Daan Olivier en LottoNL-Jumbo grotendeels akkoord voor twee jaar
Daan Olivier keert komend seizoen zo goed als zeker terug in het profpeloton. De 23-jarige klimmer is door LottoNL-Jumbo binnenboord gehaald als versterking voor de ‘klassementstrein’. Wanneer hij alle tests goed doorstaat, verwacht de ploeg er met Olivier snel uit te komen.
Dat de Zuid-Hollander de tests moet ondergaan is geen ongebruikelijke gang van zaken. Vergelijk het met een medische keuring in de voetballerij. Bij LottoNL-Jumbo is het een standaardprocedure voor nieuwe renners. Tot die ‘keuring’ behoren onder meer een VO2max-test en een test om het omslagpunt van een renner te bepalen. Dat laatste is de maximale hartslag die je gedurende langere tijd kan aanhouden zonder te verzuren. Ook Primož Roglič werd vorig jaar bijvoorbeeld op deze manier uitvoerig getest.
Klimmer
Wanneer Olivier deze tests met succes doorstaat, kan hij rekenen op een tweejarig contract. Daarvoor is gekozen om de jonge klimmer de rust en de ruimte te geven, omdat hij in juni 2015 zijn contract bij Giant-Alpecin inleverde vanwege motivatieproblemen. “Ik wil mijn plezier terugvinden en dat is onwijs aan het lukken”, vertelde Olivier onlangs nog aan WielerFlits over zijn terugkeer bij De Jonge Renner. Voor die ploeg rijdt hij over twee weken onder andere de zware Eurode Omloop uit de Topcompetitie.
Je vertelt onzin.
Olivier is 3 jaar belofte geweest bij Rabobank en heeft in zijn eerste twee jaar gewoon geknecht voor Kelderman, van Baarle en Dumoulin.
Daarnaast heeft hij bij Giant voornamelijk voor eigen kans mogen koersen omdat zij bijna nergens met een kopman voor het klassement van start gingen destijds.
En waar haal jij de wetenschap vandaan dat hij bij Giant weinig waardering kreeg??
Los hiervan vind ik het mooi dat Olivier het plezier heeft teruggevonden, want grote prestaties komen altijd voort uit passie voor je sport.
Striga - 30 augustus 2016 om 15:12
Olivier in potentie een betere klimmer dan Kelderman, het moet niet gekker worden.
Olivier werd als belofte 4e in de Tour de l'Ain. Kelderman kwam als belofte niet in de buurt van een dergelijke prestatie bergop.
Weet iemand of Olivier blijft studeren?
Hij stopt met zijn studie, vanwege motivatieproblemen :/
Apart verhaal hoor.
Sorry maar je loopt achter. Die studie heeft hij inmiddels weer opgepakt, zij het aan een andere universiteit. "Studeren is zoveel vetter dan wielrennen", stelt Daan op zijn twitteraccount
Over die psychologische test: een test probeert artificieel het mogelijke gedrag en reacties te duiden. Er ligt bij Daan genoeg empirisch materiaal over zijn daadwerkelijke gedrag en reacties, dat zo'n test me overbodig lijkt.
Gaat 'm niet worden, is mijn voorspelling.
Ik ben niet op de hoogte van de academische activiteiten van Daan Olivier, ik kon het alleen niet laten een flauwe en voor de hand liggende opmerking te plaatsen.
Ik hoop dat hij het in tweede instantie redt in het wielerwereldje, maar hij heeft de schijn tegen..
Coldeportes - 31 augustus 2016 om 00:37
Er ligt bij Daan genoeg empirisch materiaal over zijn daadwerkelijke gedrag en reacties, dat zo’n test me overbodig lijkt.
Vertel? Het enige wat we weten is dat hij overtraind is geweest, zich daarna weer knap heeft teruggevochten in z'n jaar als neoprof met enkele hele sterke resultaten, en in z'n tweede jaar is er dan iets gebeurd bij renner, ploeg of bij allebei dat hem het plezier in het fietsen ontnam. Bij Giant en voorgangers zijn wel meer van dat soort gevallen bekend, het werkt nu eenmaal niet altijd.
Veel renners hebben hun studie opgegeven omwille van een profcarriere. Misschien uit een gedachte dat ze daarmee willen benadrukken dat ze er alles aan doen om een goede prof renner te worden. Daarmee geven ze indirect misschien wel een signaal van onzekerheid af en nemen ze een risico voor hun maatschappelijke carrieren na de sport. Ik ben het met julie eens dat studie best te combineren is met een profcarriere. Dat is een kwestie van motivatie voor beiden en een beetje creativiteit qua inplannen van beiden. Ik kan me voorstellen dat je in een etappekoers iets minder tijd voor de studie hebt dan wanneer je thuis je trainingen afwerkt.
Haalde zelf op de Rijn machinist diploma ondanks dagen van 20 uur, Duits leerde ik onder marifoonverkeer in de stuurhut en eten most ik zelf maken, conditie kwam van achter naar voren rennen(80m), schoonmaken en luiken sjouwen en met een beetje geluk int weekend flierefluiten in strassbourg, anvers of koblenz, van fietsen kwam niet veel, helaas.
En toch had ik nooit t idee dat ik moest werken en zo zou het als coureur ook moeten zijn natuurlijk.