BMC wint ploegentijdrit Tirreno-Adriatico, Caruso eerste leider
Foto: ANSA
woensdag 8 maart 2017 om 16:10

BMC wint ploegentijdrit Tirreno-Adriatico, Caruso eerste leider

BMC heeft in Tirreno-Adriatico de ploegentijdrit gewonnen. De rood-zwarte formatie legde in de Toscaanse badplaats Lido di Camaiore net als vorig jaar de 22,7 kilometer lange route als snelste ploeg af. Het bleef Quick-Step Floors met 17 tellen voor. Damiano Caruso passeerde als eerste de finish en vertrekt morgen in de leiderstrui.

BMC legde het traject in een gemiddelde van 58 kilometer per uur af. LottoNL-Jumbo deed er 40 seconden langzamer over en moest genoegen nemen met een zesde plaats. De Sunweb-ploeg van Tom Dumoulin werd elfde. De Limburger heeft nu een achterstand van 56 tellen op concurrenten Tejay van Garderen en Rohan Dennis. Trek-Segafredo werd op 58 tellen twaalfde, waardoor de achterstand van Bauke Mollema 58 tellen bedraagt.

Tijdens de tijdrit was er een opvallend incident toen het voorwiel van Sky-renner Gianni Moscon in twee stukken brak. De Italiaan kwam hard ten val, maar kon met enkele schaafwonden op een nieuwe fiets de wedstrijd vervolgen. Sky – met onder meer Michael Kwiatkowski, Mikel Landa en Geraint Thomas in de gelederen – stelde teleur en zette een achttiende tijd neer, op 1 minuut 42 van BMC.

foto: Sirotti

RIDE Magazine
67 Reacties
08-03-2017 17:44
Sky staat nu juist enorm op achterstand, dat heeft wel wat toch? En Dumoulin moet 16 seconden goedmaken op Roglic, maar die heeft weer een snee in zijn vinger.
08-03-2017 17:47
Ik ben geen voorstander van afschaffen. Als ploeg kan je je er ook op toeleggen. En zoals hierboven terecht aangehaald speelt de sterkte van de ploeg ook vaak mee in gewone ritten, niets mis mee.
08-03-2017 17:48
Snap wel wat klootje bedoeld. Wielrennen biedt een unieke mix van team- en individuele sport. Bij een TTT slaat het wat mij betreft toch wat te veel door naar dat eerste. Afschaffen hoeft ook weer niet, maar kortere afstanden zouden een goede tussenoplossing vormen.
08-03-2017 17:51
Voel ook wel wat voor niet afschaffen maar tijden niet laten gelden in klassement.
08-03-2017 17:53
@Vlek

Achteraf heeft Sky er wel verstandig aan gedaan om te wachten op Landa want ze zijn met vijf man binnen gekomen na de valpartij van Moscon. Ik neem aan dat Kyrienka ook iets tegen gekomen is anders kan ik zijn late binnenkomen niet plaatsen. Ook Cannondale waar mannen als Vanmarcke, Mullen en van Baarle los gereden zijn stelt me enorm teleur. Uran kan die mannen in ieder geval bedanken.
08-03-2017 17:54
Daar voel ik dan weer niks voor, dan kunnen we net zo goed een wedstrijdje balkjes springen inlassen of wie er het langst op zijn achterwiel kan rijden...
08-03-2017 17:56
De ploegentijdrit wordt niet per definitie gewonnen door de ploeg met "de sterkste renners". Het is gewoon een discipline waar de ene renner beter in is dan de andere en het is tevens een discipline waar je als ploeg beter op kan presteren door er op te trainen (neem als voorbeeld Verandas Willems die 10de wist te worden op het WK).

Ik zie dus niet in dat het zo problematisch is dat paar keer paar jaar deze discipline in een koers zit verwerkt.
08-03-2017 17:56
Ik vind een TTT best maar max 15 km en aan het begin van een rondje
08-03-2017 18:00
Maar het is wel een discipline waar de rijkere ploegen op inspelen. En zij hebben veel meer financiele mogelijkheid renners daarvoor aan te trekken. Los daarvan is het volgens mij ook wel zo dat de sterkere renners naar verhouding ook vaak de betere ploegentijdrijders zijn.
08-03-2017 18:01
Deed er langzamer over... en dat voor een Nederlandse ploeg.
08-03-2017 18:02
Kijk als de rest van het rondje nou nog genoeg mogelijkheden biedt om tijd terug te pakken en de afstand van de TTT is beperkt dan is het een top onderdeel. Deze TTT is dan inderdaad iets te lang en liever zie ik ook graag nog een licht selectieve rit er voor zodat je niet zo'n lelijke top 10 krijgt voorgeschoteld.
08-03-2017 18:02
Zo'n TTT is juist prachtig omdat het ervoor zorgt dat er mensen moeten aanvallen. Heb je dat niet dan wordt er weer gezamenlijk naar elke (laatste) berg gereden zonder grote verschillen, en dus zonder grote reden voor mensen om eerder aan te gaan.

Niks afschaffen dus.

Overigens onzin dat het budget doorslaggevend hierin zou zijn, want volgens mij wordt FdJ hier derde, de Lotto's rijden goed, Astana verliest veel en Sky verliest ongeveer een uur. En als je wilt stellen dat het budget wél meebepaalt in de uitslag van dit soort disciplines, dat doet het toch sowieso bij elke discipline in het wielrennen? Beter materiaal, betere knechten, betere "begeleiding".. Moeten we dan budgetten afschaffen, of gewoon het wielrennen? Of gewoon lekker laten en genieten van het geluid van die suizende wielen in zo'n TTT?
08-03-2017 18:12
Om de voordelen/nadelen van een goede/slechte ploeg weg te halen kun je het ook als volgt doen. Alle etappes individueel rijden. Dan heeft niemand profijt van of nadeel van zijn of haar ploeg.

Wat een non discussie is dit. Je weet van te voren wat de regels zijn (al weet je met de UCI natuutlijk nooit welke er gehandhaafd worden). Als je het daar niet mee eens bent moet je niet meedoen aan het spel. Lijkt me vrij simpel
08-03-2017 18:14
TTT is sinds het terug invoeren ervan in de tour aan een serieuze revival bezig - er is zelfs een wk ttt. Afschaffen helemaal niet aan de orde.
Goeie zaak GvA als de Terminillo dicht gaat.
08-03-2017 18:14
Ja wel, afschaffen, koersvervalsing
08-03-2017 18:18
Maakt het juist spannend en 20km is niks, de Posttrein was soms 2 uur onderweg alleen telde het niet voor het ak dacht ik, is natuurlijk ook nog een optie of desnoods tijdsverschil halveren om het iets minder drastisch te maken.
08-03-2017 18:21
Nu hebben we een discipline waarmee Sky op achterstand gereden kan worden en wil KK het afschaffen ;-)
De beelden van de TTT. Moscon met zi'n wiel breuk vanaf minuut 59.30 ong
Nog een geluk dat ie niet voorop reed
https://www.youtube.com/watch?v=Wvxx3LWxU3c
08-03-2017 18:22
Alleen uit commercieel belang (chronofietsen slijten) al gaat de TTT alleen maar terrein winnen. TTT's moeten gewoon niet te lang zijn en helemaal aan het begin zitten, leuke opening. Wanneer ze verderop in de ronde zitten neigt het al meer naar koersvervalsing.
08-03-2017 18:30
Ja joh, gebruik deze TTT als enige referentie. Volgens mij zijn het toch echt SKY, BMC, QS, Movistar enz. die de betere tijdrijdersploegen zijn in grote ronden (daar waar de belangen het grootst zijn). Toevallig ook de rijkste ploegen.

Ik ben voor eerlijkere koers. En hoe groter de verschillen qua budget, hoe groter het voordeel in deze sport. Dus idd. zouden ze van mij daar grenzen aan mogen stellen. Of wil je de rest van je leven naar een US Postal Revival kijken? Geen reet aan.

Aangezien wielrennen in de basis al decennia lang niets verandert in zijn vorm maar we inmiddels wel hele andere soort ploegen hebben gekregen zou het niet meer dan logisch zijn om bijv. ook naar dit aspect te kijken.. of daar iets aan te verbeteren valt. Boni's is een zelfde verhaal en daar heb je regelmatig ook veranderingen in de regels. Waarom? Alleen maar om spanning te bevorderen. Hele routeschema's worden minitieus uitgetekend. Waarom? Zodat er in de laatste week spanning in het klassement blijft. En ga zo maar door. Niks geks aan.
08-03-2017 18:34
Die Roglic is wel een bikkel zeg, die vinger is gewoon aan elkaar genaaid na de TTT. Respect. https://www.instagram.com/p/BRYej0DB3rN
08-03-2017 18:35
TTT! weg er mee!

Goede slogan voor je partij klootje?
08-03-2017 18:41
@schipperaar
Nog langer zelfs, een CLME van 153 km in 1978 met een linkeballende Klaus-Peter Thaler.
08-03-2017 18:53
Wielrennen is nog steeds een teamsport, dus kan ik mij niet vinden in het afschaffen van een TTT. Het is een onderdeel van de wielersport en kan dus in rittenkoers worden gebruikt.
Net als een proloog, tijdrit - klimtijdrit, dan zou je hierover dus ook over afschaffen kunnen discusieren. Misschien zou je wel naar een goede doorrekening moeten zoeken voor de tijdsverschillen naar het algemene klassement, zodat zeker in een korte rittenkoers de spanning meer gewaarborgd kan blijven.
08-03-2017 18:55
Wat mij betreft mag een TTT blijven, maar denk inderdaad dat je de afstand moet beperken als je een TTT voorin een kleine rittenkoers stopt.

Argumenten als afschaffen want een goede renner met een slechte ploeg wordt benadeeld is natuurlijk grote flauwekul. Een sprinter wordt ook benadeeld door een bergetappe, maar daarom gaan we toch ook geen bergetappe schrappen. De sprinter zal wel over die berg moeten, dat is nu eenmaal zo.
08-03-2017 19:04
Wat een kulvergelijking. Een sprinter rijdt over het algemeen niet voor een algemeen klassement.

Maar ook in kleiner en vlak rondewerk zie je voorbeelden waarom het koersvervalsing is: waarom denk je dat QS zoveel eindoverwinningen haalt in de Ronde van Qatar? Waarom kreeg dn Greg vorig jaar de Tirreno in schoot geworpen? Allemaal maar om 1 reden: genoeg budget om tijdrijdend en hardrijdende renners te kopen, die vervolgens teveel macht kunnen uitoefenen op een algemeen klassement.

Wil je Champions League-taferelen? Dan vooral niks aan veranderen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.