•
woensdag 4 oktober 2017 om 13:36
Contador wil meer demarrages: “Schaf powermeters af”
Alberto Contador vindt het zorgelijk dat wattagemeters het huidige gedrag in het peloton bepalen. De onlangs gestopte Spanjaard zegt in de Spaanse sportkrant Marca dat de apparaten de aanvalsdrang van de huidige generatie renners beperken. “De coureurs moeten meer op gevoel gaan koersen”, vindt de 35-jarige El Pistolero. Hij ziet dat nu te weinig.
Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
‘Renners blokkeren’“Ik zou powermeters afschaffen”, gaat de Trek-Segafredo-renner verder. “Als je een klim op rijdt en je weet dat je niet over 400 Watts kunt gaan terwijl Sky op kop van het peloton rijdt met 400 Watts, dan durf je niet aan te vallen omdat je weet dat je jezelf dan binnen twee kilometer opblaast. Maar als je de nummers niet kunt zien, leiden je gevoelens misschien wel tot een aanval. Renners blokkeren vaak als ze naar hun wattagemeter kijken. Helemaal wanneer zij een klim van zes tot zeven procent onder de wielen hebben.” Volgens Contador zullen renners meer gaan aanvallen wanneer wattagemeters uit het peloton verdwijnen.
Jij misschien. Maar het halve peloton kijkt naar die klote metertjes. Froome voorop!
“It [Fuente Dé] was beautiful because it had a very big prize, the stage and the overall, but there have also been similar attacks that did not have the same end, yet I enjoyed them as much as that, and so did the public,” Contador said."
Durven aanvallen, het risico lopen dat je verliest. Sky zal het naïef noemen, maar het was wel de aard van het beestje Contador.
De vraag is alleen: waarom komt hij er nu pas mee?
Gaat helaas niet gebeuren: er wordt te veel verdient aan power meters...
Veel renners hebben te veel angst om volledig door het ijs te zakken, waardoor ze niet durven aan te vallen. De marges tussen de renners is zo klein (nr. 4 tot en met nr. 12) dat aanklampen meer loont dan aanvallen. Jammer, denk ik, maar powermeters afschaffen heeft weinig nut.
Minder sterke equipes (salarycaps), minder échte bergetappes (finish bergop met name), meer tijdritkilometers, minder lange etappes en meer heuvelachtige etappes (cat. 2-3).
In het baanwielrennen wordt volgens mij ook gereden met powermeters, maar die zijn niet afleesbaar tijdens de wedstrijd. Ze zijn dus puur om de data te registreren en achteraf te analyseren. Dat zou voor het wegwielrennen ook een goede zaak zijn. Maarja, mag je wel je snelheid en hartslag zien, maar niet je wattage?
Zolang je onder je omslagpunt blijft kan je blijven demareren en de concurrentie afmatten. Tuurlijk kost het meer energie dan met zijn allen 110 achter elkaar te rijden op de snelweg maar publiek wil ook vermaakt worden en Tom is gelukkig op de goede weg.
Hopelijk durven er meer te pleiten voor afschaffing maar de commerce zal het wel weer winnen, geen tourist meer die denkt dat ie zonder kan.
Dat Contador als aftredende er nu pas mee durft te komen is veelzeggend.
@delgado
Dameswielrennen?
Helaas zal die vieze powermetermaffia het nooit tot een verbod laten komen...
Meer op gevoel koersen i.p.v. constant kijken op je metertjes. Dit zal het voor de SKY-trein het ook lastiger maken de koersen op wattagemeters te controleren.
Alberto is niet vd oude stijl maar de echte, fietsen op gevoel. Toen wij de joux plane vol bepakt op reden konden we goed zonder, die halve kilo extra konden we missen als kiespijn net als de elektronische schakeling waardoor je verbluffend snel kan demareren tot de volgende bocht...
Ben voorstander van afschaffen, maar denk dat het niet een mega-effect zal hebben. Ik stoor mij meer aan de aanwezigheid van ploegwagens achter het peloton, die op verschillende vlakken kwaad met zich meebrengen. Eerst en vooral proberen zijn de koers constant te sturen ipv dat renners dat zelf doen, vervolgens brengen ze renners in gevaar met af en toe gevaarlijk rijgedrag, dan hebben we het nog niet over het vals spel achter het peloton zoals plakbidons en dat soort toestanden en tot slot is het natuurlijk super milieuonvriendelijk om met tig volbepakte wagens achter de renners aan te zoeven.
wel op die powermeter blijven kijken, die zal je niet vooruit helpen.
Dus de sterkste blijven over, en dat is toch een vereiste om uitslagen te maken
of te laten maken(kopman).
Ja, als het uitgezonden wordt, misschien wel.
@Dougi,
Ik ben er zeker van van niet maar doping is het minste van mijn 'zorgen'. Bedoel meer dat de charme verdwijnt met Sky, Bahrein-Merida,... en figuren als Vandenhaute. Heel jammer als wieler- en sportfanaat.
Mijn aanname dat je de klimmen op zulke plekken toch gaat doen voor het gevoel van een berg bedwingen en alles wat daar (mentaal) bij komt kijken. Als je dan thuis op je trainer je FTP inzichtelijk krijgt en dan op basis daarvan een berg op gaat rijden, waar is dan het gevoel en de charme gebleven. Dan ga je ook als zo'n skybot omhoog en de prestatie is dan een beetje weg. Stel je weet dat je 200w een uur lang kan trappen en je gaat lekker op 175w trappen de Tourmalet op dan weet je op voorhand al dat je bovenkomt, met een dikke kans dat je nog veel met je vermogen bezig blijft onderweg dan dat je van het klimmen zelf geniet.
Maar zal wel een trend zijn, fietsen op hartslag, fietsen op wattages met de daarbij behorende meters en een retedure fiets aanschaffen die je ook al niet echt nodig hebt (de meeste dan). Ik vind het weinig met liefhebberij te maken hebben, meer dwangmatig de prof nadoen terwijl het gros gewoon niet meer dan leuke amateurs zijn.