Stef Clement uit zorgen over startgelden voor natourcriteriums
foto: Marcel Koch
vrijdag 29 juli 2016 om 16:43

Stef Clement uit zorgen over startgelden voor natourcriteriums

Stef Clement uit zijn zorgen over de toekomst van natourcriteriums. Organisatoren kunnen steeds moeilijker de hoge startgelden betalen, die sommige topwielrenners vragen.

“Het is onze verantwoordelijkheid die overeind te houden”, zegt Clement, die afgelopen week de Acht van Chaam won, tegen BN/De Stem. De renner van IAM Cycling maakt zich zorgen over de toekomst van profcriteriums. “Ze behoren tot het culturele erfgoed van het Nederlandse wielrennen. Ook deze generatie wielrenners heeft de verantwoordelijkheid dat dit gewaarborgd blijft.”

Volgens Clement is de kritiek van sommige criteriumorganisatoren over exorbitant hoge startgelden terecht. “Sommigen gaan er met een derde van het rennersbudget vandoor. Daarmee pik je alle bonen uit de soep weg voor de anderen.”

Een salarisschaal van vaste prijzen ziet de 33-jarige renner als mogelijke oplossing. Etappewinst of een voorjaarsklassieker is dan goed voor een vaste bonus. “Doe je dit niet dan loopt het binnenkort volledig uit de klauwen”, aldus de nummer 18 van het eindklassement in de Tour.

RIDE Magazine
30 Reacties
29-07-2016 16:45
ehh, cultureel Nederlands erfgoed?

ik heb er geen enkel probleem mee als de na-tour-criteriums verdwijnen, al dan niet door de hoge startgelden.
29-07-2016 16:56
Kunde gewoon schrappen, is kijken als naar een Amerikaanse worstelpartij.
29-07-2016 16:59
Die toprenners zal het worst wezen, hup graaien. Dat dit voor de "mindere" goden de doodsteek is daar liggen ze minder wakker van. Het woord is aan de organisatoren van deze wedstrijden, nemen ze een of meerdere grote vissen of kiezen voor een breder deelnemersveld waar de topper(s) ontbreken.
29-07-2016 17:11
Laat ze maar echt strijden ipv vooraf afgesproken winnaars. Ben in het verleden in boxmeer gaan kijken, maar ik ga nooit meer. Parade rondjes. Of een leuk wielercafe in de open air er aan vooraf.. innovatiever mag wel.
29-07-2016 17:13
Is toch gewoon vraag en aanbod? Dan kan je ook wel beginnen over de salarissen van de renners die de helft van het budget van hun ploeg opeisen.
29-07-2016 17:34
Heeft wel een punt. De eisen van de manager van Mollema schenen belachelijk geweest te zijn. Criteriums zijn er ook voor andere renners dan alleen 3 toppers. En daarnaast is het voor veel mensen wel een plezierige avond in de vakantie, ondanks de zwartkijkers die hier structureel op dit topic reageren.
29-07-2016 17:38
Iets met vraag en aanbod. Zeker voor een nepwedstrijd die dus volledig als entertainment gezien moet worden, is het normaal dat dan artiesten-tarieven gelden. Stef, aardige gast trouwens, moet niet zeuren.
29-07-2016 17:40
Lijkt me terechte kritiek die Clement hier uit. Ja het is afgesproken. De koers is ook niet het belangrijkste van deze criteriums maar het dat fans en kinderen hun helden een keer van dichtbij kunnen bewonderen. Kinderen kunnen zo op een leuke manier in aanraking komen met de koers en dat kan er weer voor zorgen dat het de helden van de toekomst worden. Daarnaast is het voor veel coureurs, een moment om wat meer te verdienen aangezien de salarissen voor de veel renners niet echt hoog is. Tot slot is het voor veel mensen uit de omgeving van een dorp waar een criterium gereden wordt een leuk feestje in de zomer. Alles bij elkaar opgeteld zou het dus jammer zijn als het verdwijnt ook al ga ik er zelf nooit naartoe.
29-07-2016 17:42
Als t gaat om dit soort rondjes vind ik t echt onzin. Gewoon vraag en aanbod, Mollema mag vragen wat hij wil, en als de organisatie dat te duur vind nemen ze toch iemand anders?
Voor hem genoeg anderen hoor.

@ Valtverder, ik vind de salarissen van renners die helft van het budget opeisen van hun ploeg wel een valide discussie. Het is wmb. niet goed voor t wielrennen dat Sky overal de beste renners wegplukt en ze dan vervolgens niet opstelt in bijv. de tour omdat ze teveel toppers hebben. Ik zou t mooi vinden als de beste renners wat beter verspreid worden over de ploegen.
29-07-2016 17:57
De vraag en aanbod gelovigen hebben zich alweer gemeld zie ik.

Dergelijke rondjes boeien mij persoonlijk ook niets, maar als je graag wilt dat de jeugd geinteresseerd blijft in het wielrennen en dat er een betere toekomst is voor de sport dan is dit 1 van de ideale manieren om dat te doen. Op die leeftijd ging ik ook met pen en papier achter mijn helden aan voor een handtekening.

En ze hoeven echt niet voor een appel en een ei te rijden, maar het egoisme en de zakenmentaliteit slaan weer eens ver door de andere kant op. En dan kunnen de vraag en aanbod gelovigen zich over 10 jaar afvragen hoe het toch komt dat er steeds minder mensen naar hun favoriete sport kijken en er daardoor ook steeds minder wielrennen zal zijn. De vraag gaat hier niet om geld, maar om een veel groter iets. Dat in het tegenwoordige "ik, ik, ik" tijdperk een renner opstaat die het groter geheel kan overzien vind ik tof.
29-07-2016 18:03
Clement heeft gelijk.
Vooral de toppers zijn verantwoordelijk voor het contact met het publiek. En ze mogen hierin best wat investeren. Het komt ze ten goede want hierdoor houden ze het publiek enthousiast , des te meer wordt de sponsornaam gezien, en des te meer kan deze betalen aan de renner.
Het is eerder een kwestie van niet kortzichtig zijn.
29-07-2016 18:03
Quote:
Ze behoren tot het culturele erfgoed van het Nederlandse wielrennen.

En de absurd hoge startgelden niet? Toen het een mooi verhaal opleverde over de verbazing van Pantano, kon er nog tafelbreed om gelachen worden.
29-07-2016 18:09
Altijd weer geweldige sfeer op zo'n criterium. Vaak is het in kleine plaatsen en is zo'n criterium best belangrijk. Beetje evenement van het jaar.

Wat mij betreft laten ze gewoon de toppers weg. Nemen ze gewoon een paar renners die vaak in de kopgroep hebben gezeten of andere exotische renners. Als maar beetje bekende namen zijn. Sla je een jaartje de dure Nederlandse renners over en jaar later zullen prijzen wel zakken.

Mij interesseert het vrij weinig om voor de zoveelste keer Mollema te zien e.d. Voor mij part pakken ze Zakarin, Daniel Teklehaimanot , Grivko, Thomas Voeckler en Sam Bennett. Vind ik ook wel eens leuk die renners te zien.
29-07-2016 18:56
Ik dacht "laat mij ook eens een reactie op die kermiskoersen inclusief poppekast geven ".
En alles is hier al gezegd. Ga i.p.v. poppekastkoers veel liever naar nieuwelingen-en elite zonder contract wedstrijden kijken. Das spannend en die gasten en dames geven niks weg. De dood of de gladiolen.
29-07-2016 19:07
Ik geef op dit moment ook niet zoveel meer om deze criteriums, maar als kind vond ik het geweldig om Boogerd van dichtbij te zien winnen, ookal leerde ik later dat het allemaal was afgesproken. Het is de ideale manier voor kinderen om hun helden van dichtbij te kunnen zien, Nederland kent nauwelijks grote profkoersen en criteriums zijn ideaal om wielrennen meer te laten zijn dan een televisiesport. Met dit doel in het achterhoofd is het inderdaad schandalig wat sommigen aan startgeld vragen.
29-07-2016 19:27
@vanSpringel: Als die "poppekastkoers"nu veel leuker is:) En als je bij een criterium komt weet je ook wel dat die door jouw genoemde koersen zoals nieuwelingen e.d. ook op die dag van het criterium zijn dus rijden niet alleen profs maar ook amateurs, dames, nieuwelingen, junioren. Leuk toch.
En ach, bij een criterium is alles bepaald maar bij de laatste OS verliep het ook als een criterium:)
29-07-2016 19:53
Hmm gewoon laten begaan. Als er dan na een paar jaar afwezigheid van natourse criteriums weer de nostalgie opduik en men het gemis inziet is er vast weer een initiatiefnemer + vragen renners minder geld. Zoals een faillissement gevolgd door een doorstart
29-07-2016 19:53
@vanSpringel,
Dat er bij de Nieuwelingen effectief om hun brok wordt gekoerst zonder vooraf afgesproken te hebben ok, maar bij de elite zonder contract is het elke week koekenbak. Vooral ex profs komen daar koersen om enkel geld te verdienen. Let maar op hoeveel keer die ex profs tweede of derde worden. Het amateur circuit gaat echt naar de felistijnen de laatste tijd. Velen vinden nog amper de tijd om te trainen en op te kunnen tegen de beloften die al leven als prof en daarnaast die bewuste ex profs. En als ze dan al eens mee zijn worden ze gefnuikt door een clubje vaste geldzakken die "in slag" zitten. Als je niet betaalt rijden ze volop achter je en laten ze de ander die wel betaald heeft gewoon rijden.
29-07-2016 20:30
Door het grote geld gaat alles weg, maar ik zie het niet.

Alles gaat gewoon door als voor WO2.
29-07-2016 21:06
@rvb
Daar is ie weer. Kan er dan echt geen discussie gevoerd worden zonder de oorlog erbij te halen?
@Kingstown. Dank voor je interessante anekdote over Boogie. Dat is precies wat ik probeerde te zeggen :-)
29-07-2016 21:37
Zucht, ik geef het op. Dat noemt zich wielerliefhebber. Zo kortzichtig en onwetend kom je ze alleen op wf tegen. Gelukkig zitten er ook nog enkele doordachte reacties bij.
29-07-2016 22:28
Helemaal eens met @Munnik.

Neem eens andere renners??? Het blijft vraag en aanbod. Als kind is het ook gaaf om hantekeningen en fotootje/bidon van een andere ' bekende' te krijgen. Zoals dat joch in Chaam die dolblij was met zijn handtekeningen, maar geen idee had wie de renner was (Froome). Zelf heb ik ooit een koerspetje van Maarten Ducrot gekregen na afloop koers en ik was op 9-jarige leeftijd zo blij als een kind....

Nogmaals, vraag en aanbod-kwestie. Terecht als de toppers hoofdprijzen vragen, als niemand het wilt betalen zakt dat vanzelf. Wielrennen is vanaf zijn oorsprong de meest commerciele sport op aarde, dus niet zeuren. De echte kenner weet waar het in PROFwielrennen om draait, pecunia. Dat het voor velen (nog altijd) geen vetpot is, soit. Ook dat is van oudsher zo. Ken uw klassieken!!
29-07-2016 23:36
@col
Vroeger waren ze al goed betaald met een ton en kregen ze 5000 stargeld, nu een miljoen en vielleicht 50000 startgeld terwijl daar heel weinig of bijna niks tegenover staat. Stef heeft niet minder hard gewerkt dan Bauke dus vind zijn kritiek best terecht.
29-07-2016 23:51
Wat een onzin, als ze de eisen van Mollema zo belachelijk vinden, dan nemen ze hem toch lekker niet.
30-07-2016 00:00
Die cijfers van schipperaar lijken wat gedateerd maar eigenlijk is dit nu echt een nieuwstopic waar Clement een duidelijke en eerlijke mening uit die je niet kan ontkennen.
Stef is allesbehalve een oneliner renner en denkt over alle aspecten uit de wielersport kritisch na. Met het hart op de juiste toekomst voor de wielersport.
Ik stel voor dat we geen flauwe kul meer posten tegenover deze mening van Clement.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.