Cavendish: “Wind gaat belangrijke rol spelen op WK”
bron: ©QCF/Paumer/Kåre Dehlie Thorstad
dinsdag 9 februari 2016 om 18:30

Cavendish: “Wind gaat belangrijke rol spelen op WK”

Na afloop van de tweede etappe in de Tour of Qatar ging het niet alleen over de ritzege van Alexander Kristoff of over de massale valpartij in de slotkilometer. Tijdens de rit in Doha moesten namelijk vier rondjes worden afgewerkt over het parcours waar in oktober het WK zal plaatsvinden. Gedoodverfde favorieten als Mark Cavendish en Alexander Kristoff deelden hun bevindingen.

“Er was veel meer wind dan ik had gedacht”, constateerde Cavendish, die met zijn tweede plaats in de rituitslag zijn gouden leiderstrui behield, in gesprek met Cyclingnews. “Er was nauwelijks beschutting van de gebouwen en de wind kwam door het draaien en keren telkens uit een andere hoek.”

De kans dat er op het WK waaiers zullen ontstaan, is volgens Cavendish overigens niet al te groot. “Ik denk niet dat er op dit circuit breuken zullen komen, maar het wordt wel oncomfortabel, ongeacht waar je zit in de groep. Het gaat slopend worden met die grote afstand, omdat je niet lekker kunt schuilen in het peloton om je te sparen voor de finale.”

Het circuit is volgens Cavendish uitermate geschikt voor een mooi WK, zonder dat het al te hectisch hoeft te worden. “Mensen op internetforums schrijven dat ze zo graag waaiers willen, maar we zijn geen robots. We kunnen dat geen 260 kilometer volhouden. Het is een prima circuit. Ik denk dat je versteld zult staan hoe enerverend het WK hier wordt.”

Kristoff: “Dit lijkt op een criterium”
Kristoff, winnaar van de tweede etappe, vergeleek het parcours met een criterium. “Er zitten veel bochten in en het wordt vermoeiend om elke keer opnieuw op te trekken”, vertelde de Noor aan Sporza. “Na 260 kilometer zal iedereen dat voelen aan zijn benen.” De finishstraat waar Kristoff dinsdag Cavendish met klein verschil versloeg, maakt overigens geen deel uit van het WK-parcours.

Van Avermaet: “Cavendish, Kristoff en Kittel favoriet”
Greg van Avermaet, die eerder al liet weten zichzelf weinig kansen toe te dichten in Doha, sprak van een vlakke en technische omloop. “Je kan het parcours het best vergelijken met een kermiskoers in België”, tekende Sporza op uit de mond van de BMC-renner. “Alleen staan op een WK alle beste renners aan de start. Normaal draait dit uit op een sprint en zijn renners als Cavendish, Kristoff of Kittel favoriet.”

RIDE Magazine
16 Reacties
09-02-2016 18:38
WK voor sprinters m.a.w.
09-02-2016 18:38
Ik weet niet hoor, maar ik kan me voorstellen dat het ook weer niet het hele jaar keihard waait daar, maar alleen in bepaalde periodes. Ik bedoel, wie wil nou ergens wonen waar je elke dag gezandstraald wordt? (Ok ok, vandaar misschien al die gewaden..?)
09-02-2016 18:53
Vrouwen zeiden dat er juist geen wind was toch?
09-02-2016 19:16
In dit soort gevallen neem ik de mannen wat serieuzer dan de vrouwen. Het wordt het minste WK tot nu toe ooit gezien heb. (volg het pas vanaf 2008) Een lang criterium waarvan iedereen weet dat het een sprint wordt. De Duitsers zijn in ieder geval de topfavoriet met Kittel en Greipel aan bord.
09-02-2016 19:20
Zo wordt het wel een saai WK, als er geen waaiers kunnen getrokken worden moeten landen als Belgie-Nederland-Spanje er niet veel van verwachten, een sprinter hebben ze niet in huis en wegrijden zal ook niet makkelijk worden.
09-02-2016 19:28
Vergeet die wind hoe dan ook: de organisatie zegt dat er nauwelijks wind is in oktober. Ik heb het nagetrokken en een gemiddeld dagcijfer van 3 m/s gevonden.
09-02-2016 19:31
"Kristoff, winnaar van de tweede etappe, vergeleek het parcours met een criterium. “Er zitten veel bochten in en het wordt vermoeiend om elke keer opnieuw op te trekken”, vertelde de Noor aan Sporza." En Van Avermaet zei: "Je kan het parcours het best vergelijken met een kermiskoers in België".
Dan hadden Boxmeer en Chaam zich ook wel kandidaat kunnen stellen om dit WK te organiseren. Hoeven we tenminste niet naar die zandbak om erbij te zijn.
09-02-2016 19:37
Ik blijf het waardeloos vinden; wk in een land zonder fietscultuur op een criteriumparcours. Wk onwaardig!
09-02-2016 19:55
@Tuubke: behalve dan dat in NL er om de 2 meter een verkeersdrempel ligt en daar tussen nog wat bloembakken zijn gepropt. Zolder 2002 en Kopenhagen 2011 waren echt geen spannendere parkoersen. Maar ik vind zo'n eindsprint tussen de wereldtop om de wereldtitel dan wel weer echt mooi. Jammer is nu alleen dat 2 van de grootsten en een subtopper alle 3 Duits zijn. Kittel, Greipel en Degenkolb moeten eigenlijk allemaal mee sprinten.
09-02-2016 20:00
Ben benieuwd hoe ze dat in Duitsland gaan aanpakken met drie favorieten voor de regenboogtrui.
09-02-2016 20:47
Degenkolb had geloof ik al min of meer aangekondigd in dienst te gaan rijden. Maar ze zullen moeten gaan kiezen tussen Greipel en Kittel.
09-02-2016 20:59
Hier wordt mijn vrouw gelukkig van. Een zondag minder die vastgelegd wordt in de agenda.
09-02-2016 23:52
Op zich vind ik het wel goed dat er nog eens een voor de spurters tussen zit. Was toch alweer 5 jaar geleden en ik vind dat elk type renner eens een parcours mag krijgen. (Valkenburg,Firenze,Ponferrada voor de heuvelaars, Richmond voor de kasseivreters en nu eens voor de spurters)
Hopelijk wordt Innsbruck inderdaad voor de echte klimmers. :)
10-02-2016 07:57
Ik zeg Groenewegen ;) Maar zonder gekkigheid, gewoon ronduit jammer dat het WK tussen de kamelen verreden gaat worden. Nog een klein punt voor de redactie, die meervoud van forum is geen forums maar fora ;)
10-02-2016 09:28
Ach een sprinter WK is niet verkeerd, moet alleen niet te vaak komen. Uiteindelijk moet elk type wielrenner kampioen kunnen worden. Als ik de duitsers was zou ik greipel, kittel en degenkolb meenemen.
Degenkolb trekt aan voor kittel, greipel in zn uppie in het wiel van Cav bijv. Dan heb je alsnog een aardige trein als je Martin voorop zet, martens kan nog goed meedoen in het aantrekken van de sprint. Geschke, arndt en fröhlinger erbij en je krijgt een leuke groep.
10-02-2016 13:32
Kan best een leuk WK worden natuurlijk. Zijn maar een paar landen gebaat bij een massasprint. De rest gaat vol in de aanval en laat die Duitsers of Fransen het maar dichtrijden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.