Michael Boogerd: “Voel me vooral triest”
Foto: Marcel Koch
woensdag 6 januari 2016 om 16:18

Michael Boogerd: “Voel me vooral triest”

Michael Boogerd heeft tegenover NRC gereageerd op zijn dopingschorsing. De Hagenees was al een tijdje van het feit op de hoogte, maar ook voor hem duurde het lang. “Ik begon er ook steeds minder rekening mee te houden dat ik nog geschorst zou gaan worden”, vertelt hij.

Wirwar
De voorbije jaren waren niet de gemakkelijkste voor Boogerd. Na zijn bekentenis werd hij van het kastje naar de muur gestuurd. “De afgelopen drie jaar waren een grote wirwar voor mij. Ik wist dat er nog iets stond te gebeuren, want ik heb doping gebruikt, dus dan kun je een straf verwachten. Maar wanneer wist ik niet. Ik begon er ook steeds minder rekening mee te houden dat ik nog geschorst zou gaan worden.” Net voor Kerstmis kwam het Zwitserse telefoontje er dan toch, iets waarover ook Lance Armstrong niet te spreken is.

‘Net mijn huis verkocht’
“Mijn dochtertje was laatst jarig en dat wilde ik graag smooth laten verlopen”, vertelt Boogie over het nu pas naar buiten komen van het nieuws. “In die dagen kwam er wel een soort berusting over me heen. Maar naarmate deze dag dichterbij kwam en er nieuws begon rond te zingen, begon ik wel te beseffen wat ik vanaf vandaag allemaal niet meer mag doen. Nu voel ik me eigenlijk vooral triest. Ik moet me nog een beetje verdiepen in de gevolgen, eerlijk gezegd. Nee, ik mag niet meer bij de ploeg aanwezig zijn. Ik ga nu eerst verhuizen. Ik heb net mijn huis verkocht.”

RIDE Magazine
42 Reacties
06-01-2016 16:24
Rare gang van zaken. Triest
06-01-2016 16:27
dat Boogie zich triest voelt oke, maar ik snap niet wat anderen triest vinden aan het feit dat er een sporter gestraft wordt voor zijn eigen dopegebruik. het zal wel aan het hoge knuffelgehalte van Boogie liggen, denk ik dan maar.
06-01-2016 16:34
8.6 ik denk eerder aan het feit dat het zo lang duurt om een schorsing uit te spreken voor een ex-renner die zelf dopinggebruik bekent.
Ik vind het ook enigzins triest dat het zo lang duurt en daarmee nu een gat in z'n vervolgcarriere gooit ipv tussen beide carrieres
06-01-2016 16:38
@ Sepiroth:
misschien is het zo wel beter? als Boogie eerder geschorst zou zijn geweest had Team Roompot misschien niet eens van de grond gekomen. Boogerd was immers een van de initiatiefnemers dacht ik.
06-01-2016 16:57
@8.6
Ach er is zoveel mis met deze schorsing. Je speelt gewoon de advocaat van de duivel.
06-01-2016 17:09
@ scotty:
buiten dat het overdreven lang geduurd heeft is er niets mis met deze schorsing. ik ben voor schorsen van renners die gebruikt blijken te hebben, en dat het nu een sympathieke landgenoot betreft veranderd daar niets aan.
06-01-2016 17:26
Complimenten voor de terughoudende wijze waarop Boogerd (en Roompot) reageert. Hopelijk is hij in 2018 weer terug in de wielrennerij.
06-01-2016 17:28
Waarom gebeurt dit in andere landen niet? Big ups voor Nederland
06-01-2016 17:31
Hij komt er nog goedkoop vanaf. Levenslange schorsing zou beter zijn.
06-01-2016 17:47
Levenslang is overdreven boogie is geen moordenaar
06-01-2016 18:13
Raar want ik weet niet welke nederlandse ploegleider het nou was een aantal jaar geleden, maar die had maar een aantal maanden schorsing voor het bekennen van doping.
06-01-2016 18:17
Boogerd heeft niet alleen zichzelf geflikt maar ook al zijn gelovige supporters.
Boogerd is voor mij al afgegaan toen hij het Nederlands kampioenschap
"Kocht".
06-01-2016 18:37
Straf is zoals eerder door iemand anders aangehaald om een bepaalde gedraging af te leren waarna aan het einde van de straf de gestrafte met een schone lei kan en mag terugkeren in de samenleving.
Dat er een schorsing voor dopinggebruik op zijn plaats was ben ik het helemaal mee eens.

Maar feit is dat Boogerd veel en veel te laat gestraft wordt (zeker aangezien hij zelf zoals aangegeven alles heeft gedaan om zijn straf tijdig te kunnen en mogen ontvangen en men er toen geen actie op ondernam).
Omdat de straf te hoog is gezien de medewerking die hij heeft verleend ondanks het niet willen noemen van namen (anderen zijn heengezonden voor een sabbatical van 6 maanden buiten het seizoen voor vergelijkbare vergrijpen)

En niet in de laatste plaats gezien Boogerd vanaf zijn bekentenis technisch gezien niet op een normale manier verder heeft kunnen gaan met zijn leven en loopbaan binnen het wielrennen omdat de straf waarvan iedereen wist dat hij zou komen onterecht veel te lang uitbleef.

In het civiele en strafrecht zou dit zonder pardon geseponeerd worden in verband met dwaling van de kant van de eisende partij
06-01-2016 20:02
Goed dat hij alsnog gestraft wordt. Het kan niet zo zijn dat de een er mee wegkomt en een ander heel zijn leven moet boeten.
Beetje laat, is het wel. Maar ja, bij Armstrong maalde daar ook bijna niemand om.
06-01-2016 20:20
Ja ja Boogie is geschorst... Of dat terecht is laat ik in het midden, maar wat doen we met Knaven, de Jongh en de rest van die generatie die gewoon ook gepakt hebben en nog steeds in het wielrennen zitten.

En hoe zit dat met Breukink die toentertijd ploegleider was van Boogerd?

Hypocriete bende daar bij de uci...
06-01-2016 20:28
Rudie Kemna kwam er toch met 9 maanden vanaf of niet? Maar dat was de KNWU. Nu konden de belgen 'nen Ollander pakken... #klassejustitie :(
06-01-2016 20:49
@8.6 Ik wil best een pleidooi houden waarom deze straf nergens op slaat. Het is tevens een aanklacht tegen de huidige manier van dopingstraffen. De manier waarop men met bijvoorbeeld Armstrong is omgegaan, zowel media als instituties, is wat mij betreft ver over de schreef.

We hebben het tegenwoordig (althans vooral Ducrot) steeds meer over de menselijke maat. Die is echter nergens terug te vinden in dopingstraffen of de manier waarop men met bekentenissen of positieve testen omgaat.

Boogerd krijg de maximale straf.
Naar mijn mening zijn er veel redenen waarom hij strafvermindering zou moeten krijgen.
- hij heeft zelf bekend, hij is nooit positief getest.
- Het is jaren geleden dat hij doping gebruikte, hij wordt nu bestraft voor iets wat hij deed tijdens het uitoefenen van een andere baan. Sterker nog, hij krijgt weer ontslag. De financiele gevolgen, de mentale impact dat zoiets heeft, daar wordt totaal niet over nagedacht bij de UCI.

- in die tijdsgeest was doping gemeengoed, dat is algemeen bekend, dit zou een coulantere straf moeten opleveren. Wie heeft er baat bij dat hij nu nog gestraft wordt? Waarom zou je hem uberhaupt straffen, als je kijkt wie zijn tegenstanders waren.

- Boogerd is al gigantisch door het slijk gehaald, heeft zelf z'n ontslag gekregen bij de NOS etc. Deze jongen heeft echt heel wat te verduren gehad.
- De schorsing komt 3 jaar na de bekentenis, veel te laat. Hij heeft jaren in onzekerheid gezeten (strafvermindering is zeker op zn plaats).
- Een wat andere discussie, maar wat ik zelf gek vind. De straffen worden opgelegd door personen die zich niet in de sport bevinden. In de maatschappij, hebben we regels, die zijn min of meer democratisch gekozen. Die worden nageleefd en uitgeoefend door mensen die deelnemen aan diezelfde maatschappij. De UCI staat boven de wielersport en heeft daardoor mi weinig begrip voor de renners. Dit leidt vaak tot onbegrip. Getuige ook deze uitspraak. De gene die het spel spelen zouden ook de regels moeten bepalen. En je moet vooral niet alleen naar de regels willen kijken (een ander voorbeeld de diskwalificatie van bob de jong tijdens NK). Allicht lastig om dat volledig door te voeren, maar misschien iets om over na te denken.

Kortom, wat mij betreft is Boogerd al hard genoeg gestraft. Laten we vooral ook niet vergeten dat hij ook onwijs veel heeft betekend voor de Nederlandse wielersport (ondanks, of juist dankzij doping?). En dat noem ik geen hoog knuffelgehalte, maar hij is simpelweg een heel belangrijk persoon in het Nederlandse wielrennen. Niet iets wat je zomaar naast je neer kan leggen.
06-01-2016 21:37
@scotty +1
06-01-2016 21:55
Financiële gevolgen? Mijn huis past een aantal keer in zijn huis. Geld dat hij verdient heeft met valsspelen. Ik hoop dat er nog wat geldschieters uit het verleden achter hem aan gaan. Leuk al die pleidooien, maar daar zullen de meningen niet door veranderen, én het verandert niets aan het feit dat ik me alles behalve triest voel. Ik heb er speciaal een stuk taart voor opgegeten (die smaakte heerlijk overigens). Dat kon ik ook wel gebruiken na die vieze nasmaak die ik als wielerfan kreeg van die valsspeler die nog steeds in de Omerta hangt. Dit is een prachtige dag voor het wielrennen.
06-01-2016 21:58
@scotty. Juiste analyse en goed onderbouwd. Mee eens behalve met het exceptionele geval Armstrong.
06-01-2016 22:32
@Rodney, jammer dat je er zo weinig van begrijpt. Dat geld was anders wel naar een andere "valsspeler" gegaan. We kunnen niet net doen alsof die 12 jaar wielrennen niet zijn geweest. Erken het, een totale mea culpa en je bent van het hele gezeik af. Betere regels, duidelijkere regels. Klaar.
Bovendien hebben veel mensen "gewoon" genoten van het wielrennen en smulden we nog meer van de mysteries er rondom. Je kan je haast afvragen, wat nu werkelijk het probleem is. Ik zeg niet dat we ze extra moeten vereren, maar behandel ze zeker niet als criminelen. Toon begrip als UCI en pak dit consequent aan. Echt niet zo moeilijk hoor.

@simplex, zonder er verder over uit te willen wijden, de heksenjacht rond Armstrong vond ik echt ongekend. Alsof ie 12 moorden had gepleegd.
06-01-2016 22:32
Wie ageert tegen de omerta zou niet zo voor zware straffen moeten zijn. Hoe meer redenen om te zwijgen hoe meer omerta.....
06-01-2016 23:22
@Scotty ... ik denk dat de meeste mensen een ander gevoel bij Armstrong hebben door de druk die hij op mensen heeft gelegd en het bewust zwart maken en "vernietigen" van carrières en relaties. De rol die Armstrong speelde in de wielersport is niet te vergelijken met enige andere renner uit de afgelopen decennia. Hij heeft danig misbruik van die rol gemaakt (en kunnen maken) en zo veel mensen persoonlijk beschadigd. Het gaat (volgens mij) bij Armstrong ook niet alleen om de doping, maar ook om het gedrag dat die man tentoon gespreid heeft.
07-01-2016 00:45
De schorsing komt behoorlijk laat, maar laten we niet vergeten dat Boogerd's bekentenis ook verdomde lang op zich heeft laten wachten. Het lijkt lullig, maar de schorsing is terecht.
07-01-2016 01:02
@ scotty:
ten eerste krijgt Boogerd NIET de maximale straf, want hij wordt niet levenslang geschorst. ten tweede veranderd er niets aan de feiten of dat hij betrapt is of in dit geval onder druk bekend heeft. ten derde zijn de regels eenmaal dat doping consequenties heeft in de sport waar je deel van uit maakt, renner of ploegleider maakt niet uit. dus tot zover dat argument. ten vierde raak ik je kwijt in de rest van je betoog. niet kunnen inleven en de hele maatschappij er bij halen, tja, het zal wel. oh, ja, en ten vijfde, Boogie is zielig want al door het slijk gehaald enzovoorts. haha. tuurlijk.
hij heeft de zaak besodemieterd, en krijgt nu de rekening gepresenteerd. goeie zaak.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.