Curvers wint Ridderronde van Maastricht, Dumoulin doneert aan goed doel
Roy Curvers heeft woensdagavond de Ridderronde van Maastricht op zijn naam geschreven. De 38-jarige renner van Sunweb – die solo aankwam – ging Wout Poels en Tom Dumoulin vooraf in het na-Tourcriterium. Die laatste maakte bekend dat hij zijn startgeld doneert aan een goed doel.
Het geld gaat naar Mathon van Eijsden en Glenn Wijntjes, die onlangs meededen aan de Ironman Limburg. Dit is een triatlonwedstrijd waarbij 3,8 kilometer moet worden gezwommen, gevolgd door 180 kilometer fietsen en 42 kilometer hardlopen.
De twee deden de triatlon om aandacht te vragen voor de spierziekte ataxie, waar Wijntjes al enige tijd aan lijdt. Hij werkte de triatlon dan ook af in een bootje, een bakfiets en in een speciale rolstoel.
“Ik hoorde overal in het nieuws over Mathon en Glenn. Ik vond het verhaal zo mooi, dat ik meteen heb besloten om mijn startgeld te schenken aan de stichting voor spierziektes”, aldus Dumoulin tegenover L1.
Ridderronde Maastricht Roy Curvers winnaar. Poels tweede. Dumoulin derde. pic.twitter.com/Zm2TUlPie0
— 1Limburg Sport (@1Lsport) 8 augustus 2018
Van Aert wint dernycriterium Antwerpen
Bij de vrouwen was het Marianne Vos die op het hoogste schavot stond. De renster van WaowDeals bleef haar ploeggenote Sabrina Stultiens voor. De Amerikaanse Coryn Rivera – uitkomend voor Sunweb – moest genoegen nemen met de derde plaats.
In Antwerpen werden er eveneens rondjes om de kerk gereden, maar dan achter de derny. Wout van Aert kwam er als winnaar uit de bus, voor zijn landgenoot Timothy Dupont en de Nederlander Fabio Jakobsen. Blikvanger Primoz Roglic viel net naast het podium.
Enkele criteriums hebben het omniumconcept. Als de favoriet zijn tijdrit dan verziekt, krijg je hem onmogelijk nog op het hoogtse schavot. Dat kan dan alleen als de renner in kwestie in de twee andere onderdelen overal als eerste doorkomt. Maar dat gebeurt niet, omdat de “kleine” renners premies binnen willen halen en er echt voor rijden. Dat echte rijden is natuurlijk relatief, maar wij wf’ers houden ze echt niet bij.
De organisatie stuurt uiteraard bij tijdens de koers en doet dat met behulp van de ervaren rotten in het peloton. In de bus wordt er dan even overlegd.
Veel lezers hier onderschatten de inspanningen. Het is, om een scheve situatie recht te zetten, soms echt wel even bikkelen voor de renners.