BMC wint ploegentijdrit Tirreno-Adriatico, Caruso eerste leider
BMC heeft in Tirreno-Adriatico de ploegentijdrit gewonnen. De rood-zwarte formatie legde in de Toscaanse badplaats Lido di Camaiore net als vorig jaar de 22,7 kilometer lange route als snelste ploeg af. Het bleef Quick-Step Floors met 17 tellen voor. Damiano Caruso passeerde als eerste de finish en vertrekt morgen in de leiderstrui.
BMC legde het traject in een gemiddelde van 58 kilometer per uur af. LottoNL-Jumbo deed er 40 seconden langzamer over en moest genoegen nemen met een zesde plaats. De Sunweb-ploeg van Tom Dumoulin werd elfde. De Limburger heeft nu een achterstand van 56 tellen op concurrenten Tejay van Garderen en Rohan Dennis. Trek-Segafredo werd op 58 tellen twaalfde, waardoor de achterstand van Bauke Mollema 58 tellen bedraagt.
Tijdens de tijdrit was er een opvallend incident toen het voorwiel van Sky-renner Gianni Moscon in twee stukken brak. De Italiaan kwam hard ten val, maar kon met enkele schaafwonden op een nieuwe fiets de wedstrijd vervolgen. Sky – met onder meer Michael Kwiatkowski, Mikel Landa en Geraint Thomas in de gelederen – stelde teleur en zette een achttiende tijd neer, op 1 minuut 42 van BMC.
Achteraf heeft Sky er wel verstandig aan gedaan om te wachten op Landa want ze zijn met vijf man binnen gekomen na de valpartij van Moscon. Ik neem aan dat Kyrienka ook iets tegen gekomen is anders kan ik zijn late binnenkomen niet plaatsen. Ook Cannondale waar mannen als Vanmarcke, Mullen en van Baarle los gereden zijn stelt me enorm teleur. Uran kan die mannen in ieder geval bedanken.
Ik zie dus niet in dat het zo problematisch is dat paar keer paar jaar deze discipline in een koers zit verwerkt.
Niks afschaffen dus.
Overigens onzin dat het budget doorslaggevend hierin zou zijn, want volgens mij wordt FdJ hier derde, de Lotto's rijden goed, Astana verliest veel en Sky verliest ongeveer een uur. En als je wilt stellen dat het budget wél meebepaalt in de uitslag van dit soort disciplines, dat doet het toch sowieso bij elke discipline in het wielrennen? Beter materiaal, betere knechten, betere "begeleiding".. Moeten we dan budgetten afschaffen, of gewoon het wielrennen? Of gewoon lekker laten en genieten van het geluid van die suizende wielen in zo'n TTT?
Wat een non discussie is dit. Je weet van te voren wat de regels zijn (al weet je met de UCI natuutlijk nooit welke er gehandhaafd worden). Als je het daar niet mee eens bent moet je niet meedoen aan het spel. Lijkt me vrij simpel
Goeie zaak GvA als de Terminillo dicht gaat.
De beelden van de TTT. Moscon met zi'n wiel breuk vanaf minuut 59.30 ong
Nog een geluk dat ie niet voorop reed
https://www.youtube.com/watch?v=Wvxx3LWxU3c
Ik ben voor eerlijkere koers. En hoe groter de verschillen qua budget, hoe groter het voordeel in deze sport. Dus idd. zouden ze van mij daar grenzen aan mogen stellen. Of wil je de rest van je leven naar een US Postal Revival kijken? Geen reet aan.
Aangezien wielrennen in de basis al decennia lang niets verandert in zijn vorm maar we inmiddels wel hele andere soort ploegen hebben gekregen zou het niet meer dan logisch zijn om bijv. ook naar dit aspect te kijken.. of daar iets aan te verbeteren valt. Boni's is een zelfde verhaal en daar heb je regelmatig ook veranderingen in de regels. Waarom? Alleen maar om spanning te bevorderen. Hele routeschema's worden minitieus uitgetekend. Waarom? Zodat er in de laatste week spanning in het klassement blijft. En ga zo maar door. Niks geks aan.
Goede slogan voor je partij klootje?
Nog langer zelfs, een CLME van 153 km in 1978 met een linkeballende Klaus-Peter Thaler.
Net als een proloog, tijdrit - klimtijdrit, dan zou je hierover dus ook over afschaffen kunnen discusieren. Misschien zou je wel naar een goede doorrekening moeten zoeken voor de tijdsverschillen naar het algemene klassement, zodat zeker in een korte rittenkoers de spanning meer gewaarborgd kan blijven.
Argumenten als afschaffen want een goede renner met een slechte ploeg wordt benadeeld is natuurlijk grote flauwekul. Een sprinter wordt ook benadeeld door een bergetappe, maar daarom gaan we toch ook geen bergetappe schrappen. De sprinter zal wel over die berg moeten, dat is nu eenmaal zo.
Maar ook in kleiner en vlak rondewerk zie je voorbeelden waarom het koersvervalsing is: waarom denk je dat QS zoveel eindoverwinningen haalt in de Ronde van Qatar? Waarom kreeg dn Greg vorig jaar de Tirreno in schoot geworpen? Allemaal maar om 1 reden: genoeg budget om tijdrijdend en hardrijdende renners te kopen, die vervolgens teveel macht kunnen uitoefenen op een algemeen klassement.
Wil je Champions League-taferelen? Dan vooral niks aan veranderen.