Cookson: “Vermoeide renners gevolg van effectieve dopingcontroles”
foto: Sirotti
donderdag 30 juli 2015 om 10:56

Cookson: “Vermoeide renners gevolg van effectieve dopingcontroles”

Brian Cookson ziet in de vermoeide renners in de laatste Tourweek het effect van de verbeterde dopingcontroles. Daarnaast maakt de UCI-voorzitter zich zorgen om het gedrag van sommige toeschouwers tijdens de Franse rittenkoers.

“Ik denk dat we in de afgelopen Tour de France een aantal enorm vermoeide renners hebben gezien, en naar mijn mening is een van de oorzaken hiervan de toegenomen effectiviteit van dopingcontroles”, vertelde Cookson aan persagentschap AFP tijdens een IOC-bezoek aan Kuala Lumpur voor de Olympische Winterspelen van 2022. “Ik zie het als een bewijs dat we constant de mazen van de dopingcontroles moeten vinden en aanscherpen.”

“Tijdens de Tour hebben er zich enkele betreurenswaardige incidenten voorgedaan en dat maakt me ongerust”, gaf de UCI-voorzitter (op de foto met Tourdirecteur Christian Prudhomme) aan. “De toeschouwers worden steeds gewelddadiger. Ze lopen mee met de renners en proberen ze in moeilijkheden te brengen. Maar ik geloof net als Chris Froome dat slechts een klein deel van het publiek slechte bedoelingen heeft.”

RIDE Magazine
38 Reacties
30-07-2015 13:57
Grappig dat Cookson het over het eind van de Tour heeft. Wellicht werden er steeds lagere Wattages getrapt richting het eind. Juist op het eind vond ik dat er weinig grote mannen echt doorheen zakten.. (Thomas en van Garderen?)
Ik vond juist dat er aan het begin van de Tour collectief complete ploegen door het ijs zakten. Dat was veel opmerkelijker. Toen had ik de gedachte: hé, heeft dat met nachtcontroles te maken?
30-07-2015 14:32
Vermoeidheid renners direct gevolg van effectieve dopingcontroles, dus heeft niets met de koers te maken. Renners zijn alleen maar vermoeid door de dopingcontroles, maar wat hebben deze controles nu effectief opgeleverd ? Behalve dat er wat "domme" tweede/derderangs Italianen tegen de lamp lopen en een Paolini die dacht dat hij een pannekoek met poedersuiker naar binnen had gewerkt i.p.v. cocaine zijn er toch weinig positieve resultaten, behoudens die te maken hebben met te lage cortisolwaardes.
30-07-2015 14:35
Begon er zelf ook behoorlijk door te zakken in de derde week Tourforum op WF. Je merkt dan pas hoe zwaar het is om schoon te blijven reageren op vileine aanvallen van medeflitsers.
30-07-2015 14:53
Grappig, toen men doodvermoeid uit de Giro kwam, was dat volgens velen juist een teken van dopinggebruik.
30-07-2015 14:59
Grappig wat er allemaal over doping geroepen wordt. Er waren 3 belangrijke redenen om te pakken voor grote jongens als Armstrong:
- je krijgt meer vermogen
- je houdt het langer vol
- je herstelt sneller

Zo onlogisch is die opmerking van Cookson nog niet. En verder denk ik dat die nachtcontroles veel meer preventief bedoelt zijn, dan daadwerkelijk renners te pakken. Het is een foefje dat justitie ook geregeld toepast als ze zeker weten dat iemand zaken doet die het daglicht niet kunnen velen, maar ze voor een rechter te weinig bewijs hebben: ze laten de crimineel gewoon op bepaalde manier weten "we weten wat je uitvreet vriend". In de hoop dat die persoon op z'n minst de illegale activiteiten minimaliseert.
30-07-2015 15:37
Dopinggebruikers worden ook vermoeid, maar kunnen door de doping met die vermoeidheid toch langer door. De redenatie van Cookson klopt niet..

Daarbij is er in Frankrijk niet 's nachts gecontroleerd. De Franse wet verbied nachtelijke controles, dat is dus niet de reden van vermoeidheid.
30-07-2015 15:42
Subjectieve ongefundeerde waardeloze opmerking van iemand die hard op weg is echt in alles een opvolger van Patje en Verbruggen te worden. Het wielrennen is niet schoon, alles behalve en dat gaat niet veranderen zolang er niets fundamenteel veranderd bij de UCI en ploegen.
30-07-2015 16:45
"Grappig dat Cookson het over het eind van de Tour heeft. Wellicht werden..."

Kleine nuance: Wielerflits heeft het over de 3e week. In het citaat van Cookson gaat het over de gehele Tour. Geen idee of de redacteur er een eigen draai aan heeft gegeven.

Het citaat is namelijk:

“Ik denk dat we in de afgelopen Tour de France een aantal enorm vermoeide renners hebben gezien, en naar mijn mening is een van de oorzaken hiervan de toegenomen effectiviteit van dopingcontroles”
30-07-2015 19:56
De huidige generatie renners is niet zo sterk als vroegere generatie renners. Komt door een beetje slap tacxen en play station spelen in de winter.
Bij marathon lopers zie je hetzelfde, echt hardlopen doen nederlanders niet meer, terwijl er nog nooit zo veel mensen hardlopen als sport bedrijven.
40 gers overklassen de 30 jarigen toch ook in elke chrono.
30-07-2015 22:03
In het begin van de tour wist men niet hoe vaak men nachtelijk zou gaan controleren.
Daarna hebben enkele renners toch wat risico genomen hiermee

@Roberto

Bron?
31-07-2015 08:24
@Rondo
Lekker gefundeerd, frappantste post in tijden, en dat zegt wat zo vlak na de Tour. Enig idee wat wielrenners echt doen in de winter? En welke veertiger bedoel je? Rebellin, Petacchi, Tossato, Horner, Fredje Rodriguez? Onze eigen Lex Nederlof?
Daarnaast Marathon? Da's echt het slechtste voorbeeld ooit. Er hebben nog nooit zoveel Nederlanders zo hard gelopen als tegenwoordig. Niet alleen absoluut maar ook relatief ten opzichte van het wereldrecord.
31-07-2015 10:49
@bertvd helemaal mee eens. Cookson zegt hier iets wat best wel eens zo zou kunnen zijn. De oude garde van de hoogtijdagen van de doping zijn bijna helemaal verdwenen en er komt een nieuwe garde aan die hoogstwaarschijnlijk zonder doping door is gebroken. Doping maakt je presteren veel beter te controleren. Mocht je een slechte dag voelen aankomen neem je bloeddoping, om algeheel herstel te verbeteren neem je epo en om sneller kracht te winnen anabolen of testosteron.

Ik denk echt dat de grote winst door doping uit het peloton is verdwenen, maar dat er misschien nog wel microdoseringen worden gebruikt.

Dat er kortom mensen op raarste momenten doorheen zakken en niet ineens weer volledig hersteld zijn geeft aan dat er in ieder geval minder doping invloed is. Of het nihil is niet te bepalen, maar op basis van verleden moeten we het zeker niet uitsluiten.
31-07-2015 11:57
Jongen kijk al die tours nog eens na ook toen zakte er mensen doorheen. Ja behalve de top 5, ja maar daarom staan ze ook in de top 5. Echt ongefundeerde bullshit dit.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.