BORA-teambaas over Van Aert, Pidcock en Evenepoel: “We respecteren langdurige contracten”
Tom Pidcock - foto: Cor Vos
maandag 27 mei 2024 om 19:21

BORA-teambaas over Van Aert, Pidcock en Evenepoel: “We respecteren langdurige contracten”

Begin deze maand werd bekend dat Red Bull vanaf de komende Tour de France naamsponsor wordt van het WorldTeam BORA-hansgrohe. Red Bull sponsort ook al enkele jaren Wout van Aert en Tom Pidcock als individuele atleten en dus kwam de geruchtenmolen al snel op gang. “Maar we hebben nog niet over hen gesproken”, benadrukt teambaas Ralph Denk in gesprek met Sporza.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.

“Normaal gezien reageren we niet op geruchten, maar de Red Bull-deals met Van Aert en Pidcock staan los van Red Bulls partnership met BORA-hansgrohe”, schetst Denk. “We hebben een partnership met het hoofdkwartier van Red Bull, in Oostenrijk. Bij Van Aert en Pidcock gaat het om deals met respectievelijk Red Bull België en Red Bull UK.”

Heeft de Duitse formatie dan helemaal geen interesse? “We hebben tijdens onze vergaderingen nog niet over hen gesproken”, aldus Denk. “Bovendien hebben Van Aert (tot 2026 bij Visma | Lease a Bike, red.) en Pidcock (tot 2027 bij INEOS Grenadiers, red.) langdurige contracten. Wij respecteren die.”

Met Red Bull-BORA-hansgrohe ontstaat er een nieuw machtsblok in het peloton. Oostenrijkse media melden dat het budget zal stijgen van 25 miljoen euro naar zo’n 45 miljoen euro per jaar. Daarmee komt het in een vergelijkbare positie als de UAE Emirates-ploeg van Tadej Pogacar. De ploeg blijft met een Duitse licentie rijden. De teamleiding zou al hebben aangegeven dat 30% van het budget geïnvesteerd gaat worden in verbeteringen in de structuur van de ploeg.

Denk is bijzonder ambitieus voor de komende jaren en gaat voor het allerhoogste: het winnen van de Tour de France. De formatie besloot in de winter dan ook Primoz Roglic over te nemen van Visma | Lease a Bike, maar de inmiddels 34-jarige Sloveen heeft ook niet meer het eeuwige wielerleven. Twee andere toppers op rondegebied, Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard, liggen nog langdurig onder contract bij hun huidige teams.

Remco Evenepoel
En Remco Evenepoel? De Belg heeft ook nog een verbintenis tot eind 2026 bij Soudal Quick-Step, maar werd al gelinkt aan BORA-hansgrohe. “Remco is een interessante renner. Het is altijd beter om hem aan je zijde te hebben dan hem tegenover je te hebben. Maar ik kan bevestigen dat er zeker geen deal is met Remco”, reageert Denk. “Geruchten zijn part of the game. Maar net als Van Aert en Pidcock heeft Evenepoel een langdurig contract bij Soudal-Quick Step. Van onze kant zullen we dat contract respecteren.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.