Bestuursvoorzitter Soudal Quick-Step over afgeketste fusie: “Complexiteit van wielerploegen is onderschat”
Kok (links) met Patrick Lefevere - foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 14 oktober 2023 om 16:01

Bestuursvoorzitter Soudal Quick-Step over afgeketste fusie: “Complexiteit van wielerploegen is onderschat”

Enkele weken terug beheerste de uiteindelijk afgeketste fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step het wielernieuws. In een uitgebreid interview met Het Laatste Nieuws blikt Bessel Kok, bestuursvoorzitter bij Soudal Quick-Step, terug op het hele verhaal. De 81-jarige Nederlander was zelf niet betrokken bij de gesprekken, maar heeft wel het nodige te vertellen.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

Kok vertelt allereerst dat Zdenek Bakala (de eigenaar van Soudal Quick-Step, red.) in juli sprak met de vader van Remco Evenepoel. Dat leidde vervolgens tot een gesprek tussen Bakala, Robert van der Wallen (Jumbo-Visma-commissaris en geldschieter, red.) en Richard Plugge, waarin de eerste plannen voor een fusie ontstonden. “Samen hebben ze de idee opgevat om een samenwerking tussen Soudal Quick-Step en Jumbo-Visma uit te werken. Die samenwerking werd al snel ‘de fusie’ genoemd”, aldus Kok.

Haast en complexiteit
Die fusie zou er uiteindelijk dus niet komen. Volgens Kok zat er teveel haast achter het project. “Ze spraken over 2024. Die datum, dat kon helemaal niet. Hoe was het mogelijk dat in de twee grotere teams van de hele wereld gesproken werd over een periode van enkele weken? Want het was een zeer complex project, dat wist iedereen.

“Het project is benaderd als een puur financiële operatie, als private equity mensen uit de financiële transactiesector die het zagen als een kleine deal”, voegt hij daaraan toe. “De complexiteit van wielerploegen, de reacties van de renners, de uitvoering, al die dingen zijn onderschat.

“Teams moeten half oktober bekend zijn bij de UCI. Je kunt zeggen: dat is een formaliteit, maar dat is het niet. De CFO’s moeten hun budgetten inleveren bij de UCI. Dan moet er onderhandeld worden wie gaat en wie blijft. Wat gebeurt er met de staf? Het is alsof twee bedrijven fusioneren en beslissen om vijftig procent van het personeel te laten gaan. Dat is problematisch. Er is het juridische aspect. Er zijn contracten. Wie heeft contracten? Tot wanneer? Voor welke bedragen? Op welke fietsen gaan we dan rijden? Als je zo’n fusie wil doen, moet je een jaar van tevoren beginnen. Al die dingen hadden vooraf opgeschreven moeten worden.”

“Uiteindelijk is het afgesprongen in Nederland”
Waar de haast vandaan kwam, weet Kok niet. “Ik denk dat de haast groter was bij Jumbo-Visma dan bij Bakala. Ik kan me voorstellen dat Richard Plugge zich genoodzaakt ziet om formules te vinden om het vertrek van Jumbo op te vangen. Hij heeft een aantal toprenners met meerjarencontracten. Hij leidt een van de grootste wielerteams ter aarde en hij wordt geconfronteerd met dezelfde problemen als alle wielerteams. Wielrennen zit financieel heel wankel in elkaar. Plugge bekeek het helemaal uit het financiële oogpunt. En dan was de eventuele komst van Evenepoel een douceur, een zoetmaker, dat zou ook nog kunnen.”

Toch zijn de plannen aan de kant van Jumbo-Visma stukgelopen, stelt Kok. “Uiteindelijk is het afgesprongen in Nederland. Er is een probleem ontstaan met de Nederlandse sponsor (Kok doelt volgens HLN op fietsen- en autoleverancier Pon, red.). Die waren not amused, dat weet ik wel zeker. En dan: boem!, het was van de baan.”

Veel schade en weinig resultaat
Wat zijn de gevolgen van het hele fusieverhaal voor Soudal Quick-Step? “Er is heel veel schade en weinig resultaat. Die jongens op de fiets en de staf hebben een aantal weken in totale onzekerheid geleefd. Ze zijn werknemers. Ik pleit niet voor een socialistische aanpak, maar het gebeurde allemaal boven hun hoofd en niemand zei iets. Dat heeft voor veel onrust gezorgd en een beweging binnen het team, dat ze zich niet zouden laten doen. Ze voelden het aan alsof ze verhandeld worden. Misschien komen ze er op een vreemde manier wel sterker uit.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.