Schillinger hebben bijgetekend voor een jaar, terwijl Cesare Benedetti zijn ploeg trouw blijft tot en met 2020.
“Benedetti, Schwarzmann en Schillinger maken al sinds het begin in 2010 onderdeel uit van de ploeg. Alle drie zijn ze belangrijk in het ondersteunen van de ploeg”, zegt teammanager Ralph Denk in het persbericht van de ploeg. “Ik ben blij dat ze blijven want ze hebben veel ervaring, wat van grote waarde is voor onze jongere renners in de ploeg.”
Aziaten langer bij Bahrain Merida
Bij Bahrain Merida zijn de contracten verlengd van Chun-Kai Feng en Mei-Yin Wang. Beide renners zullen ook in 2019 uitkomen voor de ploeg van kopman Vincenzo Nibali. Hoewel Wang dit jaar slechts twee eendaagse WorldTour-koersen reed (beide DNF) hoopt hij volgend seizoen zijn debuut te maken in een grote ronde. “Ik wil mezelf bewijzen als renner in een grote ronde. Dat is het doel waar ik altijd op heb gemikt”, aldus Wang in het persbericht van de ploeg.”
NIPPO Vini Fantini wordt NIPPO Vini Fantini Faizanè
De teamleiding van NIPPO Vini Fantini heeft een nieuwe sponsor geworven die ook een plek in de naam van de ploeg krijgt. NIPPO Vini Fantini wordt vanaf volgend seizoen NIPPO Vini Fantini Faizanè. Faizané is een bedrijf dat gespecialiseerd is in op maat gemaakt plastic voor het bedrijfsleven. Het bedrijf was al aan de ploeg verbonden als sponsor maar heeft vanwege het succes van de sponsoring besloten meer budget in de ploeg te steken.
Of ken je ze alleen van startlijsten?