Cancellara eist dat biografie Gaimon uit de handel wordt genomen
maandag 13 november 2017 om 19:41

Cancellara eist dat biografie Gaimon uit de handel wordt genomen

Fabian Cancellara wil dat de biografie van Phil Gaimon uit de handel wordt genomen. Dat meldt de Zwitserse krant Blick. De Amerikaanse oud-renner beschuldigt in zijn boek Cancellara van het gebruik van een motortje in zijn fiets.

Cancellara heeft via zijn advocaten bij de Amerikaanse uitgeverij Penguin Random House een onmiddellijke stopzetting van de verkoop van het boek ‘Draft Animals’ geëist. Manager Armin Meier eist daarnaast dat Gaimon zijn verontschuldigingen aan zal bieden.

Eerder kreeg Cancellara al bijval van Rune Kristensen, die tijdens de Ronde van Vlaanderen van 2010 zijn mecanicien was. “Het is gewoon onmogelijk om vals te spelen met een elektromotor. Als er een motor in de fiets had gezeten, zou ik die hebben ontdekt”, aldus Kristensen.

RIDE Magazine
56 Reacties
14-11-2017 09:29
'Herinneren jullie je nog (RV?) het boek van Floyd Landis (Mijn verhaal) waarin hij Armstrong beschuldigde'

Ja, dat was een ex-teamgenoot die eveneens 'in the mix' zat, precies datgene waarvan ik denk dat het een sterker verhaal zou opleveren.
14-11-2017 09:38
Hoogtepunt van de strijd tegen mechanische doping: een veldcrossmeisje.
14-11-2017 09:39
Het verhaal van de mechanieker is zeker geloofwaardig... in de grotere ploegen zijn zoveel mensen actief dat het minste gefoefel aan de fietsen wel moet opvallen...een beetje EPO, een bloedzakje, dat kan allemaal stiekem in een hotelkamer maar een motor en toebehoren vallen visueel en qua gewicht direct op, zeker voor mensen die de fietsen elke dag door de handen krijgen om te wassen, te controleren, etc... Als FC en zijn vaste mechanieker een complot hadden waren ze intern ontmaskert, want collega's zijn niet noodzakelijk ook de beste vrienden...
14-11-2017 09:46
Het eerste wat naar boven komt als deze reactie van Cancellara lees is de gedachte aan Armstrong. Die ging ook altijd met een gestrekt been in op iedereen die hem ergens van beschuldigde.
En waarom zou je? We hebben het hier een over een middelmatige Amerikaanse renner die nog wat centjes wil verdienen aan zijn biografie. Als hij daarbij zijn mening geeft over Cancellara is toch prima? Ik begrijp dat Cancellara het geen leuke mening vindt, maar het enige wat hij nu gaat bereiken is dat Gaimon blij zal zijn met nog wat extra promotie voor zijn boek.
Ik vermoed dat hij kansloos is bij de rechter, hij beschuldigt hem immers nergens van, hij schrijft alleen wat hij denkt. En dat mag gelukkig nog steeds.
14-11-2017 09:56
True, maar waar velen deze reactie als een 'smoking gun' zien denk ik vooral dat het een verkeerde inschatting van Cancellara en zijn team is om zo op deze situatie te reageren.
Dat sneeuwbal-effect zie ik niet doortrekken, straks is het weer weggewaaid en loopt Spartacus straks strak in het pak en een own-brand horloge weer op allerhande wielerbobo-party's rond.
14-11-2017 10:07
Waarom legt hij niet gewoon voor eens en voor altijd al die fietswissels uit?
14-11-2017 10:11
@ Spinergy:
ga zelf eens ploeteren op de kasseien, je zal zien dat je fiets best wel snel vuil wordt. en het is toch geen hogere wiskunde om te begrijpen dat een schone fiets (nou ja, een schonere, komt ook maar van het dak van een auto) toch wel beter rijdt dan een vol zand en modder.
14-11-2017 10:43
De UCI werkt dit soort verdenkingen ook gewoon in de hand door alles vaag te houden. Wie bedenkt nou weer dat de oplossing tegen mechanische doping een zelfgebroddelde app is? Als je echt mechanische doping zou willen uitbannen dan dan schaf je een "bagagescanner" aan (die dingen zijn zelfs in alle soorten en maten te huur...) en trek je voor iedere (wt-)wedstrijd alle fietsen door dat ding en verzegel je ze daarna. Dan heb je van iedere fiets een digitaal document dat je voor de toekomst kan opslaan en bescherm je niet alleen de sport maar ook de renners. Maar blijkbaar (wederom) is de schone schijn ophouden belangrijker voor de UCI dan de sport en zijn renners daadwerkelijk beschermen.
14-11-2017 10:44
@achtpuntzes: maar waarom wisselt hij dan twaalf km na de eerste wissel zijn tweede fiets weer in voor de eerste (wat hij blijkbaar al gepland had?)? En waarom beweerde men in eerste instantie dat er een probleem met de remmen was?
14-11-2017 10:57
@Gurdjen je dreigt de Omtzigt van het wielrennen te worden.
14-11-2017 11:10
Een meer dan terechte actie, er is al eerder opgemerkt dat Cancellara helemaal niet extreem snel de muur op klom en het verschil wat hij in PR in de laatste 50 km maakte (nadat Boonen gewoon zat te slapen toen Cancellara vertrok) is bepaald niet uitzonderlijk te noemen.
Complottheorieën blijken bij een bepaalde groep mensen nog steeds populair te zijn, een inhoudelijke op argumenten gebaseerde discussie blijkt in zo'n geval helaas niet mogelijk. Dat blijkt nu ook weer als je geen enkel steekhoudend argument leest.
14-11-2017 11:13
@ Gurdjen:
ik ben Cancellara niet. dus bel hem op en vraag het hem zelf, zou ik zeggen.
14-11-2017 11:36
Ik snap niet dat mensen het verdacht vinden dat Cancellara naar de rechter stapt.

Stel dat iemand het gerucht zou verspreiden dat ik mijn scriptie niet zelf heb geschreven en ik zou daarmee het risico lopen dat ik mijn baan kwijt raak. Reken maar dat ik dan de gang naar de rechter maak.

Waarom zou Cancellara dan Gaimon ongestraft zijn erelijst laten besmeuren?
14-11-2017 11:50
"Het is onmogelijk dat .. doping heeft gebruikt. Als dat zo was had ik het direct ontdekt" aldus zijn teamarts.
14-11-2017 11:50
Zijn fiets maniakaal afschermen van de rest roept ook vraagtekens op maar Sky(froomm's demarrage op chalet Reynard) is net zo verdacht natuurlijk door fietsen zwaarder te maken ivm betere aerodynamica. Maar een oplossing, alle fietsen in leveren aan de finish, kleine moeite.
14-11-2017 12:17
@achtpuntzes @emergo: flauwe reacties. Het ontgaat mij wat dit met Omtzigt te maken heeft. Durand laat duidelijk zien dat hier bijzondere dingen zijn gebeurd (puur obv beelden; hij beschuldigt nog niemand, dus dit is geen complottheorie) en als je zo zeker weet dat FC zuiver is dan moet je toch wel kunnen vertellen waarom je deze beelden niet verdacht vindt
14-11-2017 12:23
Misschien moet Durand dit filmpje ook eens van commentaar voorzien

https://www.youtube.com/watch?v=kHmsNaJoNFo
14-11-2017 12:43
Zolang ze al fietsen en dat zal altijd wel blijven duren er zal altijd wel een renner of ploeg de boel blijven besodemieteren
14-11-2017 12:43
@ RV:
hey, Voeckler in 2011. natuurlijk zat dit er aan te komen, en had hem dan ook in mijn Tourpoeltje. helaas was ik niet de enige, want ik eindigde pas op plaats 6. :(
14-11-2017 12:53
Jullie hadden 'de bekkentrekker van Schiltigheim' gewoon in je pooltje vanwege een ritzege.

Zie trouwens dat hij vrij makkelijk omhoog gaat, motortje ? Ik denk er persoonlijk wel genoeg bewijs ervoor te zien.
14-11-2017 12:56
@gurdjen
Ben het volledig met je eens en die flauwe reacties op deze site zijn altijd van dezelfde mensen.
14-11-2017 13:13
@achtpuntzes: wat een onzin, het was een droge editie, zowel Roubaix als Vlaanderen, beetje stof, meer niet en de reden die ze eerst gaven (de remmen), snijdt geen hout.. bovendien heb ik meer ervaring op kasseien dan jij denkt en hebt...
14-11-2017 13:58
De kans dat Cancellara bloeddoping heeft gebruikt is vele malen groter (zie de ploegen waar hij voor heeft gereden) Waarom hoor je daar niets over bij Fabian?
14-11-2017 14:02
@ RV:
inzake Voeckler hou ik het bij 'gewone' doping.
en je hebt gelijk hoor, zat maar wat te dollen, had hem als 15e en laatste als aanvaller, en mij heeft hij ook enorm verbaasd.
@ zelfbenoemd kasseienspecialist:
whatever. :p
14-11-2017 14:13
Als ik al vraagtekens plaats bij een demarrage dan is het die van Froome op de Ventoux, waar hij Contador in no time helemaal zoek reed. Die beklimming van de Muur van Cancellara is daarmee niet te vergelijken. (Ik neem aan dat Schipper dezelfde bedoelt).

Om te reageren moet je ingelogd zijn.