•
dinsdag 9 mei 2017 om 10:38
Chris Froome aangereden op training
Chris Froome is aangereden tijdens een training. De kopman van Sky kwam met de schrik vrij, zegt hij zelf op Twitter. “Gelukkig gaat het goed met mij. Fiets total loss“, aldus de drievoudig Tour de France-winnaar.
“Ben zojuist met opzet geramd door een ongeduldige chauffeur die mij tot op het voetpad volgde. Daarna reed de automobilist door”, schrijft Froome, die op training was in de buurt van Monaco, waar hij woonachtig is.
https://twitter.com/chrisfroome/status/861860980430696448
Gisteren nog meegemaakt tijdens solo ride:
Ik zie 2 mensen met 2 loslopende hondjes, rem uiteraard wat af en bel (harde bel is absoluut onmisbaar item) al op ca. 75m.
Echter 1 loslopende hond sprint na dat geluid direct recht op mijn voorwiel af.
Dus iets afzwaaien (gras op) en rustig remmen tot stilstand.
Ik hoor eigenaresse wat piepen en zeg: O, u wilt nog een discussie ?
Begint ze over 'Jullie rijden zo hard..'.
Ik zeg: ik ben niet 'jullie', ik fiets hier alleen, met aangepaste snelheid en bel netjes ruim op tijd. En met gevoel voor drama: Ik had kunnen verongelukken.
Haar reactie: 'Mijn hond ook !' (....).
Net als met de marokkanen, moslims en vluchtelingen; een paar media verhalen of die 2 of 3 negatieve ervaring die je zelf als automobilist met fietsers gehad hebt en mensen hebben hun mening klaar. Wanneer leren mensen nou eens dat een paar anekdotische verhalen nooit een realistisch beeld schetsen van de werkelijkheid. Daarnaast komt ook nog eens de "conformation bias". Als je éénmaal een bepaalde mening hebt, zie je alleen nog wat je wilt zien (asociaal gedrag in fietsers) en ben je blind geworden voor de zich wel gedragende fietser. Als er 99 normale fietsers langskomen slaan je hersenen dit niet op, maar als die 100e wat doet wat niet door de beugel kan, dan valt het ineens wel weer op. Hierdoor wordt je mening nog meer gevormd door deze (onbewust optredende): "Ha, zie je nou wel!", reacties. De arrogantie dat je meent iets te kunnen zeggen over elke wielrenner ter wereld is ronduit lachwekkend.
Rotte appels heb je altijd en overal. Misschien is 30% van de wielrenners wel een rotte appel. Misschien wel 60% of 80%. DAN NOG mag je iemand pas afrekenen op het moment dat die daadwerklijk iets fout doet, in plaats van hier vanuit te gaan en elke klein detail meteen af te schilderen als asociaal gedrag. Conformation bias. Wie een hond wil slaan, vindt altijd wel een stok.
Nonbericht. Meld toch even dat ik er niet op zit te wachten. Let wel: ik bedoel jouw mededeling.
O, ja die is altijd mooi, de 'jullie' reactie. Dan realiseer ik me altijd hoe het voor minderheden moet zijn om op de hele 'groep' aangesproken te worden.
Nu heb ik ook sinds een jaar of twee het fietsen weer opgepakt. En soms hoor ik een auto aan komen, ga ik helemaal naar rechts, heel de weg vrij, en dan gaan ze keihard echt nipt langs jou. Gewoon expres.
Slaat helemaal nergens op!
Ja want ieder mens heeft altijd een reden nodig toch...
Het verslag van mijn ervaring eerder in deze reacties is echter 100% zoals het gebeurd is. Niks ervoor, niks erna. Er zijn echt wel idioten op de weg!
Kan best dat Froome inderdaad iets deed wat niet kon. Wat kan jij bedenken wat Froome gedaan heeft, dat het rechtvaardigt om hem vervolgens aan te rijden?
Vind jij in de weg rijden gelijk staan aan iemand aanrijden met de auto? Vind jij een hand (of middelvinger) opsteken gelijk staan aan iemand aanrijden met de auto?
Onafhankelijk van 'het eerste deel van het verhaal', is er niet iets wat deze overtrokken reactie van de automobilist rechtvaardigt. Waarschijnlijk een agressief gefrustreerd knulletje met een kort lontje wat iets minimaals aangrijpt als reden om dit te doen.
Als jullie het aanrijden van de mensen waar je ruzie mee hebt als acceptabel gedrag bestempelt, ben je toch ook niet moreel helemaal lekker.
Verder wordt het overgrote deel van de geregistreerde verkeersovertredingen door automobilisten begaan. Jaarlijks ongeveer evenveel overtredingen als er rijbewijzen in omloop zijn. Dus als er 1 groep is die niet moet gaan klagen over andere weggebruikers zijn het de automobilisten.