Bradley Wiggins verpulvert werelduurrecord: 54,526 kilometer
foto: Team Wiggins
zondag 7 juni 2015 om 20:28

Bradley Wiggins verpulvert werelduurrecord: 54,526 kilometer

Bradley Wiggins is met 54,526 kilometer de nieuwe houder van het werelduurrecord. De Brit reed zijn wereldrecord in het Lee Valley VeloPark te Londen. Wiggins reed een hoog tempo in de eerste drie kwartier, terwijl hij in het laatste deel iets van zijn gemiddelde verloor.

Na 20 minuten zat Wiggins op een gemiddeld tempo van 54,5 kilometer per uur. Hij wist dit tempo goed vast te houden en versnelde zelfs licht in de minuten daarna. Na een half uur had de Brit al 27,250 kilometer gereden, wat betekende dat hij goed op weg was om het werelduurrecord van Dowsett te verbreken. In het Lee Valley VeloPark was er een ongunstige luchtdruk, waardoor de alom gehoopte 55 kilometer een lastige opgave zou worden.

Bij het ingaan van het slotkwartier had Wiggo nog steeds een gemiddelde op de borden staan van 54,6 kilometer, een tempo dat hij heel lang constant wist te houden. Daarna ging rondje per rondje het tempo er iets uit, waardoor zijn gemiddelde zakte naar in de 54,5 kilometer per uur gemiddeld. De laatste minuten verliepen zichtbaar moeizaam, maar de volgestroomde wielerhal schreeuwde de regerend wereldkampioen tijdrijden naar een nieuw record van 54,526 kilometer in een uur.

Oude werelduurrecord: 52,937 kilometer – flag-gb Alex Dowsett
Nieuwe werelduurrecord: 54,526 kilometer –  flag-gb Bradley Wiggins

RIDE Magazine
84 Reacties
08-06-2015 14:21
@leor16
We hebben er weer een specialist bij, de klok horen luiden. Heb je je wel eens verdiept in het record op een ligfiets? Is bijna het dubbele en laat de oorlog achterwege als je wilt.
08-06-2015 14:25
@xistnc
Dan heb ook jij niet goed gelezen, vreemd toch voor iemand die hier al zo lang post.
De discussie ging hem over het feit dat de fiets en de houding van Wiggo, ook al zijn er nu meer beperkende regels, nog steeds pakken beter is dan die van Boardman 20 jaar terug.

Kijk om te beginnen gewoon eens naar hoe breed open de armen van Boardman staan, die pakt ongelofelijk veel weerstand op die manier.
08-06-2015 14:27
@ Leor:
vergelijk je me nu met een holocaustontkenner, of begrijp ik je nu alweer verkeerd?
08-06-2015 14:34
@leor 15
Denk dat we beter eerst een cursus lezen volgen bij jou voor we verder discussieren, blijkt dat alleen jij die kunst bezit, en don't mention the Germans.
08-06-2015 14:34
@ 8.6

Als je het puur letterlijk zou interpreteren misschien wel ja. Al drukt die beeldspraak in de eerste plaats vooral de verwondering uit over het feit dat je blijkbaar denkt dat je met een hyperefficiënte fiets nadelig bent tov iemand die op een 20 jaar oudere fiets moet rijden. Zeker als je weet dat laatst genoemde met zijn vreemde houding veel meer weerstand dan jezelf heeft.
08-06-2015 14:34
@leor16
Eventuele extra weerstand die Boardman pakt met de stand van zijn armen, compenseert hij meer dan volledig door de totale aerodynamische houding. Wat jij feitelijk zegt, is dat het hele verhaal van ontwerp van de fietsen van Boardman en Obree bedoeld is om de aandacht af te leiden van hun dopinggebruik. En dan andere beschuldigen van sprookjes?
08-06-2015 14:38
@ Leor:
ik moet even nadenken over hoe hier op te reageren.
08-06-2015 14:39
@ Xistnc,

Gelieve niet proberen mensen woorden in de mond te leggen. Misschien dat je dat bij andere mensen kan, maar bij mij lukt dat niet.
De essentie van wat ik in mijn oorspronkelijke post zeg, is dat de prestatie van Wiggo sterk is, maar niet de beste ooit. Dat hij dan toch dit record 'krijgt' vind ik jammer voor hem, want dat doet afbreuk aan zijn talent. Hij zou beter nogmaals een poging ondernemen en voor het record van Boardman gaan.
08-06-2015 14:42
@ Leor:
bij nader inzien reageer ik toch maar niet op je vergelijking. ik heb geen zin om met mensen in discussie te gaan die er zaken als de holocaust bijhalen als er een verschil van mening is. als iedereen dat hier zou doen zou je de naam van de site beter kunnen wijzigen in 'tweede wereldoorlog-flits' of iets dergelijks. een prettige dag nog.
08-06-2015 14:47
@leor 16
Alle anderen hebben er voor gewerkt en Wiggins krijgt het record? Misschien zou jezelf een poging moeten wagen. Heb nog een mooie Concorde Aquila tit rec staan, ging als eerste door de geluidsbarriere.
08-06-2015 14:49
@leor16
Je slaat nogal wild om je heen.

Je aanvankelijke post stelt, dat Wiggo zijn uurrecord cadeau heeft gekregen. Vanuit verschillende kanten krijg je vervolgens als reactie dat Wiggo met de fietsreglementen die golden voor Boardman en Obree hun uurrecords ook zou hebben verbeterd. Moet hij het volgens jou werkelijk op een omgebouwde wasmachine doen?
08-06-2015 14:49
@ 8.6,

dag en bedankt ;)

Mocht je door het niet meer reageren tijd over hebben, dan kan je onderstaand artikel misschien eens lezen. Hierin zegt Sir Bradly Wiggins zélf dat hij de meest efficiënte fiets waar hij ooit mee reed ter zijner beschikking had. Het is natuurlijk jouw goed recht hem niet te geloven, maar toch.

http://sporza.be/cm/sporza/wielrennen/1.2359900
08-06-2015 14:55
@ Xistnc,

Jouw probleem is dat je een futuristische fiets uit de jaren '90 als gelijke beschouwt als een futuristische fiets in deze tijd.
Natuurlijk zou wiggo vandaag het record breken moest er via regels geen remming op de technologie staan. Zowel zijn fiets als zijn houding zou door studies van ingenieurs enorm veel beter zijn dan deze van Boardman.
Mijn punt is vooral dat de fiets die hij gebruikte, ook al zijn er nu beperkingen, toch beter is als deze van Boardman. En aangezien die laatste 2km meer reed, vind ik dat record nog steeds van veel meer sportieve waarde.
08-06-2015 14:57
@leor16
Heb je een bron voor jouw aanname over de vergelijking tussen de fiets van Wiggo nu en die van Boardman destijds?
08-06-2015 15:01
@ Xistnc,

heb jij een bron voor jouw aanname ? :p
08-06-2015 15:03
@leor16
De reglementen van de UCI. Lijkt me een voldoende legitieme bron.
08-06-2015 15:07
@Xistnc,

Bij mijn weten staat daar enkel wat wel/niet mag, en geen vergelijking tussen de fiets van Boardman in de jaren '90 en de fiets van Wigging vandaag. Toch een goede poging ;)
08-06-2015 15:09
@ Leor 16:
klaar is klaar in mijn geval. gelukkig zijn er nog tal van mensen waarmee het wel prettig discussieren is, dus over mij hoef je je geen zorgen te maken.
08-06-2015 15:13
@leor16
Jij denkt dat ze een bepaalde tijdritfiets verbieden, terwijl zo'n fiets eigenlijk langzamer is?
08-06-2015 15:14
@ Xistnc,

Jouw probleem is dat je een futuristische fiets uit de jaren ’90 als gelijke beschouwt als een futuristische fiets in deze tijd.
08-06-2015 15:17
De futuristische fiets uit 1990 is nog steeds verboden.
08-06-2015 15:20
Dat zal inderdaad wel, anders zou het record er nog staan nietwaar ? Maar het feit dat hij verboden is zal te maken hebben met bepaalde onderdelen die verboden zijn, niet omdat de fiets sneller is dan het huidige type aerodynamische fietsen zoals deze van Wiggo.
08-06-2015 15:23
Heb je daar een bron bij?
08-06-2015 15:25
@leor16
Blijkt wel dat je weinig of niks weet van wielerhistorie. Boardman noch Obree konden tippen aan Wiggigs zn veelzijdigheid. Als wiggins een veelvraat was, had ie al veel meer gewonnen, gelukkig heeft ie nog andere interesses. Hij heeft duidelijk geen zin om de tour 8x te winnen en zijn record gebroken zal ie ook niet van wakker liggen en jij praat alleen maar over zn fiets. Weer een echte liefhebber erbij, is kunsstoten niks voor je?
08-06-2015 15:29
De reglementen van de UCI, wellicht in het deel over de fietsen gebruikt in uithoudingsraces op de piste. Je mag ze zelf gerust eens opzoeken, maar het lijkt me alleszins een voldoende legitieme bron. ;)

Om te reageren moet je ingelogd zijn.