Cookson: “Vermoeide renners gevolg van effectieve dopingcontroles”
foto: Sirotti
donderdag 30 juli 2015 om 10:56

Cookson: “Vermoeide renners gevolg van effectieve dopingcontroles”

Brian Cookson ziet in de vermoeide renners in de laatste Tourweek het effect van de verbeterde dopingcontroles. Daarnaast maakt de UCI-voorzitter zich zorgen om het gedrag van sommige toeschouwers tijdens de Franse rittenkoers.

“Ik denk dat we in de afgelopen Tour de France een aantal enorm vermoeide renners hebben gezien, en naar mijn mening is een van de oorzaken hiervan de toegenomen effectiviteit van dopingcontroles”, vertelde Cookson aan persagentschap AFP tijdens een IOC-bezoek aan Kuala Lumpur voor de Olympische Winterspelen van 2022. “Ik zie het als een bewijs dat we constant de mazen van de dopingcontroles moeten vinden en aanscherpen.”

“Tijdens de Tour hebben er zich enkele betreurenswaardige incidenten voorgedaan en dat maakt me ongerust”, gaf de UCI-voorzitter (op de foto met Tourdirecteur Christian Prudhomme) aan. “De toeschouwers worden steeds gewelddadiger. Ze lopen mee met de renners en proberen ze in moeilijkheden te brengen. Maar ik geloof net als Chris Froome dat slechts een klein deel van het publiek slechte bedoelingen heeft.”

RIDE Magazine
38 Reacties
30-07-2015 11:12
Dat is me nogal een aanname, dus de renners die de laatste week wat moe oogden zouden normaal gesproken doping gebruiken, alleen deze editie niet.
30-07-2015 11:13
Bedoelt hij vermoeid omdat ze op de meest idiote tijden gecontroleerd worden? :p
Dat lijkt mij inderdaad nogal vermoeiend...
30-07-2015 11:15
Met doping ga je harder en word je dus net zo moe. Tenzij je de enige bent die gebruikt, dan kun je relaxen in het peloton :-)
30-07-2015 11:22
Zeker. De fysieke prestaties, het parcours en de hitte zijn niet relevant.
30-07-2015 11:23
@Fondriest
Je herstelt echt wel beter met een lading doping in je lijf hoor... Een bloedtransfusie of wat EPO en je voelt je weer een stuk sterker...
30-07-2015 11:24
Ik denk, dat Cookson gelijk heeft. Drie weken koersen is niet niks. Kijk maar naar de reacties na afloop. De meeste zijn blij, dat 't erop zit.
30-07-2015 11:26
Media werkt zo dat als je dat zegt, het klakkeloos voor waar wordt aangezien en herhaald wordt. Het maakt voor hem weinig uit wat hij zegt, wanneer het maar in het straatje past van de afslag naar 'schoon wielrennen'.
30-07-2015 11:26
@Fondriest
klopt, maar je doet wel minder lang over het parcours, dus er is meer tijd om te kunnen 'ontspannen'

overigens vindt ik dat cookson inderdaad een (te) snelle uitspraak doet die niet op concrete bewijzen is gebaseerd
30-07-2015 11:30
Het hangt voor een groot deel af van de zwaarte van de eerste week. Er is door zo veel ploegen druk gezet, dat het hele peloton heeft geleden. Het was nog niet zo erg als in 2011, toen er écht langzaam bergop werd gereden. Maar of dat toen aan verminderd dopinggebruik lag, durf ik niet te concluderen.
30-07-2015 11:34
Ja, omdat je ze in het holst van de nacht wakker schopt :)

Desalniettemin lijkt het onder controle te zijn. Hier en daar een cowboy die van niks anders weet in de marge, sporadisch een gemiste controle en geen enkele (sub)topper positief op een totaal van doping lostaand geval van Paolini na. Uiteraard wordt er naar hartelust gemicrodoseerd, allerlei vermagerende shit gevreten en uit obscure potjes en poefjes gesnoept maar gelukkig hebben we er eens een mooi tijdje geen last van.
30-07-2015 11:38
Groot gelijk heeft hij! Ze durven niets meer te nemen , zelfs geen microdoseringen omdat ze snachts gecontroleerd kunnen worden. (Er zullen vast nog renners zijn die nog steeds het risico nemen).
Volgende stap , etappes korter maken.....
30-07-2015 11:55
Het is ongetwijfeld waar. Echter, als je het zo zonder bewijs roeptoetert, komt het nogal ongefundeerd en opportunistisch over.
Maar voor de " minder specialistische" media is een halve waarheid zonder onderbouwing voldoende om er nog eens op in te haken.
30-07-2015 12:07
En als het klopt is het toch eigenlijk verschrikkelijk?

Hoe ver ben je met zijn alleen heen als je 's nachts moet controleren, maar vooral dat dat dan nog werkt ook. Wat zegt dat over deze sport(ers).

Stel je eens een andere sport voor waarin dit bericht zou komen. We zijn inmiddels zo ver dat hoe schoon de sport ook is of wordt het nog steeds vooral over doping gaat. En het imago volgens mij alleen maar verslechterd wordt.

Maar een andere mogelijkheid is er volgens mij ook niet, want dan krijgen we weer de jaren '90.
30-07-2015 12:09
Lijkt mij vooral een sneer naar Contador, die schijnbaar niet de mogelijkheid heeft gekregen om voldoende op krachten te komen na de ook al zware Giro.
Een persoon op de positie van Cookson zegt zoiets niet zomaar. Zelfs Cookson is te slim voor een 'slip of the tongue'. Hij haalt zijn gram via de media en zegt eigenlijk 'we hebben je in de smiezen'. Buiten Contador zie ik niet wie hij wil aanspreken. Van Garderen was ziek, Thomas kan ik mij niet voorstellen. Froome was nog steeds een van de sterkere klimmers, Rodriquez zakte de eerste bergrit er al doorheen en Nibali werd juist beter richting het einde.
30-07-2015 12:16
@Orakel
Dit krijg je dus, nu gaan we op basis van zijn uitspraak renners langs de meetlat leggen. Froome werd duidelijk minder toe naar het einde toe. Van Garderen was geen schim meer. Gesink had Kruijswijk nodig om hem de laatste bergen over te sleuren. Allemaal het gevolg van de strengere controles?
30-07-2015 12:19
Andersom kun je ook redeneren dat de frivole interviews van mannen als Tankink en Sagan bijzonder verdacht waren, zouden die kerels niet doodop moeten zijn?
30-07-2015 12:20
De beste indicatie dat er doping wordt gebruik, is toch een positieve plas. Vermoeidheid na drie weken zegt me niet zoveel, evenmin als al die "argumenten" die iemand als Ducrot altijd aandraagt voor verminderd dopinggebruik. Constante of juist wisselende prestaties, meerdere aanvallen achter elkaar, zelfs recordtijden, het zegt me allemaal weinig over de mate van dopinggebruik. Je moet voorzichtig zijn uit het koersverloop iets op te maken, niet zo'n slimme opmerking dus van Cookson.
30-07-2015 12:25
"Dit krijg je dus, nu gaan we op basis van zijn uitspraak renners langs de meetlat leggen".

Uiteraard. Cookson voedt de speculatie. Maar neem maar van mij aan dat Cookson zich tot iemand richt en dat die persoon weet dat hij op z'n tellen moet passen. Dit is echt geen algemene opmerking. Aan ons speculanten om te beredeneren wie die renner(s) zijn.
30-07-2015 12:27
@KK
Cookson doet een aanname, maar het feit dat men 's nachts MOET controleren is ook een aanname. Ja, het werkt. Maar iets anders zou misschien ook wel kunnen werken. En misschien (lees: misschien) is er ook wel daadwerkelijk een cultuuromslag gaande bij de huidige renners of misschien zijn de testen wel verbeterd of misschien doet het bloedpaspoort ook wel iets. Eigenlijk is het enige wat je kan zeggen dat het jammer is dat topsporters midden in de nacht uit hun bed gerammeld moeten worden.

@Orakel
Ik snap niet helemaal wat je wilt zeggen? Cookson wilt niet dat renners twee rondes achter elkaar rijden? En dat reageert ie af op de slechte prestatie van Contador?
30-07-2015 12:33
Als je toch gaat speculeren, dan lijkt Contador niet de aangewezen persoon om te verdenken. De combinatie Giro-Tour zou ook met doping een vrijwel onmogelijke zijn. En in 2011 heeft Contador ze ook al vergeefs proberen te combineren. In beide gevallen eindigde hij daarna 5de in de Tour. Die "toegenomen effectiviteit" zou op basis daarvan niet erg recent zijn.
30-07-2015 12:41
Mijn voornaamste vraag na dit stuk is de volgende:

Quote:
een IOC-bezoek aan Kuala Lumpur voor de Olympische Winterspelen van 2022


Wat?!
30-07-2015 12:46
"Ik snap niet helemaal wat je wilt zeggen? Cookson wilt niet dat renners twee rondes achter elkaar rijden? En dat reageert ie af op de slechte prestatie van Contador?"

Nee. Er worden schijnbaar renner(s) scherp in de gaten gehouden (renners die de UCI terecht of onterecht als risico ziet). En deze renner(s) presteerden niet op hun niveau, waren vermoeid. In deze zinnen communiceert Cookson naar deze specifieke renner(s), niet naar het wielerpubliek.

Sommigen denken dat Cookson deze opmerking maakt als ware hij een tv-kijker zoals ons. Cookson is de baas van de UCI en heeft een agenda. Deze uitspraken moet je niet als naïef of verwarrend taxeren. Het is een bewuste sneer richting iemand.
30-07-2015 13:10
Het is niet alleen de doping waar je harder van gaat rijden die men niet meer kan gebruiken, het zijn ook de middelen voor herstel van dag tot dag die je niet meer kan toedienen.
Herstel wordt dus moeilijker en het is wel iets van de laatste jaren dat je de indruk hebt dat het peloton in de laatste dagen van de tour geen homogeen geheel is. In de armstrong tijd zag je die vermoeidheid veel minder en reed het peloton veel gecontroleerder en gegroepeerder, nu lost men bij bosjes zelfs als er niet gedemarreerd word.

Ik zie hier geen lijstje in van renners die in de gaten gehouden worden, maar die zou je hier wel uit kunnen afleiden ten opzichte van trends in eerdere grand-tours.
Contador is hier een geval apart, hij reed 2 grand tours en daar kan de vermoeidheid dus een grotere inpakt hebben gehad en er is in zijn geval dus niets af te lijden. (vergeet niet de laatste etappe van de Giro, waar contador er alla Froome ook doorheen zakte maar niet brak terwijl de Astana renners steeds beter werden)
30-07-2015 13:13
@Orakel
Da's een beetje te vergezocht voor mij. Ik denk dat een beetje publiciteit voor "zijn" dopinghervormingen voor Cookson wel genoeg agenda zijn om wat te roepen...
30-07-2015 13:21
@west; volledig mee eens. opportunustische pr gebras.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.