Daniel Martin over Sky-trein: “Renners zijn bang om aan te vallen”
Daniel Martin zegt dat veel renners bang zijn om Sky aan te vallen. De Britse ploeg voerde in de eerste Alpenrit het peloton aan met een vijftal renners, terwijl veel favorieten al geïsoleerd zaten. “Zij hadden zo veel renners, dat andere coureurs bang waren om aan te vallen, zeker met de finish na de afdaling”, geeft de kopman van UAE Emirates aan tegen Cyclingnews.
In de slotkilometer van de Col de la Colombière was Martin de eerste en enige die een aanval plaatste in de favorietengroep. “Ik dacht gewoon dat ik die gasten wilden testen en ik hoopte dat iemand met me mee ging. Alleen ik denk dat Sky een mentaal spel aan het spelen was”, aldus de Ierse klimmer.
“Ik dacht echt dat iemand mij wilde volgen naar de finish. Het was ook een poging om die gasten uit te testen en te kijken of iemand moest lossen”, blikt Martin terug. “Zelfs al zouden een paar renners tien seconden achterstand hebben op de top, dan kon dat eindigen in een minuut aan de finish.”
Het tempo op de Colombière werd extreem hoog gelegd door Sky. Mede daardoor werden de klimtijden van de Tours 2007 en 2009 verbeterd. “Er was veel tegenwind op de klim, dat schrikte af. Ik wilde het hard maken en zien wat gebeurde”, legt de Ier uit. Het zorgde uiteindelijk voor tijdverlies van onder meer Bauke Mollema, Bob Jungels en Ilnur Zakarin.
Tour de France — Col de la Colombiere (7.42 km, 8.60 %, 638 m) | #TDF2018 pic.twitter.com/1opw57816b
— ammattipyöräily (@ammattipyoraily) 17 juli 2018
Ook vraag ik me af of het invoeren van bonificatieseconden op de top van een klim een positief effect kan hebben. Zo zullen er hopelijk meer aanvallen komen voor de slotklim en zal de koers hopelijk sneller openbreken.
Lol.
Sky heeft maar enkele miljoenen meer budget als een bmc/movistar als ik die lijst laatst bekeek. Ik vraag me dan werkelijk af wat zij met hun geld doen als ik zie dat Sky 5 van de 25 beste renners in hun ploeg hebben tijdens de tour
@achtpuntzes
Neem aan dat je dat sarcastisch bedoeld.
Ik denk niet dat het angst is, maar in de wetenschap dat het geen zin heeft om er 10 sec voor te gaan rijden en die energie te verspillen.
En toch zie je dat het renners de kop kost, zeker gisteren. Mollema gaf aan het tempo van de SKY's te kunnen volgen, maar op het moment van aanvallen (het moment dat hij daadwerkelijk moest gaan staan en versnellen) kon hij niet meer mee. Zo kun je toch een gevoelige tik uitdelen en een concurrent wat tijd aansmeren. Mollema was overigens niet de enige.
Conclusie: Sky rijd op een nieuwe superbrandstof.
En de renners die het wiel van de sky-trein konden houden?
Allemaal simpel schieten op Sky. Waarschijnlijk dezelfde mensen die na 5 kilometer in de etappe al klaar zijn met de Sky trein. Maar wie is er nou fout? Sky of de ploegen die er niet tegenin gaan?
Tuurlijk is dat zo, maar team Sky heeft daar uiteindelijk nòg geen last van.
Dan Martin heeft nu niets gepakt en wel energie verspilt, die hij waarschijnlijk vandaag of morgen en anders later deze tour gaat bekopen.
Dat hij andere renners als Mollema, Jungels pijn doe is leuk, maar uitendelijk voornamelijk gunstig voor Sky.
Ik ben zeker geen voorstander van niets ondernemen en je moet wat proberen, maar als niemand meegaat kan je beter direct stoppen, want dat kost je uiteindelijk alleen je eigen kop!
Je moet hopen dat éénvan de andere sterkere blokken iets probeert waardoor de Sky trein eerder ontregeld is en waar jij dan later van kan profiteren door iets te ondernemen.
Ga jij een aanval plaatsen, waardoor Sky harder moet werken/de mindere fitten die dag moeten lossen (Mollema/Jungels) ontregel je Sky, maar help je geïsoleerde renners als Nibali, Bardet en rij je jezelf naar de kloten.
Het zal een tactisch steekspel worden, wasrbij geluk en lef om je eigen glazen in te gooien een belangrijke factor spelen.
Ik heb er nu al zin in!
Alternatief is het opzetten van een coupdoor ~3 teams die hun knechten combineren.
Destemeer knap zoals Dumoulin verleden jaar de Giro won met beperkte middelen. Overigens ook dit jaar weliswaar met Sam Oomen als superknecht toch ook weer een mooie 2e plaats.
Mocht Dumoulin een team om zich heen hebben. Dan wint hij ook vijf keer de Tour als je dat vergelijkt. Hij moet bijna alles zelf opknappen terwijl Froome toch superknechten als Poels, Kwiatkowski, Bernal en zelfs Thomas heeft.
Waarom zou quintana als eerste zo'n aanval plaatsen? Wetende dat hij terug gepakt wordt, een hoop energie kwijt is en een concurent van hem daarna misschien wel weg blijft.
Hand ineenslaan inderdaad. Combines smeden met afspraken tussen de ploegleiders van 2 of 3 ploegen in een tochtig steegje met het licht van een halve lantaarnpaal.
Snode afspraken maken ter ontregeling van de Sky trein. Geïnspireerd door en Ode aan de verzetsstrijders die op het plateau de Glieres in de oorlog het leven lieten, 'Vivre Libre ou Mourir' !
Het zal toch bij Bardet, en Movistar vandaan moeten komen. Bij Movistar zijn er 3 ego's die alle drie geen offer willen brengen.. Dan Martin, Roglic en anderen laat sky lekker rijden wegens " toch geen direct gevaar"
Ik hoop op een Steven Kruiswijk vandaag