Bizar: Wout van Aert finisht zonder zadel in Benidorm na rare valpartij
foto: Cor Vos
zondag 21 januari 2024 om 16:18

Bizar: Wout van Aert finisht zonder zadel in Benidorm na rare valpartij

Ongelooflijk maar waar: Wout van Aert won de Wereldbeker in Benidorm zonder zijn zadel. De Belg van Visma | Lease a Bike kwam ten val na de passage over balkjes en daarbij brak zijn zadel af. Van Aert kon toch nog standhouden en Michael Vanthourenhout afhouden. 

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

In de slotronde van de cross in Benidorm leek Van Aert veilig op weg te zijn na de zege, na een late valpartij van Mathieu van der Poel. Even later sloeg het noodlot toch nog toe wanneer hij tegen de grond ging na de passage over de balkjes. Van Aert viel daarbij op zijn zadel, waardoor dat zadel afbrak. Zonder zadel moest de Belg dus de laatste minuut afwerken richting de streep.

Europees kampioen Vanthourenhout leek daardoor nog kans te gaan maken op de overwinning, maar Van Aert kon zijn landgenoot toch nog afhouden. Zonder zadel kon hij het zegegebaar maken en zijn derde cross van het seizoen winnen. “Ik heb een beetje pijn aan mijn pols”, zei Van Aert, toen hem gevraagd werd of hij nog een blessure had overgehouden aan zijn val. “Het was een superdomme actie van mezelf.”

“Ik dacht dat ik ver genoeg voor had en pakte dus geen risico’s meer door bij de balken te springen. Maar toen wilde ik het al lopende zo snel doen, dat ik alsnog in de fout ging. Het was een absolute blunder, maar ik kwam goed weg. Een paar honderd meter zonder zadel lukte nog net. Ik sprong door de hobbelige ondergrond volgens mij tegen mijn zadel, waardoor mijn fiets tegen de grond terechtkwam. Zo moet hij afgebroken zijn.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine