Brent Copeland: “Ontslag directeur SafeR geen politieke kwestie”
Interview Na de zware valpartijen in Dwars door Vlaanderen en de Ronde van het Baskenland is de veiligheid in het peloton bij alle ‘stakeholders’ van het wielrennen een nog belangrijker onderwerp geworden. Om nog meer vaart te zetten om de veiligheid te verbeteren is er onlangs op een bestuursvergadering in de organisatie van SafeR (het project dat voor Safe Roadcycling staat) ingegrepen.
Een klein jaar geleden werd SafeR opgericht. Alle grote partijen in het wielrennen zijn hierin vertegenwoordigd en het doel is om de kans op zware valpartijen drastisch te verkleinen. Een van de initiatiefnemers achter SafeR is Richard Plugge (ceo van Visma | Lease a Bike) die eind 2022 alle belangengroepen bij elkaar wist te brengen. Op 1 januari j.l. werd het project daadwerkelijk gestart.
Nog geen vier maanden later werd SafeR-directeur Jaap van Hulten, voorheen operationeel directeur (COO) van Jumbo-Visma, ontslagen als CEO van SafeR. Van verschillende kanten werd gesuggereerd dat dit een politieke beslissing was. ”Dat wil ik met klem ontkrachten”, benadrukt Brent Copeland bij de start van Luik-Bastenaken-Luik.
Copeland is ceo van Team Jayco AlUla en werd onlangs gekozen als voorzitter van de belangenverenigingen van ploegen AIGCP, waar hij de opvolger van Richard Plugge is. Vanuit die positie is hij nu ook vertegenwoordigd in het bestuur van SafeR. Daar zitten ook de UCI, organisatoren (AIOCC) en rennersvakbonden (CPA en UNIO) in.
Copeland: “SafeR wordt een heel belangrijke organisatie in de wielersport. We hebben het gevoel dat Jaap van Hulten niet de ideale persoon is voor zo’n belangrijke en delicate positie. We willen niet te veel tijd verspillen door nu niet de juiste persoon op de juiste plaats te hebben. Helaas hebben we heel weinig fysieke actie zien plaatsvinden en het is belangrijk dat we naar onze leden gaan met concrete resultaten. Geluiden dat het ontslag van Van Hulten het SafeR-proces opzettelijk zou vertragen zijn niet waar. Integendeel, we willen het project versnellen en met concrete ideeën en maatregelen komen om het wielrennen veiliger te maken. Wanneer je met de verkeerde persoon aan het roer begint, stagneer je de voortgang op de lange termijn van het project.”
Binnen het bestuur van SafeR is men zich ervan bewust dat in de toekomst bij iedere zware valpartij naar hun organisatie wordt gekeken. “UCI, ploegen, renners, de media en het publiek, ze zullen straks allemaal naar SafeR wijzen”, vervolgt Copeland. “Onze directeur moet goed kunnen delegeren, respect bij alle partijen afdwingen en zal moeilijke en complexe vragen moeten beantwoorden. Dus communicatief heel sterk zijn.”
“Wij moeten de structuur van SafeR nu vanaf de start goed neerzetten. Er zullen heel zware beslissingen moeten worden genomen en duidelijke protocols zijn. Alle partijen begrijpen dat de directeur van SafeR een heel belangrijke rol in het wielrennen gaat innemen. Hij moet de sport goed kennen, kunnen delegeren en een sterke persoonlijkheid hebben. We hebben er alle vertrouwen in dat we de juiste persoon zullen vinden.”
Copeland benadrukt ook dat dit een neutrale persoon moet zijn, die niet gebonden kan zijn aan een organisatie en/of ploeg. Zeker ook omdat het idee leeft dat SafeR met een gele- en rode kaart systeem richting renners gaat werken. Renners die duidelijk de veiligheid van henzelf en/of anderen in gevaar brengen gaan op de bon. Copeland: “Gezien het enorme belang van SafeR zijn alle partijen overtuigd dat we meteen goed van start moeten gaan.”
“Ik ben optimistisch dat er een zeer goede werkgroep van professionals in de raad van toezicht en de commissie zit die de organisatie optimaal gaat aansturen om de veiligheid van de renners te verbeteren. Dat is onze belangrijkste prioriteit. We moeten ons wel realiseren dat veranderingen niet van de ene op de andere dag zullen plaatsvinden. Wat belangrijk is, is dat we nu de zaken in de juiste richting gaan sturen zonder nog meer tijd te verspillen.”
Om te reageren moet je ingelogd zijn.