Contador wil meer demarrages: “Schaf powermeters af”
foto: Sirotti
woensdag 4 oktober 2017 om 13:36

Contador wil meer demarrages: “Schaf powermeters af”

Alberto Contador vindt het zorgelijk dat wattagemeters het huidige gedrag in het peloton bepalen. De onlangs gestopte Spanjaard zegt in de Spaanse sportkrant Marca dat de apparaten de aanvalsdrang van de huidige generatie renners beperken. “De coureurs moeten meer op gevoel gaan koersen”, vindt de 35-jarige El Pistolero. Hij ziet dat nu te weinig.

Een must have voor alle wielerfans! Met de Black Friday deal van RIDE Magazine haal je het ideale cadeautje voor de feestdagen in huis. Voor slechts € 13,95 ontvang je de najaars- en de winter-editie in jouw brievenbus. Dat betekent meer dan 300 pagina’s aan schitterende wielerverhalen. Wacht niet te lang, want OP=OP. Bestel nu jouw magazines en verzeker je van uren leesplezier.
‘Renners blokkeren’
“Ik zou powermeters afschaffen”, gaat de Trek-Segafredo-renner verder. “Als je een klim op rijdt en je weet dat je niet over 400 Watts kunt gaan terwijl Sky op kop van het peloton rijdt met 400 Watts, dan durf je niet aan te vallen omdat je weet dat je jezelf dan binnen twee kilometer opblaast. Maar als je de nummers niet kunt zien, leiden je gevoelens misschien wel tot een aanval. Renners blokkeren vaak als ze naar hun wattagemeter kijken. Helemaal wanneer zij een klim van zes tot zeven procent onder de wielen hebben.” Volgens Contador zullen renners meer gaan aanvallen wanneer wattagemeters uit het peloton verdwijnen.

RIDE Magazine
40 Reacties
04-10-2017 13:40
Zou toch wat wezen. Wat mij betreft experimenteren ze in een aantal koersen.
04-10-2017 13:46
Wattagemeters horen er nou eenmaal bij in het hedendaagse wielrennen. Als je dat afschaft bedenken ze wel weer wat anders.
04-10-2017 13:54
zou het veel verschil maken? de sterktsten blijven toch de sterktsten met of zonder meters ?
04-10-2017 13:57
Wat een onzin. Ik ben een fanatiek gebruiker van mijn powermeter maar tijdens een koers kijk ik er zelden naar! In volle inspanning luister je altijd naar je gevoel en kijk je niet constant op je powermeter.
04-10-2017 14:01
@DeBomVanBevel:
Jij misschien. Maar het halve peloton kijkt naar die klote metertjes. Froome voorop!
04-10-2017 14:01
Uit het Cyclingnews artikel met hetzelfde onderwerp: "Although Contador’s attack on the road to Fuente Dé in 2012, which netted him Vuelta victory on his return from his doping ban, is often viewed as the stand-out performance of his career, the Spaniard said that he had gleaned equal pleasure from ultimately unsuccessful raids, such as his long-range attack on the Alpe d’Huez stage of the 2011 Tour, or his attack on the final stage of this year’s Paris-Nice.
“It [Fuente Dé] was beautiful because it had a very big prize, the stage and the overall, but there have also been similar attacks that did not have the same end, yet I enjoyed them as much as that, and so did the public,” Contador said."
Durven aanvallen, het risico lopen dat je verliest. Sky zal het naïef noemen, maar het was wel de aard van het beestje Contador.
De vraag is alleen: waarom komt hij er nu pas mee?
04-10-2017 14:09
@nederbelg - is niet de 1st x dat hij dit bepleit. Er wordt nu wegens zijn recente afscheid een hoop aan hem aandacht aan hem gegeven in spanje. (En Ook: hij pleit niet meer voor zichzelf... maar als neutrals toeschouwer voor de toekomst.)

Gaat helaas niet gebeuren: er wordt te veel verdient aan power meters...
04-10-2017 14:14
Een picogrammetje hier en daar wil ook best eens helpen voor meer demarrages.
04-10-2017 14:16
Salarycaps of iets dergelijks heeft denk ik meer succes. Sky rijdt met al die toppers gewoon de hele koers naar de kloten. Met of zonder powermeter.

Veel renners hebben te veel angst om volledig door het ijs te zakken, waardoor ze niet durven aan te vallen. De marges tussen de renners is zo klein (nr. 4 tot en met nr. 12) dat aanklampen meer loont dan aanvallen. Jammer, denk ik, maar powermeters afschaffen heeft weinig nut.

Minder sterke equipes (salarycaps), minder échte bergetappes (finish bergop met name), meer tijdritkilometers, minder lange etappes en meer heuvelachtige etappes (cat. 2-3).
04-10-2017 14:16
Klinkt leuk maar een renner kent zijn limiet heel goed. Met of zonder wattage meter zal de renner met Sky op kop echt niet volle bak door knallen als hij bijna tegen zijn maximum aan zit. Dat geloof ik echt niet.
04-10-2017 14:18
@Redactie: Een Garmin is nog geen wattagemeter.

In het baanwielrennen wordt volgens mij ook gereden met powermeters, maar die zijn niet afleesbaar tijdens de wedstrijd. Ze zijn dus puur om de data te registreren en achteraf te analyseren. Dat zou voor het wegwielrennen ook een goede zaak zijn. Maarja, mag je wel je snelheid en hartslag zien, maar niet je wattage?
04-10-2017 14:22
Ik ken een keniaan die er constant naar kijkt ipv voor zich uitkijkt.
04-10-2017 14:33
Als ze het afschaffen gaan ze het stiekem gebruiken, krijg je dat weer. Volgens mij is deze trend van behoudend rijden niet meer terug te draaien en heeft het meer te maken met dat nu wetenschappelijk is aangetoond dat meerdere malen demaren op een klim in verhouding veel meer energie kost dan in constant tempo naar de meet rijden. Zeker met het oog op klassementen is dat laatste altijd gunstiger.
04-10-2017 14:42
Er zijn hier blijkbaar mensen die denken dat ze beter weten dan contador wat dat geeft of juist niet geeft in koers. Als armchair pro cyclist vertrouw ik toch maar op contador.
04-10-2017 14:43
Bestaat er eigenlijk nog een spel/sport die er met de jaren aantrekkelijker op is geworden om naar te kijken?
04-10-2017 14:47
@wheely
Zolang je onder je omslagpunt blijft kan je blijven demareren en de concurrentie afmatten. Tuurlijk kost het meer energie dan met zijn allen 110 achter elkaar te rijden op de snelweg maar publiek wil ook vermaakt worden en Tom is gelukkig op de goede weg.
Hopelijk durven er meer te pleiten voor afschaffing maar de commerce zal het wel weer winnen, geen tourist meer die denkt dat ie zonder kan.
Dat Contador als aftredende er nu pas mee durft te komen is veelzeggend.
@delgado
Dameswielrennen?
04-10-2017 14:56
@delgado, dat vind ik een goede vraag. Voetbal is voor mij ook een stuk minder geworden nu met al die bizarre bedragen en het waar niveau verschil veel te groot is geworden. Maar als je kijkt naar wielrennen vind ik het eerllijk gezegd leuker geworden. Nu dat ik "denk" dat het schoner is kijk ik er toch met meer plezier naar. De Armstrong tours waren ook niet echt leuk om naar te kijken hoor. En ik ben nog te jong om te spreken voor de jaren 80.
04-10-2017 14:59
Waaw - eindelijk iemand die het snapt!!

Helaas zal die vieze powermetermaffia het nooit tot een verbod laten komen...
04-10-2017 15:04
In wedstrijdverband zou mij dat een goed initiatief lijken en misschien ook het gebruik van oortjes en andere communicatie/hulpmiddelen aan banden leggen c.q. beperken.
Meer op gevoel koersen i.p.v. constant kijken op je metertjes. Dit zal het voor de SKY-trein het ook lastiger maken de koersen op wattagemeters te controleren.
04-10-2017 15:06
@ah-ja volkomen eens.
Alberto is niet vd oude stijl maar de echte, fietsen op gevoel. Toen wij de joux plane vol bepakt op reden konden we goed zonder, die halve kilo extra konden we missen als kiespijn net als de elektronische schakeling waardoor je verbluffend snel kan demareren tot de volgende bocht...
04-10-2017 15:21
Die al helemaal weinig eigen initiatief neemt en daarvoor altijd met de wagen achter hem telefoneert. Ziet er allemaal zo hopeloos uit dat Froome van alle grote renners van de afgelopen decennia niet erg zal blijven hangen bij een groot deel van de volgers.

Ben voorstander van afschaffen, maar denk dat het niet een mega-effect zal hebben. Ik stoor mij meer aan de aanwezigheid van ploegwagens achter het peloton, die op verschillende vlakken kwaad met zich meebrengen. Eerst en vooral proberen zijn de koers constant te sturen ipv dat renners dat zelf doen, vervolgens brengen ze renners in gevaar met af en toe gevaarlijk rijgedrag, dan hebben we het nog niet over het vals spel achter het peloton zoals plakbidons en dat soort toestanden en tot slot is het natuurlijk super milieuonvriendelijk om met tig volbepakte wagens achter de renners aan te zoeven.
04-10-2017 15:34
Je moet de wattages wel kunnen trappen, want als je dat niet kunt , dan kun je
wel op die powermeter blijven kijken, die zal je niet vooruit helpen.
Dus de sterkste blijven over, en dat is toch een vereiste om uitslagen te maken
of te laten maken(kopman).
04-10-2017 15:53
@schipperaar
Ja, als het uitgezonden wordt, misschien wel.

@Dougi,
Ik ben er zeker van van niet ;) maar doping is het minste van mijn 'zorgen'. Bedoel meer dat de charme verdwijnt met Sky, Bahrein-Merida,... en figuren als Vandenhaute. Heel jammer als wieler- en sportfanaat.
04-10-2017 15:58
Het zijn de renners die de koers niet maken.....kijk naar het afgelopen wk waar bijna alle landen die er toe doen voor een groepssprint rijden.....in de afgelopen Tour zie je ook Lotto Soudal elke dag mee op kop rijden terwijl Greipel niet in vorm is.....Zo zijn er legio voorbeelden
04-10-2017 16:01
Persoonlijk snap ik die hele vermogensmeters trouwens totaal niet. Ik ben begin vorige maand in de Pyreneeën geweest en rijd enkel met een gps-systeem dat mn route volgt en die mij de snelheid doorgeeft die ik rijd. Dat is voor mij wel voldoende.
Mijn aanname dat je de klimmen op zulke plekken toch gaat doen voor het gevoel van een berg bedwingen en alles wat daar (mentaal) bij komt kijken. Als je dan thuis op je trainer je FTP inzichtelijk krijgt en dan op basis daarvan een berg op gaat rijden, waar is dan het gevoel en de charme gebleven. Dan ga je ook als zo'n skybot omhoog en de prestatie is dan een beetje weg. Stel je weet dat je 200w een uur lang kan trappen en je gaat lekker op 175w trappen de Tourmalet op dan weet je op voorhand al dat je bovenkomt, met een dikke kans dat je nog veel met je vermogen bezig blijft onderweg dan dat je van het klimmen zelf geniet.

Maar zal wel een trend zijn, fietsen op hartslag, fietsen op wattages met de daarbij behorende meters en een retedure fiets aanschaffen die je ook al niet echt nodig hebt (de meeste dan). Ik vind het weinig met liefhebberij te maken hebben, meer dwangmatig de prof nadoen terwijl het gros gewoon niet meer dan leuke amateurs zijn.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.