Boom denkt na over WK Veldrijden
Lars Boom doet deze winter in ieder geval vier veldritten, maar mogelijk zes aan. De voormalige wereldkampioen komt in actie tijdens de crossen van Antwerpen, Bredene, Loenhout, Surhuisterveen en hoopt dat bondscoach Johan Lammerts hem tussendoor selecteert voor de Wereldbeker-crossen in Namen en Heusden-Zolder. “Ik sluit het WK ook niet uit”, bevestigt de Vlijmenaar aan WielerFlits.
Boom traint tot 13 december in Spanje en reist nog naar Kazachstan voor de ploegenpresentatie van Astana. “Antwerpen was daarom de eerste mogelijkheid om een cross te rijden. Ik zal vooral technisch moeten aanpoten, maar dat is niet anders. Hopelijk kan ik in Namen deelnemen en Heusden-Zolder is gewoon een mooie veldrit om te rijden. Loenhout is daarentegen weer een erg zware cross, maar dat moet me op zich liggen. Bredene heb ik uitgekozen omdat Paul Herygers mij daar graag zag komen. Datzelfde geldt voor Surhuisterveen, al vind ik wel dat die cross steeds mooier en beter wordt. Niet alle toppers staan er aan de start, maar daarom is het juist leuk om er te rijden.”
Cross gebruiken voor meer explosiviteit
Dat Boom nu voor een voorbereiding kiest met een aantal veldritten, heeft een duidelijke reden. “Het ontbreekt mij soms toch een beetje aan explosiviteit. Dat kun je op de weg ook wel trainen, maar ik merk dat ik dat vroeger door het crossen heb gekregen. Dat mis ik soms heel erg. Door nu de crosstrainingen op te pakken en een aantal veldritten te rijden, gaat dat zeker terugkomen. En dat moet me een voordeel geven richting de voorjaarsklassiekers. Door het rijden van deze crossen hoop ik tijdens die koersen nog een stapje hoger te doen en beter te zijn dan de voorbije jaren. ”
‘Meedoen voor winst lastig’
Toch hoeven we de Astana-renner niet snel vooraan te verwachten, ook gezien zijn technische achterstand. “Ik kan er weinig over zeggen, dat is moeilijk. Het ligt eraan hoe het tijdens de Scheldecross in Antwerpen gaat. Qua techniek merk ik heel erg tijdens de trainingen dat ik een grote achterstand heb. Als ik dat moet gaan compenseren, dan kost dat soms heel veel energie en ga je snel fouten maken. Ik moet dat gewoon bekijken. Natuurlijk zal ik het niet laten als ik in een cross goed van voren rij. Dan ga ik gewoon proberen op het podium te komen. Maar ik ga er niet vanuit dat het heel snel gaat lukken.”
Sowieso geen NK
De maand januari is tijdens het cross-seizoen altijd het belangrijkst, met de verschillende kampioenschappen. “Het NK kan sowieso niet, omdat ik met Astana de Tour Down Under ga rijden”, vertelt de zesvoudig winnaar. “We vertrekken op 6 januari al met de ploeg naar Australië, omdat we er vorig jaar achterkwamen dat we er toen net iets te laat te waren. Daarom willen ze daar nu iets eerder naartoe. En dat is jammer, omdat het net voor het NK valt en ik ook graag eens Egmond-Pier-Egmond op het strand had willen rijden. Dat kan nu helaas niet. Het is verder nog eventjes afwachten wanneer we terugkomen, want volgens mij is dat slechts een paar dagen voor het WK. Dat maakt het heel lastig.”
‘Als het goed gaat, ga ik Astana bellen voor het WK’
“Ik denk dat we de komende maand eerst moeten kijken hoe het gaat”, is Boom voorzichtig. “Australië is gewoon ter voorbereiding op de weg. Als ik goed uit de crossen kom die ik ga rijden, dan kan ik daar gezien mijn goede conditie misschien wel leuk meedoen.” Na de Tour Down Under heeft Boom een relatief lange tijd om zijn vorm aan te scherpen, daar Astana niet actief is in het Belgische openingsweekend (Omloop het Nieuwsblad en Kuurne-Brussel-Kuurne) eind februari. Er is dus ruimte voor een eventueel WK Veldrijden. “Maar dan komt er ook nog bij kijken of de ploeg het goed vindt, zo direct na de Tour Down Under. Ze zijn nu akkoord dat ik zes veldritten rij en dat is natuurlijk al erg prettig. Als dat een beetje goed gaat, dan ga ik nog wel eens bellen of ik misschien het WK kan rijden. Maar dat moeten we dan bekijken, ik sluit het in ieder geval niet uit.” Boom denkt net als vorig jaar Parijs-Nice te gaan rijden als voorbereiding op de voorjaarsklassiekers, voorafgegaan door een hoogtestage op Tenerife.
Lammerts: ‘Boom komt in aanmerking’
De Vlijmenaar heeft geen punten op de veldrit-ranking van de UCI, maar dat maakt voor Wereldbeker-wedstrijden en een mogelijk WK niet uit. Nederland mag voor beide evenementen acht veldrijders selecteren. Tijdens de laatste keer in Koksijde was dat het achttal Mathieu van der Poel, Thijs van Amerongen, Twan van den Brand, Stan Godrie, Lars van der Haar, Corné van Kessel, David van der Poel en Niels Wubben. Een van deze crossers zal dus mogelijk geslachtofferd worden voor de Astana-renner, maar dat is onder meer afhankelijk van de prestaties van Boom in Antwerpen.
“Ik heb één plaats over voor Lars, waar ik naar ga kijken”, reageert bondscoach Johan Lammerts desgevraagd vanuit Zuid-Afrika. “De komende periode zal dat helder zijn, nu ga ik daar nog geen uitlatingen over doen. De selectie maken we altijd een week voor een Wereldbeker-wedstrijd bekend. Datzelfde geldt voor het WK, daar komt Lars ook voor in aanmerking.” Mocht Boom het WK willen rijden, dan rijkt Lammers hem dus mogelijk de hand. “Johan staat er altijd voor open natuurlijk. Dat ik, wanneer ik zou willen rijden, hopelijk een meerwaarde ben voor de Nederlandse selectie. Maar voor mij persoonlijk moet ik dat gewoon goed bekijken. Het hangt er heel erg vanaf wat er de komende zes crossen gebeurt en hoe dat gaat.”
On-topic: Dit is wel heel erg cross en weg combineren natuurlijk, enkele seizoenen geleden ging teveel cross nog ten koste van zijn uithoudingsvermogen.
(is allemaal een beetje speculeren, maar gezien zijn laatste tour wil Astana hem daar misschien niet meer naar toe sturen)
Het WK: de weerslag van een jet-lag kan ook pas een paar dagen later komen, dus goed uitkienen wanneer je terug komt en dan bijna meteen op de fiets springen is misschien niet zo slecht. (wel ook uitkijken met de temperatuur verschillen: tour down under is vaak plus veertig graden, dat is een behoorlijke overgang en verschillende renners zijn daar ziek van teruggekomen)
Welke seizoenen heb je het over? Boom reed in z'n tweede Parijs-Roubaix al de finale, dat hij de afstand niet aankon was een veel nagepraat fabeltje.
Dat was volgens mij toen hij besloot om geen cross meer te rijden in de winter, toen gaf hij zelf dit aan. Maar eerlijk gezegd weet ik dat niet meer zo goed...
Naar mijn mening zou Lars wél zn krachttrainingen wat serieuzer moeten nemen om voor de wedstrijden waar hij goed wil zijn wat body en power te kweken.
Voor wat betreft het WK; gewoon meenemen als hij blijk geeft top 10-15 te kunnen rijden in de WB. Kan altijd goed zijn als bliksemafleider voor VDP en VDH. De Belgen hebben zo'n hekel aan 'm dat ze echt wel achter Lars gaan rijden ;-)
Lars boom heeft in zijn cross-periode prachtige dingen laten zien. Als je bedenkt dat bij een cross er meestal maar 5 of 6 crossers aanspraak kunnen maken op de zege,dan is zijn deelname een verrijking die de wedstrijd meer spankracht geeft. Ik hoop dat hij samen met Lars van der Haar en Mathieu van der Poel de kans op een Nederlandse topklassering doet stijgen. Heel graag zie ik hem ook aan het vertrek op het wereldkampioenschap.