Cavendish verlaat Abu Dhabi Tour met hersenschudding en whiplash
De Abu Dhabi Tour zal het de rest van de ronde moeten stellen zonder publiekstrekker Mark Cavendish. De Britse kopman van Dimension Data, ambassadeur van de WorldTour-koers, heeft bij een val in de neutralisatie een hersenschudding en een whiplash opgelopen.
Cavendish wist aanvankelijk weer op zijn fiets te kruipen en terug te keren in het peloton, maar moest kort daarna alsnog opgeven. Aanvankelijk werd gevreesd voor een nieuw probleem aan de schouder, die hij vorig jaar brak in de Tour de France. Dat was uiteindelijk niet het geval. “Met de hersenschudding wilden we geen risico nemen met de renners veiligheid”, zegt ploegdokter Adrian Rotunno. “Daarom is besloten om Mark uit koers te halen. Ernstig nekletsel is uitgesloten in het ziekenhuis. Hij heeft wel nekpijn en enkele symptomen in zijn hersenen, maar is stabiel. We zullen Marks toestand nauwlettend in de gaten houden.”
De 32-jarige sprinter leek zich dit seizoen weer op te richten na een moeilijk 2017. Zo wist hij in de recent verreden Dubai Tour nog een etappe op zijn naam te schrijven.
Update 16.00 uur
De organisatie heeft aan Cycling Weekly bevestigd dat de valpartij van Mark Cavendish is veroorzaakt door een automatisch remsysteem van de wagen die voor het peloton uit reed. Doordat renners voor in het peloton kort achter de auto reden, werd het remsysteem geactiveerd. De meeste coureurs konden nog zelf remmen, maar Cav was te laat en hij botste op de menigte en kwam hard ten val.
Wedstrijddirecteur Stefano Allocchio kondigde aan Cavendish op te zoeken. “Helaas is dit gebeurd. Vanavond gaan we ook met de mecaniciens praten om te zorgen dat de systemen uitgeschakeld worden. We willen niet het risico nemen dat het weer gebeurt.” Overigens is de verwachting dat de Britse kopman volgende maand gewoon kan starten in Tirreno-Adriatico en Milaan-San Remo.
https://twitter.com/TeamDiData/status/966231471894728704
Alleen is het in het peloton wel handig als je zo'n sensor uitzet ja want in de neutralisatie zitten ze inderdaad erg dicht op die auto.
HIHI
Klinkt meer als we geven de techniek de schuld om de chauffeur te sparen.