•
woensdag 1 juni 2016 om 10:40
Boonen pleit voor meer motoren in koers
Tom Boonen heeft opmerkelijk gereageerd op het zoveelste ongeluk dit jaar met een motard. Na een (opnieuw) zware val van Stig Broeckx in de Ronde van België, schreeuwt het peloton om een oplossing. Boonen denkt juist dat meer motoren in koers het antwoord is, citeert Het Nieuwsblad.
Tijdsdruk wegnemen
Waar zijn Lotto Soudal-collega Broeckx in een Belgisch ziekenhuis in een kunstmatige coma ligt die hem de kans moet geven om te herstellen van zijn zware verwondingen, denkt Boonen de remedie te hebben gevonden voor de vele ongelukken die alleen al dit jaar de revue gepasseerd zijn. “Als er meer motoren zijn, moeten die het peloton minder vaak voorbijsteken”, doelt hij op de mobiele seingevers. “Het probleem is nu dat zij erg gejaagd zijn. Zij moeten voor het peloton het verkeer regelen. Lukt dat niet, dan kan de koers niet meer doorgaan. Meer motoren zou voor hen de tijdsdruk wegnemen. Want het peloton passeren is op zich niet gevaarlijk. Op het juiste moment kan dat perfect. Het probleem is dat het nu vaak noodgedwongen gebeurt op een moment dat het voor de renners niet opportuun is. Meer motoren is een maatregel die makkelijk in te plannen is, die weinig verandert aan de koers en die het voor de motards veel rustiger maakt.”
Voor iedere koers/etappe is het parkoers bekend en zijn er ook tijdschema's.
Zorg er dan voor dat seingevers op kruisingen/gevaarlijke punten etc. tijdig daar ter plaatse zijn. Werk desnoods met lokale (vrijwilligers) seingevers die zich dan niet per motor hoeven te verplaatsen of zich langs / tussen de wielrenners door hoeven te manouvreren.
Het leek er dus op dat ze idd een tekort hadden.
Andere opties:
Een professionele brigade van vaste krachten (licentie et al)
Een 'motor regisseur'
Een 'tomtom' met route beschrijving die aangeeft waar in te halen en waar niet en alternatieve routes om weer voor de koers te komen geïntegreerd met de koers-directeur radio.
Een 'radar' ala de Garmin varia radar die waarschuwt bij nabijheid van renners en zodoende het gedrag van motorrijders kan sturen, maar evt ook andersom.
Verder is het een sport in de openbare ruimte, helaas valt niet alles te controleren, een incident vrije koers is een utopie, de renners nemen zelf immers ook enorme risico's in competitie.
Ik kan me ook beelden herinneren (volgens mij van Stig begin dit jaar) waarbij een motor inhaalt op een hele brede weg, maar omdat de renner net op dat moment uit het peleton laat zakken, toch aangereden wordt.
Ik zal vast veel tegenstanders krijgen, maar ik vind WK's en de Canadeese koersen veel beter geregeld, waarbij ze een ronde meerdere keren afleggen. Alles afzetten.
- Fotografen moeten maar overal langs de weg staan.
- Voor toegestroomde toeschouwers waarschijnlijk ook leuker omdat de renners vaker langs komen.
- Geen seingevers meer die overal heen moeten.
- Alternatieven routes voor volgauto's of andere groepen die tussen kopgroep en peleton moeten schuiven. Deze routes ook voor die dag afzetten.
- Mogelijkheid voor in de toekomst toch entree geld te vragen.
- Voor meerdaagse routes gebruiken ze ook circuits. En reizen ze maar door naar het volgende circuit. (reistijd is misschien wel een issue, maar transport mogelijkheden van tegenwoordig, moet dat ook maar geen probleem zijn.)
Daarnaast moet bij een rit in lijn ook bij ieder dorpje of stadje alles worden afgezet en met lokale overheden worden samengewerkt (kost bakken met geld)
De extra tijd die ze hebben kan wel heel veel schelen in het kiezen van het moment waarop ze passeren, wat tot minder onveilige situaties zou kunnen leiden. Wellicht kunnen ze dan ook gemakkelijker een route kiezen buiten het parcours om.
Ik zie vast iets over het hoofd, maar wat?
Koersen als P-R en M-S veranderen dan inderdaad immens. LBL waarschijnlijk ook. Dat maakt het idee ook een beetje radicaal, maar waarom zouden we daar niet naar toe kunnen werken/leven.
Stel dat er 100 kruispunten moeten worden afgezet en dat daar gemiddeld 2 motoren voor nodig zijn. Die bezetten de eerste 10 kruispunten en moeten daarna allemaal het peloton 9x inhalen om de volgende 90 kruispunten te bezetten.
Totaal dus 90x20 = 1800 inhaalacties
Nu zijn er 100 motoren. Die bezetten de eerste 50 kruispunten en moeten het peloton allemaal 1 keer inhalen om de volgende 50 kruispunten af te zetten.
Dan heb je dus totaal maar 100 inhaalacties van de verkeersregelaars.
Dat verschil is gigantisch!
Edit: Oeps, zoals door anderen aangegeven, een stevige rekenfout:
De verhouding is 180 vs. 100 inhaalacties. Is toch wel wat anders.
180 tegen 100 moet het zijn. Maar wel 5x zoveel motoren voor seingevers, als die te vinden zijn prima, maar dat lijkt me niet makkelijk.
Edit: ook denk ik dat ervaren bestuurders erg belangrijk is om de veiligheid te waarborgen.
Komop, de techniek is toch wel ver genoeg om iets te maken wat een hoop seingevers kan vervangen? Bij een vluchtheuvel kan je echt wel een pop zetten die fluit en met een vlaggetje zwaait lijkt mij.