Contador is somber: “Er zijn niet veel kansen meer”
foto: Sirotti
dinsdag 30 augustus 2016 om 18:26

Contador is somber: “Er zijn niet veel kansen meer”

Alberto Contador hikt in het algemeen klassement aan tegen een achterstand van bijna drie minuten op leider Nairo Quintana. “Ik sta al ver achter, de kansen op de eindoverwinning zijn heel erg ver weg”, beseft de 33-jarige Spanjaard in gesprek met Cycling Weekly.

Tactisch plan omgooien
El Pistolero gaat verder: “Ik moet onze tactiek analyseren, misschien had ik iets voorzichtiger moeten zijn. Als ik terugkijk op de afgelopen drie etappes, dan was ik soms iets te impulsief. Toen ik aanging, had ik er misschien iets meer aan moeten denken. Maar zo ben ik nu eenmaal en het is moeilijk om mijn koersstijl aan te passen. Ik moet de kansen pakken die zich voordoen. Maar met de ritten die nog in het verschiet liggen, zijn de kansen om aan te vallen gelimiteerd. We hebben niet zo veel tactische opties. Ik ga wel het maximale geven en ben me bewust van de drie minuten achterstand. Nairo laat zien dat hij heel erg sterk is en dat maakt het nog gecompliceerder.”

RIDE Magazine
46 Reacties
30-08-2016 20:43
Hoeveel zou Contador op Quintana kunnen pakken in de tijdrit?
30-08-2016 20:53
Zaterdag is misschien wel een mooie etappe voor een alles of niets poging, alleen vrees ik dat z'n ploeg niet sterk genoeg is daarvoor.
Het zal nu waarschijnlijk bij podium blijven voor Contador.
30-08-2016 21:03
@Johnny7

Waarom mag ik mijn mening over Contador niet aangeven? Omdat jij niet wilt horen dat de Contador van nu niet meer de Contador van enkele jaren gelden is en daarom moet ik ophouden? Het feit dat ik benoem dat hij ouder wordt en geen grote ronde meer kan winnen staat helemaal los van respect. Al had hij 15 grote Rondes gewonnen, als het over is dan is het over. Daar hoeft hij zich echt niet voor te schamen, want dat is een natuurlijk proces wat alle groten voor hem ook hebben doorgemaakt. Bovendien ga je nu niet ter zake doende vreemde vergelijkingen maken. Jij stelt ineens dat Valverde op zijn 36e nog steeds top 10 in een grote ronde rijdt: dat klopt. Dat kan Contador misschien ook nog wel op zijn 36e, maar winnen is wat anders! En daar ging mijn stelling over.
Maar goed jij mag jouw andere mening hebben, de tijd zal het leren wat Contador nog kan.

Tip tot slot. Til niet te zwaar aan een grapje
30-08-2016 21:17
Lijkt me een meer dan aannemelijk verhaal. Hij viel ook in de tour, en toch sterk het gevoel dat hij over zijn top is. Niet voor niks de verhalen over zijn aanstaande pensioen aan het begin van dit seizoen. Ik denk dat Contador de bui al langer aan ziet komen, ook door te kiezen voor de Giro vorig jaar. Het is sowieso al lang niet meer de man van 2007, die met Rasmussen bergsprintjes deed, het meest absurde gevecht dat ik ooit gezien heb.
30-08-2016 21:19
wat een onzin dat er geen kansen zijn, er zijn genoeg kansen en bergen die komen. Hij moet gewoon zeggen dat hij denkt dat hij niet sterk genoeg is. Maar bij bertje is het altijd omgekeerd wat hij zegt he ;)
30-08-2016 21:22
Op Cyclingquotes staat het volledige interview dat een duidelijker beeld schept. Kort: hij beseft dat het moeilijk wordt maar daar is de toon veel positiever. Hij geeft niet op en hij belooft deze Vuelta nog te strijden zoals we hem kennen. Overigens laat ons niet vergeten dat hij wel de gevolgen van een val met zich meedraagt. Het is pas gedaan als het gedaan is...
30-08-2016 21:30
Even totaal off topic, hoe is het met Stig Broeckx?
30-08-2016 21:34
@ alsjewint. Johnny 7 kan er niet goed tegen als je genuanceerde kritiek levert, vind ie vervelend en gaat je dan persoonlijk aanvallen. Naar kwaaltje.
Ik denk dat het te vroeg is om Contador af te schrijven, hij heeft zich niet kunnen tonen in de Tour en matige voorbereiding naar de Vuelta gehad (en ook daar gevallen), maar vorig jaar toch Giro 1 en Tour 5. Dat is gewoon nog wereldtop.
Maar de grote Contador die iedereen bergop de vernieling in rijdt is met de komst van Froome en Quintana wel voorbij.
30-08-2016 21:48
@japsie

Maar ligt dat meer aan Froome en Quintana, of aan Alberto?
30-08-2016 22:22
Ik denk beide. Wel is het zo dat Alberto de laatste paar jaar wel vrij forse blessures heeft gehad. Zwaar gevallen ook in de Tour van 2014, toen was hij echt goed. Sindsdien niet meer dat niveau gehaald.
30-08-2016 22:24
@Japsie
Vuelta 2014 in de laatste week.
30-08-2016 22:26
Ik moet zeggen dat ik hem in het Baskenland ook zeer indrukwekkend vond. Toen beklom die in die tijdrit de beklimming echt verschroeiend hard. Ach het blijft een legende, met enorm veel aanvalslust, dus ookal word die hooguit 70e, je kan altijd wel van hem genieten.
30-08-2016 22:27
Klopt, werkelijk een genot voor het oog.
30-08-2016 22:29
@ albero, ja klopt, en de Giro in 2015 won hij ook, maar de maatstaven bij hem zijn enorm hoog. Ik doel echt op Tourwinst. In 14 was hij de enige die Nibali kon kloppen in juli.
30-08-2016 22:57
Veel verschillende meningen..
Wat denk ik wel een beetje over het hoofd wordt gezien is dat Contador heel veel media waarde heeft voor een team. Wanneer zo'n groot winnaar voor jouw team rijdt heb je direct de aandacht. Wanneer hij in welke koers dan ook gelost wordt, een lekke band heeft, afzakt naar de volgwagen, een speldenprikje plaatst of naar voren komt rijden wordt hij de komende jaren ruimschoots met de sponsoren op zijn lijf en fiets in beeld gebracht.

Dit jaar heeft hij ook gewoon veel pech gehad en niemand kan met zekerheid voorspellen hoe zijn volgende koersjaar eruit gaat zien. Misschien fantastisch met prachtige overwinningen. Misschien wat meer in de marge. Onopvallend gaat het in ieder geval niet zijn.
Ik vind het in ieder geval een prachtrenner met een super instelling. Laat hem nog maar even doorfietsen.
31-08-2016 08:45
On the first rest day of the Vuelta a España, Tinkoff's GC leader Alberto Contador sat down with the press to evaluate the first week of racing and more.

Read what he had to say here.

How do you feel now after yesterday’s stage?
There are a lot of different sensations. If I analyse the tactics of the stage right now, I would have probably been more cautious. That was my idea for the three stages after my crash and maybe I'm a bit too impulsive at times. Yesterday, I made a move when it would have probably been more intelligent to stay at the wheel but at the end, this is how I am. It is complicated for me to change the way I ride. It what concerns my mental state, we are, obviously, far behind in the GC and our chances to win are very slim.

You said you could have been more cautious but if you still want to win the Vuelta you will have to be yourself. You don't have other options.
We have to take the race day-by-day and grab the opportunities but also I have to look to see how my legs respond. We also have to take into consideration the parcours ahead of us. There are many stages with just one climb, where you have few options to make tactical moves. However, again, we will take it day-by-day, grab the opportunities, enjoy the race and see what we can do.

You said you had to be less impulsive. Regardless of what happens in this Vuelta do you think you should change your style and ride more like Froome, looking at your watts on the handlebar? Could this be the option to be beat him?
No, not all. I think powermeters take the spectacle out of the race. They make everything much more controlled and if you have a really powerful squad and if a rider attacks you can have him under control. You will always know your watts and you will know that at those watts after 20 minutes he will be over. This is how it is, it's reality. However, right now, I think it's very difficult for me to change the way I ride.

How do you feel at this moment on all levels?
I feel well and I am enjoying the race. I think the days that are left in this race will be in my favour, and I’m happy that there are still a lot of hard days left in this race, and not a few, as this means more opportunities. I will try to achieve good results and give my maximum but one has to be aware it will be difficult as I’m three minutes off Nairo. It's only a question of being three minutes behind him, it's also the fact he has shown he’s very strong and has an extremely strong team. That means more difficulty in doing everything but if I continue in the Vuelta it's not because I simply want to race, it’s because I want to try to do something.

How do you feel after your crash?
I feel better and it gets better day after day. My body is less swollen because after a crash you retain more liquids and in that sense I think each day will be better. It is a pity that the crash was just before the first three mountain stages. I saved the first two, but, unfortunately, in the last one I probably committed an error in my tactics. We hope and think that we will get better each day.

Do you think it's possible to have a repeat of the Fuente Dé [where he won the Vuelta with an attack in 2012]?
I don’t know. I have to study the road book and look what we strategy we could devise. We have to assess various situations, what the other teams will do and whether they try to control the race or leave all responsibility to Movistar. Maybe I repeat this a lot, but I’m here to enjoy the race, take it day-by-day and see what we can achieve.

The day after your crash you commented on the last 3km rule in the sprints. Could you explain a bit more on this?


Yes, the other day, I put on the table this reflection. I know that there are all sorts of different opinions, but I think that cycling in the last years has changed in that aspect. Before, the GC riders were maybe a bit further behind in the last kilometres, but now, on the contrary, sprint finishes are seen as opportunities to gain a few seconds. I don’t criticise this and I respect the way everybody does his tactics. Nevertheless, I think sprinters don't like GC riders fighting with them while they are staking a stage at 70km/h. At the same time, we, GC riders, don't like too much to fight with the sprinters, riders suited for fast and flat terrain, because we know it isn't our place.

It's true though there are a lot of tense moments and that maybe is good for the show. Still, that carries a risk because a GC rider, maybe a favourite, can go home. In addition, it's true that promotional videos of races, nearly always show the crashes of the previous year. I don't know, maybe we have to ponder whether crashes are a spectacle. People can think I'm saying this because I crashed but it's something I think about. I also think the majority of the peloton shares this view because we risk our lives every day in the bunch sprints. Maybe we need to think whether we can take a measure. I don’t want to be the standard-bearer of a rule change, but I think it's interesting to reflect on this.

You have a great riding style and cycling would be poorer without you. But looking back at this season with all the set-backs, do you think you missed the right point to say goodbye?
No, not at all. On the contrary, honestly, if couldn't finish my career with an abandon at the Tour and a possible bad result at the Vuelta. I wouldn't like that to be my last year. We still have a very nice Vuelta ahead of us, and I also look forward to next year. I think we can achieve big things and we can plan a very good calendar for next year. In that sense I'm happy. Finally, I'm appreciating it because the support of the people has been extraordinary and I enjoy each day and each kilometer. No, it wouldn't have been a good idea to retire this year.
31-08-2016 11:43
Ik kan me nog 2 mooie etappes herinneren in de Vuelta waaruit blijkt dat er nog van alles mogelijk is. De jaartallen weet ik zo niet meer.

1. Contador die met zijn ploeg een fantastische coupe pleegt door 4 of 5 mannetjes vooruit te sturen en zodoende Purito van zijn (zekere) eindwinst af houdt.
2. Froome die in de leiderstrui na een half uur koers al helemaal geisoleerd zit door complete oorlog vanaf de start (en een val van Kennaugh meen ik). Froome parreerde vervolgens alle aanvallen zelf de hele etappe en verloor uiteindelijk niets. Maar wat een koers was dat!
31-08-2016 12:05
@schipperaar
Bauknecht! Briljant gevonden, complimenten!
31-08-2016 12:17
@Zjoske: Volgens mij is die 2de in de tour 2013 geweest. Als ik me niet vergis was dat deze rit: http://www.procyclingstats.com/race.php?id=113665
Ik kan me nog heugen dat het Garmin was die als eerst veelvuldig aanging en Movistar, Astana & Katusha die vervolgens ook mee gingen doen. Porte stond 2de maar verloor 18 minuten.
31-08-2016 12:25
Mooi ook dat ie op gevoel koersr ipv metertjes, de ene dag is de andere niet, hoop echt dat ie nog terug kan slaan in een lange etappe.
@zjoske
Was ook beter cabaretier geworden of op podium bij me broer, creativitijd kent geen teit.
31-08-2016 12:39
@Baukema
Je hebt helemaal gelijk: klik

Die zat om de een of andere reden in mijn geheugen als een Vuelta rit.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.