Grote en heftige valpartij met Vingegaard, Roglic en Evenepoel in Baskenland, rit geneutraliseerd
foto: Cor Vos
donderdag 4 april 2024 om 16:34

Grote en heftige valpartij met Vingegaard, Roglic en Evenepoel in Baskenland, rit geneutraliseerd

Breaking Een bizarre valpartij in de Ronde van het Baskenland. In een bocht kwamen topfavorieten Jonas Vingegaard, Primož Roglič en Remco Evenepoel hard ten val, samen met nog een flink deel van het peloton. De schade bij Vingegaard was heftig, terwijl Evenepoels arm ondersteuning nodig had. Zij hebben opgegeven. Er waren meer renners die medische hulp nodig hadden, waardoor de etappe geneutraliseerd werd.

De nieuwe Tourspecial van RIDE Magazine is een must-have voor echte wielerfans! Onze nieuwe 236 pagina’s dikke zomer-editie is de meest complete Tourgids van deze zomer en staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Tadej Pogacar, Remco Evenepoel, Fabio Jakobsen, Gio Lippens, Christian Prudhomme en Charlotte Kool. Verzeker je van een heerlijke sportzomer en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

De valpartij gebeurde ongeveer 35 kilometer van de finish, in de afdaling van de beklimming naar Olaeta. Op tv-beelden is te zien hoe Evenepoel – goed voorin gepositioneerd – op hoge snelheid uit de bocht vliegt. In zijn kielzog gaan nog meer renners onderuit. Precies op die plek in de afdaling, net naast het parcours, lag een betonnen greppel waar ook enkele renners in belandden.

De rug van Vingegaard lag helemaal open en na zijn val moest ook zijn nek gestabiliseerd worden en aan het zuurstof. Hoe ernstig de schade precies is bij de kopman van Visma | Lease a Bike, is nog niet bekend. Ook Roglič en Evenepoel lagen bij de valpartij. De Belgische kampioen sprong óver de greppel heen en kwam bij de landing in het gras hard ten val. Hij kwam na zijn valpartij met zijn arm ondersteund naar de ambulance gelopen.

Naast de grote namen lagen ook onder anderen Natnael Tesfatsion (die hard op een rotsblok botste), Sean Quinn, Markel Beloki, Jay Vine en Steff Cras bij de valpartij. Er waren meerdere ambulances nodig ter ondersteuning, waardoor de koers niet veel later stilgelegd werd.

Update 16.55 uur – Opgaves Evenepoel en Vingegaard
Soudal Quick-Step en Visma | Lease a Bike hebben de opgaves van Remco Evenepoel en Jonas Vingegaard bevestigd op sociale media. De Belgische kopman en de Deense kopman worden naar het ziekenhuis vervoerd om de verwondingen te onderzoeken en behandelen. Roglič stapte na de crash ook uit koers, maar hij kon in de ploegwagen van BORA-hansgrohe stappen. Tesfatsion, Vine en Cras werden wel afgevoerd naar het ziekenhuis.

Update 16.58 uur – Etappe geneutraliseerd
De organisatie van de Ronde van het Baskenland heeft de etappe geneutraliseerd en aangepast na de massale valpartij in de afdaling van de Olaeta. De beklimming van Untzilla is geschrapt en de rit is geneutraliseerd tot het plaatsje Eskoriatza. Vanaf daar gaat de organisatie kijken hoe het verder moet met de etappe.

Update 17.08 uur – Ambulances rijden na half uur pas weg
Na ruim een half uur reden de laatste ambulances pas weg bij de plaats van het ongeval. Jonas Vingegaard lag in een van die ziekenwagens.

Update 17.12 uur – Geen tijdsverschillen meer, wel strijd om ritzege 
De organisatie heeft de etappe volledig geneutraliseerd door geen tijdsverschillen in het klassement meer te tellen. Wel gaan de renners nog ‘koersen’ tot de finish om een ritwinnaar te bepalen, maar tijdsverschillen in het algemeen klassement worden niet meer meegeteld. Dat betekent dat de zes vroege vluchters gaan strijden om de ritzege. Het peloton heeft aangegeven niet verder te willen koersen.

Bericht van redactie WielerFlits: Dit betreft een grote valpartij met verschillende topfavorieten. Om jullie, onze bezoekers, zo goed mogelijk te informeren publiceren we verspreid diverse artikelen voor een beter overzicht van het laatste nieuws. Voor opmerkingen over onze berichtgeving verwijzen we je naar het Verbeterpuntentopic op het forum.

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.