Brailsford ziet niets in uitbreiden drie kilometer-regel
Foto: Sirotti
woensdag 6 juli 2016 om 12:40

Brailsford ziet niets in uitbreiden drie kilometer-regel

Als het aan Sky-baas Dave Brailsford ligt, hoeft de drie kilometer-regel niet gewijzigd te worden. Momenteel is het zo dat pech in de laatste drie kilometer van vlakke etappes geen achterstand oplevert in het algemene klassement. Onder andere Peter Sagan opperde deze week om die afstand te verlengen, maar volgens Brailsford is dat niet nodig.

“Het is een wielerwedstrijd, grow up everybody“, stelt de ploegbaas van Sky tegenover Cyclingnews. “Je komt hier om te koersen: sommige renners willen veilig blijven met oog op het klassement, anderen gaan voor de sprint. Dat hoort erbij, get over it.”

Brailsford erkent dat veiligheid een belangrijk punt is, maar volgens hem zou het verlengen van de drie kilometer-regel alleen maar nieuwe problemen opleveren, in plaats van iets oplossen.

RIDE Magazine
9 Reacties
06-07-2016 12:45
Merkwaardige reactie. Hij vind dat het een gewenste situatie is dat men elkaar (onnodig gezien het feit dat je met aanpassen van de spelregels het op kunt lossen) van de weg probeert te kwakken / rijden om vooraan te zitten. Ben benieuwd hoe 'grown up' hij is als Froome straks op 3,5 km in de greppel ligt omdat een klassementsrenner uit de tweede rij ook graag vooraan wil zitten.
06-07-2016 12:50
Zijn team en zijn kopman zijn misschien voor de sprintersploegen de grootste bron va irritatie, opmerkelijk dat hij zich op deze manier uitspreekt. Dan ga je bijna denken dat het een tactiek is om zo veel mogelijk te dringen met het risico dat er achter Froome wordt gevallen en anderen achterstand oplopen.
06-07-2016 12:57
Ik ben het eigenlijk wel met hem eens. Met het invoeren van een 5 of 10 kilometerregel schuif je de problemen alleen maar een paar kilometer op, verder zal het denk ik weinig uitmaken. Je zult toch ergens een grens moeten leggen.
06-07-2016 13:12
@josi
Als je de grens trekt bij 5 of 10 kilometer zitten er wat minder sprinttreintjes van voren.
06-07-2016 13:35
Bravo voor Brailsford. Iemand die koerst wilt zien en beseft dat bij schijnveiligheid meer kapot wordt gemaakt dan er wordt opgelost.
06-07-2016 13:37
@MM

Die zijn er nog minder op 50 km voor de streep. Daar dan maar afklokken?
06-07-2016 13:40
Die 3 km regel heeft helemaal niets met de veiligheid te maken. Er wordt toch geen tijd voor het peloton opgenomen op 3 km? Alleen bij een valpartij of (mechanisch) defect treed de regel in werking en dan nog alleen in vlakkere aankomsten. De (grote) klassementsploegen en zeker Sky, rijden zo ver van voren omdat ze niet het risico willen lopen seconden te verliezen en als het meezit er wel zelf een aantal te winnen. Dat heeft dus niets te maken met deze 3 km regel.
06-07-2016 14:39
Het lijkt mij verstandig om in vlakke etappes op 10 kilometer voor het einde af te klokken. Dan hoeven de treinen voor de kopmannen die voor het algemeen klassement gaan zich niet tussen de treinen voor sprinters te mengen. De sprinttreinen worden toch niet 10 kilometer voor de finish al in stelling gebracht. Het probleem wordt dus niet naar voren geschoven aangezien de treinen voor het algemeen klassement en de treinen voor de sprinters elkaar zullen ontlopen. Natuurlijk zullen er nog wel treintjes voor sprinters zijn die het tempo hoog houden (om aanvallers terug te halen en/of late aanvallen onmogelijk te houden) maar dat is heel iets anders dan het geduw wat er in de laatste kilometers plaats vinden wanneer de sprinttreinen echt in stelling gebracht worden.
06-07-2016 15:11
Ik zie zelf ook meer in het voorstel van Froome om bij vlakke etappes niet bij elk gat van een seconde tijdsverschillen op te nemen, maar alleen als het gat groter is dan 5 seconden. Nu willen alle klassementsmannen tot de streep voorin rijden, omdat ze anders tijd verliezen als er kleine gaten in het peloton ontstaan. Bij het toestaan van grotere gaten is dit veel minder een risico.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.