Chris Froome: “Ik zal blijven vechten”
Foto: Sirotti
dinsdag 6 september 2016 om 14:47

Chris Froome: “Ik zal blijven vechten”

Chris Froome denkt dat deze Vuelta allerminst als een nachtkaars uit zal gaan. De kopman van Team Sky kijkt na de veelbesproken rit van zondag tegen een achterstand van meer dan 3,5 minuut op leider Nairo Quintana aan, maar geeft de moed nog niet op. Met nog vijf etappes voor de boeg lijken zijn kansen op het winnen van deze Vuelta klein, maar Froome weigert zich neer te leggen bij een eindzege van de Colombiaan.

“Ik ben niet zo optimistisch als ik een paar dagen geleden nog was”, vertelde hij volgens Cyclingnews vandaag op een persconferentie tijdens de rustdag. “Het was een grote klap voor de ploeg dat ik veel tijd verloor. Aan de andere kant hebben we in de Giro gezien dat de situatie in een grote ronde drastisch kan veranderen. Vanuit ons perspectief moeten we de druk op blijven voeren, blijven doen wat we altijd doen en blijven knokken”, kondigt hij aan.

Froome blijft optimistisch. “We hebben gezien dat het missen van de slag enorme gevolgen kan hebben. We moeten nu nog beter zoeken naar kansen. We zijn natuurlijk niet de enige ploeg, Alberto en Tinkoff zullen ook iets willen proberen. Er is nu een aardige strijd voor de podiumplekken gaande. We kunnen een explosief slot van deze Vuelta verwachten”, denkt hij.”Ik wil de Vuelta graag winnen en ik zal blijven vechten, maar het is minder realistisch dan een paar dagen geleden.”

De beslissing van de jury om de renners die zondag de tijdslimiet niet haalden een generaal pardon te geven, leverde de nodige gespreksstof op. Bij het respecteren van de regel zou Froome geen ploeggenoten meer overhouden, maar desondanks is hij het niet eens met de beslissing. “Persoonlijk vind ik dat de regel gehandhaafd had moeten worden, maar ik begrijp het besluit van de jury. Zij zijn hier om dergelijke beslissingen te nemen”, aldus Froome, die zondag in Madrid een punt achter zijn seizoen zet.

RIDE Magazine
45 Reacties
06-09-2016 14:52
Verassend dat Froome zelf ook voor uitsluiting van de buiten tijd gekomen renners is.
Maakt mijn respect voor hem weer wat groter.
06-09-2016 14:56
Tot het zover is, ik zie hem nooit verder rijden als er maar 2 man van sky in koers blijft.
06-09-2016 14:56
Leuk dat Froome ook nog even Kruijswijk benoemd.
06-09-2016 14:59
Ik snap sowieso niet waarom mensen zo'n hekel aan Froome hebben.
De man gedraagt zich nooit disrespectvol richting anderen, spreekt altijd positief over anderen, valt in koersen vaak aan en durft zijn meningen te verkondigen.
Zelfs na de etappe waarin hij naar alle waarschijnlijkheid de Vuelta verliest komt hij niet met excuses maar geeft hij de credits aan Movistar en Tinkoff.

Dat Sky zo sterk is waardoor de tour vaak als een nachtkaars uitgaat kun je Froome toch zeker niet verwijten? En dat hij koerst op de manier waar hij de meeste kans op succes heeft ook niet. Denk dat mensen die en hekel aan Froome hebben dat eigenlijk hebben aan het feit dat Sky zo sterk is en daardoor de koers niet zo leuk als ze hadden gehoopt.
06-09-2016 15:10
Goed verhaal, Ab Normaal. Helemaal mee eens.
06-09-2016 15:11
In mijn ogen is mijn respect voor hem gedaald. Het feit dat hij heel de tijd aan andere teams zoals Astana ging vragen voor hulp en dan zelf geen meter kop deed zegt genoeg...
06-09-2016 15:22
@Ivo: dat kan hij nu achteraf natuurlijk gemakkelijk zeggen, want de beslissing pakte goed uit voor zijn ploeggenoten. Ik ben benieuwd of hij dat ook had gedurfd toen de jury nog aan het wikken en wegen was.
06-09-2016 15:23
edit redactie: gedraag je en lees onze huisregels nog eens door
06-09-2016 15:28
Goed verhaal van Ab Normaal.

Mogelijk dat ik een van de mensen ben waar je op doelt, al heb ik geen hekel aan Froome. Ik heb alleen niets met Froome, ben geen fan en geniet van het falen van zijn treintje. Ik vind het gewoon waardeloos dat Sky zo sterk is dat zij renners thuis laten voor de tour die in andere ploegen kopman waren geweest.
Verder helpen dat verschrikkelijk lelijk op de fiets zitten en het totale gebrek aan uitstraling niet mee. Armstrongs ploeg was ook een treintje/machine, maar als hij voor de camera verscheen, stond daar wel een baas waar je respect en waardering voor had. Inmiddels is dat laatste natuurlijk wat gezakt, maar dat heeft hele andere redenen.
Uitstraling is gewoon belangrijk voor een kopman, zal het toch met mij eens zijn dat t contrast tov een Dumoulin en vooral Sagan enorm groot is.
06-09-2016 15:32
@ Ab normaal
Goed gesproken.
06-09-2016 15:34
On topic, met een zwakke ploeg zal Froome alleen maar meer tijd verliezen in de laatste bergritten verwacht ik. In de tijdrit pakt hij weer tijd, maar met een aantal mannen vlak achter hem in het klassement ben ik niet verbaast als hij nog van het podium afvalt.
06-09-2016 15:44
Een gentleman met wel degelijk uitstraling, alleen zijn figuur werkt niet mee. Met zo'n errordynamische houding is het verbazend knap dat ie tijdritten wint en het is hem niet die de trein organiseert maar waarschijnlijk de leiding, komt in elk goed functionerend bedrijf voor.
Dus die alom kritiek daarop is best ongefundeerd, abnormaal eigenlijk.
06-09-2016 15:50
Ik deel Abnormaal zijn mening.

Froome is alleen een gemaakte wielrenner. Het ziet er niet uit, is geen stylist. Vergelijk dat met Contador en het doet pijn aan je ogen. Maar hoe je een hekel aan de persoon Froome kunt hebben is mij ook een raadsel.
06-09-2016 15:54
Juist dat gentleman-achtige is niet iets dat me aanspreekt : Hij lult me net iets te vaak het publiek naar de mond, tuft een tikkeltje te lelijk op zijn fiets rond met een overmatig vertrouwen in zijn wattmetertje en ploegmatties.

Verder een prima kerel
06-09-2016 16:03
@Thailand
Nee, ik doel niet op jou. Jij hebt niks met Froome en dat kan ik me wel weer voorstellen.
Iedereen heeft zijn voorkeuren en dat is maar goed ook.
Ik doel niet op jou omdat jij geen hekel hebt aan Froome en geen domme dingen roept zoals john, maar gewoon respectvol over hem praat en hem in zijn waarde laat.

Ik heb ook meer met Sagan dan met Froome, maar dat is voorkeur en heeft niets met hekel aan, te maken. Ik heb wel respect voor 's mans prestaties.

Ook de mening van RV is prima. Hij heeft er niets mee en met het hele gebeuren, maar tenminste niet direct van dat domme idiote geroep in de ruimte.

@schipperaar
Lol
06-09-2016 16:05
Ben geen fan van sky, maar op froome heb ik weinig tegen. Ik vind quintana vaak eerder wat minder leuks hebben. niet vanwege plakken maar gewoon algehele uitstraling :P
06-09-2016 16:07
Op basis van één uitspraak naar de media daalt het respect of neemt het respect voor iemand toe. Laten we maar zeggen dat niets zo veranderlijk is als de mens.
06-09-2016 16:09
Het is natuurlijk een sympathiek standpunt dat Froome de tijdslimiet had willen handhaven. Achteraf is het echter wel wat makkelijker praten(scoren), die woorden verliezen wat mij betreft zijn waarde. De rijstijl van het team spreekt me niet aan, zijn persoonlijkheid (met bijbehorende intelligentie) des te meer.
06-09-2016 16:13
Ik ben ook geen fan van zijn manier van rijden, het oogt zoo lelijk. Ik moest hard lachen toen ik hem dit jaar in de tour die afdaling zag rijden met die beentjes.. geen gezicht. Verderest wel respect voor de manier waarop hij in deze Vuelta aan het knokken is. Dat maakt een hoop goed voor de ogenschijnlijk eenvoudige manier waarop hij dit jaar de tour naar zijn hand zette.

Je gaat hem al snel vergelijken met gasten als Indurain en Armstrong, en dan wordt ie wat mij betreft almaar sympathieker. Froome kan een slechte dag hebben, heeft niet zo'n grote marge op zijn concurrenten, en komt qua gedrag ook veel meer in de buurt van een op en top sportman.
06-09-2016 16:26
Het is een keurige meneer, die Froome, niets tussen te krijgen in wat hij zegt. Maar het zijn ook vaak clichés. Een soort Dirk Kuyt, alles klopt, en toch irriteert het. Maar dat is een smaakkwestie. En voordat alle Froome fans gaan happen: JA ik bewonder zijn talent en professionaliteit.
On: Hij gaat deze Vuelta als tweede eindigen, met nog een tijdritzege op zak.
06-09-2016 16:40
Ab, zo bedoelde ik het ook niet. Wilde niets meer dan je mening onderschrijven.

Ben geen fan zoals bij Contador, maar heb wel zeker een zwak voor hem.. juist omdat ie zoveel shit over zich krijgt. Dat slaat gewoon helemaal nergens op. Het is niet bepaald rock n roll, maar het is een voorbeeldig kampioen. Situaties zoals op de Ventoux, daar moet je de jury op aan kijken, niet Froome.
Ik heb trouwens af en toe ook mijn bedenkingen over SKY/Engelse prestaties. Maar zolang er nog steeds geen skelet uit de kast is komen vallen geloof ik het wel.
06-09-2016 16:46
@ Ab Normaal.

Ik snap het aan de ene kant wel hoor. De dominantie van het team in de TdF wordt al snel gelinkt aan 15 jaar terug. Plus zijn a-typische fietsstijl.., dan kan ik de insinuaties en aversie ook wel weer voorstellen. Hij heeft gewoon de geschiedenis tegen zich.
Neemt niet weg dat Armstrong gewoon echt een lul was, en Froome gewoon als een degelijke gentleman over komt.
Zelfde geldt een beetje voor Nibali die voor Astana rijdt. Volgens mij een van de sympathiekste mannen in het peloton, maar ook bij hem verandert het referentiekader bij veel mensen als de dominantie van Astana in een Giro/Vuelta en ploegbaas Vino wordt meegenomen
06-09-2016 16:48
SterkHoor, maar is dat iets wat je gek vindt of afkeurt dan?
06-09-2016 16:51
@Klootje
Ik bedoelde jou helemaal niet!
De eerste K moest een I zijn, domme typefout. Zal 'm ff recht zetten.

@Sterkhoor
Oh, ik snap absoluut dat mensen geen fan van Froome zijn, zoals ik al aangaf, heeft met voorkeur te maken. Ik ben ook geen fan van Froome, maar ik heb wél respect voor 'm.
Ik snap alleen echt niet op welke grond je een hekel aan de man kan hebben, wel dat je niks met 'm hebt.
06-09-2016 16:57
Dat moet iedereen zelf weten... :p Dat is wat sport toch mooi maakt? Helden en anti-helden.
Als het om insinueren en aversie gaat, zou ik als eerste Quick-Step kiezen met die jonge gasten die out-of-the-blue klassiekers mee beslissen.. Helemaal als we terug de geschiedenis in gaan met Lefevre;) Is het chique om te doen? NEE. Maar is het leuk om een beetje te anoniem te lullen en insinueren? JA. Ik keur het alleen af als journalisten/commentatoren a la Wuyts het doen op de buis.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.