Cancellara eist dat biografie Gaimon uit de handel wordt genomen
maandag 13 november 2017 om 19:41

Cancellara eist dat biografie Gaimon uit de handel wordt genomen

Fabian Cancellara wil dat de biografie van Phil Gaimon uit de handel wordt genomen. Dat meldt de Zwitserse krant Blick. De Amerikaanse oud-renner beschuldigt in zijn boek Cancellara van het gebruik van een motortje in zijn fiets.

Cancellara heeft via zijn advocaten bij de Amerikaanse uitgeverij Penguin Random House een onmiddellijke stopzetting van de verkoop van het boek ‘Draft Animals’ geëist. Manager Armin Meier eist daarnaast dat Gaimon zijn verontschuldigingen aan zal bieden.

Eerder kreeg Cancellara al bijval van Rune Kristensen, die tijdens de Ronde van Vlaanderen van 2010 zijn mecanicien was. “Het is gewoon onmogelijk om vals te spelen met een elektromotor. Als er een motor in de fiets had gezeten, zou ik die hebben ontdekt”, aldus Kristensen.

RIDE Magazine
56 Reacties
13-11-2017 19:43
Betere publiciteit kan Gaimon zich niet wensen voor zijn boek. En het zijn ook maar een paar zinnen, geen heel hoofdstuk of het doel van het boek.
13-11-2017 19:44
Dat verwijzen naar die mechaniker van destijds is pure armoede van het kamp-Cancellara. Niet doen.
13-11-2017 19:46
Het is allebei niet ideaal. Of eeuwig zwijgen en iedereen maar zn zegje laten doen of tegengas geven en extra publiciteit eraan geven...
13-11-2017 19:52
Als zelfs de mekanieker hem niet meer kan vinden wordt het voor de UCI helemaal onmogelijk, idd geen slimme zet om hem erbij te halen.
13-11-2017 20:10
Armin Meier van de festina 1998 tour ploeg?
13-11-2017 20:10
Het is gewoon hetzelfde als wat Thijs Zonneveld met het boek van Tomas Dekker heeft gedaan. Smerigheid in een boek kwakken en je zakken vullen. Erg goedkoop allemaal!
13-11-2017 20:29
#youtoo in het wielrennen....
Jammer, ik dacht dat we een zorgvuldig opgetuigd justitieel systeem tegenwoordig hadden in de westerse landen. Kennelijk gaan we weer terug naar de tijden van de franse revolutie. Beschuldigen en dan onder de guilliotine hup klaar.
13-11-2017 21:40
Die Gaimon is gewoon een dwangmatige brave Hendrik van het griezelige niveau Secret Pro maar volgens mij mag je gewoon je eigen mening in een boek zetten los nog van dat je als dwangmatige brave Hendrik van het griezelige niveau Secret Pro het ook nog eens bij het rechte eind kan hebben.

Ik had als Cancellara zijnde het prima statement 'de enige motor ben ik zelf' gehouden.
13-11-2017 21:46
@Hennie.K Eens.
13-11-2017 22:17
Gaimon: "Sorry"
13-11-2017 22:56
haha, dat van die mechanicien is grappig. Da's net zoiets als aan een handlanger van een verdachte van diefstal vragen of de verdachte schuldig is; "hmmm, nee, dan zou ik het zeker gemerkt hebben"
13-11-2017 23:01
Het is een beetje hetzelfde als de #metoo discussie en de manier waarop Trump twittert.

Je kan via alle meningen/feiten de ether in gooien maar er zullen mensen zijn die hier misbruik van maken, in Gaimon's geval is het motief: ik wil een boek verkopen en heb een qoute nodig om viral te gaan.
Daar moet toch een sanctie op kunnen staan want als het niet waar is papagaait iedereen dit toch na de komende 10 jaar en zit Cancellara met de gebakken peren. (Kortom: zonder concrete nieuwe info (en die is er niet) moet men zich maar inhouden en op de tong bijten, zeker als de geruchten van derden afkomen zoals in dit geval)

Daarbij nog even analyserende: mensen met een E-bike trappen meestal helemaal niet zo snel als Cancellara, eerder trager met een zwaarder verzet en op die basis zou ik Frank Vandenbroucke nog kunnen beschuldigen. (al had met toen geen motortjes, maar wel doping)
13-11-2017 23:07
En dat puur op basis van die paar regels uit dat boek. Een boek dat waarschijnlijk maar één wielerjournalist uit de VS heeft gekocht met als doel er een scoopje uit te halen. Vervolgens koos hij voor deze paar zinnetjes, waarschijnlijk uit clickbait-oogmerk of persoonlijke rancune. Het is een soort sneeuwbal die van een berg af rolt en langzaam in een lawine verandert. Die gesjeesde UCI-fransoos heeft al een onderzoek ingesteld.

Cancellara probeert die sneeuwbal nu tegen te gaan maar waarom eigenlijk? Als we hem geloven is er in het dal niets te vinden. Als hij reputatieschade wilt tegengaan kan hij beter zijn mond houden en hooguit een sinische tweet sturen; nu heb je het Barbara Streisand effect. Éen ding weet ik wel zeker: ik ben pas tevreden als het met Dumoulin goud 2016 eindigt, of als het allemaal met een sisser afloopt. Helaas waarschijnlijker dat het wordt opgeklopt totdat Tommeke de zege postuum krijgt, maar verder niets.
13-11-2017 23:09
@ KnightBiker: het nieuwe element is wel dat hij meldt dat in het peloton wordt gedacht dat FC een motortje gebruikt heeft. Verder denk ik dat Gaimon zeker genoeg van zijn zaak is om dit te durven schrijven, deze reacties zullen geen verrassing voor hem zijn. Vrij concreet (maar niet nieuwe) belastend materiaal bestaat overigens al wel in de vorm van het filmpje van Durand (https://www.youtube.com/watch?v=vpiCpPW7kuk). Ik ben echt benieuwd hoe FC en zijn aanhangers hier een draai aan geven.
13-11-2017 23:28
@Hennie.K: wat een frustratie over het boek van Zonneveld. Waarom? Hij schrijft op wat Thomas Dekker vertelde en het gaat over de carrière van Dekker. Volkomen onnodig om het boek af te doen als “smerigheid in een boek kwakken en geld eraan verdienen”. Of vind je dat de beerput van het dopingverleden nooit open getrokken had mogen worden, is dat wat je bedoelt?
13-11-2017 23:40
Boek van dekker is helemaal informatie uit de eerste hand. Dit is een vage verklaring dat oud ploegmaats van cancellara gezegd hebben dat ze niet aan zn fiets mogen komen en gaimon die daaruit concludeerd dat die oud ploegmaats het dus met hem eens zijn.
Geen enkele oud ploegmaat heeft een motor gezien. Geen enkele is bereid met z'n naam te verklaren dat er iets echt verdacht was. Er is alleen een anonieme verklaring dat niet jan en alleman aan de fiets van cancellara mocht komen en gaimon die daar absurd mee aan de haal gaat.
Nieuwe informatie zou zijn dat er andere mensen in het peloton het motor complot geloven. Alleen is gaimon uiterst vaag of en hoeveel dat nou zo is. Niet echt concrete nieuwe informatie dus
13-11-2017 23:48
Precies, een huilende Breschel aan de tafel bij Natholdet en/of het originele motortje dat Cassani via een tussenpersoon tegen 5.000 netto en bronbescherming heeft gekregen zouden het beter doen. In ieder geval beter dan Gurd-'ik denk dat Gaimon zeker genoeg van zijn zaak is om dit te durven schrijven'-jen zijn vage filmpjes.
13-11-2017 23:59
Boek van Zonneveld / Dekker was natuurlijk totaal iets anders. Dat was de vuile was buiten hangen en daar mag je van vinden wat je wilt.

De bewering van Gaimon is nergens op gebaseerd. Hij zat naar beelden te kijken en bedacht deze theorie. Hij mag dat denken. Het is een mening. Of dat gepubliceerd mag in boekvorm weet ik niet tav Cancellara.

Ik denk zelf niet dat Cancellara zich hieraan schuldig heeft gemaakt. Maar ik stop voor geen enkele wielrenner mijn handen in het vuur.
14-11-2017 00:00
Toch is deze rechtsgang verdacht. We weten allemaal (behalve Lappartient) dat dit Gaimon verhaal gewoon complete betekenisloze onzin is. Het zijn ook maar drie regels tekst. Een rechtzaak is dus niet nodig, het verhaal zelf is onzin en met een officiele rechtsgang legitimiseer je het alleen, en bovendien versterk je de media-aandacht.

Er kan dus eigenlijk maar één goede reden zijn voor deze rechtzaak en dat is het voorkomen dat mensen die meer weten nu naar buiten durven te treden. Een beetje zoals Armstrong zijn accusers allemaal individueel kapot procedeerde. Of zoals die verdachte in de zaak Brandt Corstius.

Ik was voor dit nieuwsbericht toch team Cancellara, maar deze rechtsgang heeft me wel aan het twijfelen gebracht.
14-11-2017 00:07
Herinneren jullie je nog (RV?) het boek van Floyd Landis (Mijn verhaal) waarin hij Armstrong beschuldigde. Veel vuil over zich heen gekregen en dezelfde dreiging van de "beschuldigde". Boek uit de handel en excuses, eventueel naar de rechter! Veel ophef, ook toen. Maar later bleek de waarheid toch door Landis verteld te zijn. Kan hier ook zo maar zijn. L'histoire se repète? Dus niet te snel oordelen over Gaimon zou ik zeggen.
14-11-2017 02:29
Jazeker peer maar armstrong had dan ook wel meer dan 1 motortje in zn fiets toch ;)

Ik lees hier ook over het boek van Thomas dekker, dat is bij mij afgelopen zomer gebruikt om dr bbq aan te steken, wat een mannetje is dat zeg

Persoonlijk geloof ik niet in Cancellara met motor, waarom komt gaimon hier nu pas mee
14-11-2017 06:52
tja. ze moeten toch iets om ons de winter te doen laten doorkomen, met alleen Mathieu vs van Aert red je het toch ook niet. :p
14-11-2017 07:02
@ Vainsteins: echt veel te makkelijk om dit als vaag filmpje weg te zetten. Ga nou eens inhoudelijk in op wat hier gezegd wordt. Je kunt toch niet meer ontkennen dat deze fietswissels van tevoren gepland waren?
14-11-2017 07:57
@Pantani77 En? Fikte het lekker???
14-11-2017 08:15
Het wordt pas interessant als er een bekentenis komt van een renner die zelf met motortjes heeft gereden. Vermoedens kunnen we allemaal wel uiten.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.