donderdag 25 juni 2015 om 11:30
Col de la Croix de Fer vervangt Col du Galibier in Tourparcours
De Tourorganisatie heeft het parcours van de een na laatste etappe aangepast. Op weg naar de Alpe d’Huez moest de Col du Galibier worden beklommen, maar deze berg wordt vervangen door de Col de la Croix de Fer.
De enige weg van de Col du Galibier naar de slotbeklimming loopt via de Tunnel du Chambon. Deze tunnel is echter vanwege instortingsgevaar afgesloten, waardoor de organisatie het parcours moest hertekenen. De nieuwe route bevat de Col de la Croix de Fer. Deze beklimming staat ook één dag eerder op het menu, maar ditmaal gaan de renners via een andere kant de berg op. Het hertekende parcours blijft ruim 110 kilometer lang.
De Souvenir Henri Desgrange, de prijs voor de renner die als eerste het hoogste punt van de Tour de France bereikt, zal door de parcourswijziging worden uitgedeeld in de zeventiende etappe. De Col d’Allos (2250 meter) vormt na het schrappen van de Col du Galibier het nieuwe hoogste punt.
Het gewijzigde profiel:
Eigenlijk was het mooier geweest als ze bij Allemont direct omhoog waren gegaan via Villard Reculas. Niet de standaard beklimming van de Alpe maar wel een mooie route en geen vlak stuk tussen de klimmen waar een ploeg nog iets kan doen.
Maar goed... renners maken de koers!