BMC wint ploegentijdrit Tirreno-Adriatico, Caruso eerste leider
Foto: ANSA
woensdag 8 maart 2017 om 16:10

BMC wint ploegentijdrit Tirreno-Adriatico, Caruso eerste leider

BMC heeft in Tirreno-Adriatico de ploegentijdrit gewonnen. De rood-zwarte formatie legde in de Toscaanse badplaats Lido di Camaiore net als vorig jaar de 22,7 kilometer lange route als snelste ploeg af. Het bleef Quick-Step Floors met 17 tellen voor. Damiano Caruso passeerde als eerste de finish en vertrekt morgen in de leiderstrui.

BMC legde het traject in een gemiddelde van 58 kilometer per uur af. LottoNL-Jumbo deed er 40 seconden langzamer over en moest genoegen nemen met een zesde plaats. De Sunweb-ploeg van Tom Dumoulin werd elfde. De Limburger heeft nu een achterstand van 56 tellen op concurrenten Tejay van Garderen en Rohan Dennis. Trek-Segafredo werd op 58 tellen twaalfde, waardoor de achterstand van Bauke Mollema 58 tellen bedraagt.

Tijdens de tijdrit was er een opvallend incident toen het voorwiel van Sky-renner Gianni Moscon in twee stukken brak. De Italiaan kwam hard ten val, maar kon met enkele schaafwonden op een nieuwe fiets de wedstrijd vervolgen. Sky – met onder meer Michael Kwiatkowski, Mikel Landa en Geraint Thomas in de gelederen – stelde teleur en zette een achttiende tijd neer, op 1 minuut 42 van BMC.

foto: Sirotti

RIDE Magazine
67 Reacties
08-03-2017 19:27
TTT is prachtig, mag voor mij ook wel wat langer duren. In een grote ronde helemaal. Dan moet een team kiezen tussen pure hard/tijdrijders meenemen of iets meer klimmers. Zonder een TTT stel een goede ploeg voornamelijk klimmers op, met een saaiere ronde tot gevolg.
Kortom - erin houden die TTT, of zelfs vaker en langer!

P.s. Van Baarle slecht in vorm dit jaar?
08-03-2017 19:31
Van Baarle had knieklachten na die valpartij op de donderij.
08-03-2017 19:58
Quote:
TTT is prachtig, mag voor mij ook wel wat langer duren. In een grote ronde helemaal. Dan moet een team kiezen tussen pure hard/tijdrijders meenemen of iets meer klimmers.


Dit.

Als je klaagt dat het koersvervalsing is als een ploeg met betere renners aan de start kan staan dan andere ploegen, dan moet je dat breder trekken naar alle disciplines. En dan ben je of voor budgetten afschaffen en iedereen voor gratis laten rijden of tegen wielrennen an sich. Een kopman in een grote ronde heeft namelijk net zo veel voordeel van goede knechten die omhoog kunnen rijden, of waaierrijden goed kunnen, als dat ie in een TTT voordeel heeft van specialisten en hardrijders. Is dat dan geen koersvervalsing? Wat een onzin allemaal.
08-03-2017 20:01
Quote:
TTT is prachtig, mag voor mij ook wel wat langer duren. In een grote ronde helemaal. Dan moet een team kiezen tussen pure hard/tijdrijders meenemen of iets meer klimmers.


Daar heb je zeker een punt, zo had ik er ook nog niet tegen aan gekeken.
08-03-2017 20:27
Ah-ja: je schrijft 'als de Terminillo dichtgaat'. Eerder las ik ook al enkele berichten van anderen waarin er rekening mee gehouden werd dat die rit eventueel niet zou plaatsvinden. Ik dacht nochtans dat de weersvoorspellingen vrij goed waren? Of er is toch een goede reden om te vrezen dat die rit niet doorgaat?
08-03-2017 20:44
@Klootje

Zo' n kulvergelijking is het anders niet. Want de sprinter die bijvoorbeeld voor de groene trui rijdt, zal tekort komen voor het groen tegen een type Sagan die zowel kan sprinten als heuveltjes verteerd. Waar het om gaat is dat nu eenmaal het geld regeert. Dat is in alle sporten zo. Denk dat @LyndaLid wat dat betreft de spijker op zijn kop slaat en helemaal gelijk heeft. Dus nu afgeven op een TTT die kansen voor bepaalde renners wegneemt vind ik flauwekul. Neem het zoals het is. Zelfs Mart Smeets zei ooit al dat sport per definitie oneerlijk is. De een heeft meer talent dan de ander, en ondanks dat je je suf traint red je het dan niet. Dat is hard maar ook een deel van de charme van de sport.
08-03-2017 21:02
Mooie discipline. Het is eens wat anders. Ik kijk er graag naar.
Een ttt van 40 km, zoals straks in Catalonie, hoeft van mij niet. Deze van vandaag is prima qua lengte. De verschillen zijn nog goed te maken.
08-03-2017 21:16
Weet iemand of kreuziger iets heeft meegemaakt of is die er gewoon uitgereden?
08-03-2017 22:10
Die Roglic kunnen we afschrijven voor in debergen, die kan zijn stuur nauwelijks meer vasthouden lijkt me zo.
08-03-2017 23:15
Liever de koppeltijdrit terug dan door met de ttt! Dumoulin&Wilco vs Dennis&Porte vs Froome&Thomas vs Martin&Zakarin vs Roglic&Campenaerts! Dat zou pas een mooie race zijn in deze tijden
09-03-2017 00:17
"Afschaffen die TTT's", nope. Wielrennen is een teamsport. Als een topspeler bij Eupen voetbalt, en daar niet aan zijn trekken komt, dan moet ie toch ook naar een beter team op zoek? Een TTT liegt niet, fantastische discipline, veel spektakelwaarde en ook gewoon oeverloos mooi om naar te kijken.
09-03-2017 00:52
Ja de TTT heeft wel wat maar de rijkste ploegen hebben hier wel meer voordeel. Met een milde bonificatie regeling (5 sec per plek?) laat je de verschillen niet te groot worden, wie achterstaat moet dan toch aanvallen alleen zijn de verschillen kleiner.
09-03-2017 06:51
Eigenlijk kan je toch gif innemen op dit soort reacties als Hollanders met podiumambities tijd verliezen.
09-03-2017 08:39
idee van Baukema Tomoulin lijkt me nou machtig mooi om te zien haha.. Anders wellicht de tijdsverschillen standaardiseren door een standaardafwijkingsfactor te gebruiken om de tijd vast te leggen.
09-03-2017 09:33
Het argument over ploegenbudgetten geldt net zozeer in het algemeen als mbt de ploegenchrono's. De afwisseling van disciplines maakt de sport wat mij betreft juist interessanter en ik zie dan ook niets in het afschaffen van de ploegentijdrit.

Het pijnpunt zit hem in de getalenteerde renners die nu bij voorbaat kansloos lijken: ik had bijvoorbeeld ook graag Tom en Bauke in een meer kansrijke positie gezien. Is het niet gewoon aan de wedstrijdorganisatoren om een goed uitgebalanceerd geheel van parcours en disciplines samen te stellen om zo een spannende wedstrijd te krijgen?
09-03-2017 12:32
Hieronder een lijst met de tijd van renners die (normaliter) kans maken voor een goed (± top 10) achter Caruso staan:

Dennis +0.00
Van Garderen +0.00
Jungels +0.16
Pinot +0.21
Reichenbach +0.21
Quintana +0.21
Yates +0.24
Roglic +0.39
Gesink +0.39
Wellens +0.51
Nibali +0.52
Aru +0.54
Dumoulin +0.55
Mollema +0.57
Pozzovivo +0.59
Geniez +0.59
Rui Costa +1.08
Majka +1.10
Uran +1.17
Spilak +1.35
Kreuziger +1.37
Kwiatkowski +1.41
Thomas +1.41
Landa +1.41
Rosa +1.41
09-03-2017 17:46
Wielrennen is geen teamsport zoals voetbal bijv. Het is een individuele sport die in teamverband gedaan wordt. Als het een teamsport zou zijn dan zou enkel het ploegenklassement gelden. En ik vind het niet logisch dat er opeens 1 ploegenonderdeel is die bepalend is voor het individuele klassement.

Dat is het hele punt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.