Daniel Martínez slachtoffer van verkeersagressie, blessures onbekend
foto: Sirotti
dinsdag 27 maart 2018 om 17:12

Daniel Martínez slachtoffer van verkeersagressie, blessures onbekend

Daniel Felipe Martínez, de jonge Colombiaanse klimmer van EF Education First-Drapac, verblijft momenteel in een ziekenhuis in Toscane. De reden voor zijn opname: de 21-jarige renner zou vanochtend tijdens training op brutale wijze zijn aangevallen door een automobilist.

Martinez was samen met zijn landgenoten Julián Cardona, Miguel Eduardo Florez en Kristian Yustre aan het trainen in de buurt van Pistoia, toen een auto langs het viertal scheerde. Volgens het Italiaanse Cicloweb zou Martínez vervolgens iets hebben geroepen naar de automobilist. De bestuurder zou – na uit de auto te zijn gestapt – de renner daarop ernstig hebben mishandeld.

De Colombiaan zou zich naar verluidt niks meer kunnen herinneren van het voorval. Het is nog niet bekend of Martínez breuken heeft opgelopen. De jonge klimmer – die recent nog knap als zevende wist te finishen in de Ronde van Catalonië – staat op de voorlopige deelnemerslijst van de Ronde van het Baskenland (2-7 april).

Ploegleider Gárate: “Bestuurder viel hem meteen aan”
Oud-renner en ploegleider Juan Manuel Gárate geeft tegenover El Tiempo tekst en uitleg. “Daniel is in orde. Ik heb met hem gesproken, en hij herkent me ook. De bestuurder gaf hem geen tijd, en viel hem meteen aan”, aldus de Spanjaard.

Trainingsgenoot Yustre blijkt ook niet ongeschonden uit de strijd te zijn gekomen. De 24-jarige Colombiaan heeft aan de vechtpartij een gescheurde lip overgehouden.

RIDE Magazine
33 Reacties
27-03-2018 17:24
Triest bericht, maar goed je weet niet hoe het precies gegaan is. Was goed bezig dit seizoen.
27-03-2018 17:27
Triest verhaal en hoop dat dit bij een incident blijft.

Daarnaast valt dit me wel meer en meer op, agressie jegens fietsers en in het bijzonder wielrenners. Filmpjes met wielrenners die de hele weggebruiken of grof gedrag vertonen naar automobilisten versterken deze agressie helaas. Een select groepje stigmatiseert dit waardoor andere liefhebbers hier helaas onder lijden.
27-03-2018 17:35
Waar slaat die foto op eigenlijk?
27-03-2018 17:36
Inderdaad! Ik weet niet hoe het in Italië is, maar in Noord-Spanje stikte het van de groepjes wielrenners die gezellig over de hele breedte van de weg reden en de auto's min of meer dirigeerden. Ik kan me wel voorstellen dat dat agitatie oproept. Al keur ik geweld uiteraard volledig af.
27-03-2018 18:10
@sboontjes: op die foto heeft hij in elk geval zijn tanden nog
27-03-2018 18:12
Denk je dat dit alleen in Spanje en Italië gebeurd
Af gelopen zaterdag met zn drieën naast mekaar de Cauberg op fietsen of de weg alleen van hun is (ja de kromstuur terroristen kome weer langzaam aan uit hun winterslaap) en dan boven op de Cauberg niet op het rijwiel pad rijden maar gewoon over de rijksweg en dan komt de bekende vinger als je daar wat over zegt
27-03-2018 18:24
Afgelopen weekend zelf ook meermaals ruzie gehad. Aangezien ik een hoogst afgetraind heerschap ben, pleeg ik mezelf met een fikse vaart door het Hollandsche te stuwen. Daarbij neem ik evenwel altijd de verkeersregels in acht, in tegenstelling tot sommige van mijn medeweggebruikers. Het meest vervelende voorval betrof een (nipt vermeden fysieke) clash met een ensemble bralstudentjes. De grootste, dikste, lelijkste en brallerigste vam het gezelschap was net van links een doorgaande weg oogedraaid, waardoor ik - en de auto vlak achter me - vol in de remmen moest.
"He, dikke klootzak" riep ik, onderkoeld en beschaafd zoals mijn gewoonte is, "pas eens op!"
In plaats van zijn nederige excuses aan te bieden, zoals alleszins betamelijk was geweest, trok de dikke bralbal echter prompt fel tegen me van leer.
"Jullie denken ook altijd dat jullie altijd voorrang hebben!"
En geloof me, ik had voorrang.. Andermaal kneep ik stevig in de remmen, ditmaal om de dikkop eens fel van repliek te dienen.

Aldus geschiedde, en te midden van al het verbale geweld zag ik een ons tegemoetkomende vader de oren van zijn zoontje bedekken. Ik had voorrang, riep ik, bijna als een verontschuldiging. Het was een gelijk waar ik gelijk niks meer aan had.
27-03-2018 18:30
@silent Hill. Je hebt de vorige foto gemist denk ik
27-03-2018 18:55
@archi
Leuk, misschien de film van van Kooten eens zien, "en ik zeg nog kijkuit ", heerlijke persiflage tussen een aanstormend talent met een schoenverkoper als sponsor, humor vd boveste plank.
Leuke zinspeling ook oren bedekken waar het vroeger wassen was.
27-03-2018 20:24
@archi

Een morele pyrrusoverwinning. Goed verhaal.
27-03-2018 21:48
@Archi:

Voorrang heb je niet, voorrang krijg je. En als je mensen met "dikke klootzak" aanspreekt, kun je er natuurlijk op wachten tot het echt escaleert.

https://communicatietraining.nl/inspiratie/geweldloze-communicatie/
27-03-2018 22:13
Als dikke klootzak voelde ik me gelijk aangesproken. Maar ik had me nooit door een of andere middelbare man in lycra laten uitkafferen.
27-03-2018 22:17
Ik rij altijd door met een excuusgebaartje erbij, helemaal los van of ik nou fout was of juist een ander, is het snelst.
27-03-2018 22:39
@Romans EENS. Rij soms met oortjes. No more kriebelende trommelvliesjes van die lijpe toeters.

@Bettinwel haha ++ Altijd zorgen* dat je gezien bent en nerges automatisch van uitgaan
27-03-2018 23:05
@Samlambeej
Joggers en wielrenners die zich afsluiten van de wereld door middel van oortjes zijn niet zelden een gevaar voor zichzelf en anderen. Verschrikkelijk irritant.
27-03-2018 23:09
Hoor je ook die irritante hulpdiensten niet. Zitten dalijk kilometers vast achter een mafkees die zich in de Tour waant.
Kijk, schelden is een prima manier om met de schrik van een bijna dood ervaring om te gaan. Maar wees creatief, gooi er af en toe een in de mix die ze niet verwachten.
27-03-2018 23:16
Oortjes doe ik ook niet aan, ik wil nog niet dood. Werkelijk geen idee hoe iemand dat kan, ik niet in elk geval.

@ Jacco > Bij joggers anticipeer ik er altijd al op dat ze me niet horen, die zitten er %ueel veel harder aan dat spul.
27-03-2018 23:17
Suggesties voor een leuke en efficiënte mix, Djoop?
28-03-2018 00:22
Ik kan de toevoegingen van Archifallus wel waarderen...

Helaas herken ik ook de agressie jegens racefietsers in het verkeer. Wat mij opvalt als ik in dit soort situaties wordt aangesproken is dat ze altijd 'jullie' tegen me zeggen, terwijl ik alleen aan het fietsen ben? Je wordt dus meteen als een gevaar op de weg beschouwd met alle andere wielrenners in NL, alleen omdat je op een racefiets zit.
28-03-2018 00:42
'Le danger, c'est les autres':-) (vrij naar Sartre).
28-03-2018 00:55
Ik als ligfietser merk dit soort agressiviteiten van automobilisten en voetgangers naar mij als fietser eigenlijk niet, terwijl ik ook aardig wat kilometers maak op racefietssnelheid met mijn ligfiets. Het lijkt ook echt een probleem te zijn naar de racefietser, deze agressiviteit. Als ligfietser krijg ik hooguit complimenten of grappen naar mijn hoofd geslingerd als ik fiets. Ik heb zelf dan ook nooit een fietspakje aan, altijd mijn gewone kleren (maar dan wat oud en versleten is) zodat ik er misschien uit zie als een woonwerkfietser, misschien helpt dat ook?

Zelf ben ik eerlijk gezegd ook geen liefhebber van groepen racefietsers. Het is mij al wel een paar keer gebeurt dat racefietsers (eigenlijk altijd wanneer ze in een groep rijden) op een fietspad nog even snel inhalen terwijl er ook een tegenligger aan komt, of dat ze inhalen terwijl ik die tegenligger ben. Dan laat ik ook wel even weten met nette maar dringende bewoording wat ik daar van vind... Wacht dan gewoon eventjes een seconde of twee!

En het gevaar is vooral voor die racefietsers. Ik kan je vertellen, dat wanneer mijn trapper van mijn ligfiets tegen je knie aan komt (de trappers van een ligfiets zitten op kniehoogte van gewone (race)fietsers), dat je knie voor de rest van je leven onbruikbaar zal zijn. Dan deelt mijn trapper de klap uit met alle kinetische energie van mijn gewicht en mijn snelheid vol op een klein oppervlak van die trapper. Die knie slaat naar achter en breekt nog naarder dan ik me waarschijnlijk kan voorstellen (ik als ligfietser val daarna waarschijnlijk hooguit op mijn zij mogelijk zonder ernstige verwondingen).

Waarom die twee seconden niet even gewacht kan worden zodat het voor jezelf als racer, diegene die je inhaalt en je tegenligger veilig blijft, is mij een raadsel.
28-03-2018 01:13
@Simplex
Dat is echt afhankelijk van de situatie. In het algemeen is het grappig om woorden te gebruiken die atypisch zijn voor je beoogd slachtoffer. Zo mag ik een oudere man graag voor vuile slet uitmaken, een oudere dame voor schavuit (met gebalde vuist), een jongmens voor crapuul, een Surinamer voor boer, een alto voor fascist und so weiter.
28-03-2018 07:34
Tja hier in het Zeeuwse wemelt het ook van de wielrenners. En ik durf te stellen dat een meerderheid zich gewoon ronduit asociaal gedraagd in het verkeer. 3 breed met een gangetje van 35 over een binnenweg zodat je er gewoon echt niet langs kan en dat een paar kilometer lang. Agressie is niet goed te praten, maar ik doe als ik er voorbij ben ook wel eens mn ruitensproeier aan terwijl ik er vlak voor rijd... Is het zo moeilijk om even achter elkaar te gaan rijden om een auto er langs te laten? Dat mensen gaan generaliseren over wielrenners vind ik alles bij elkaar optellende ook niet heel vreemd, ik denk dat ze met stip op nummer 1 staan qua percentage wat zich asociaal gedraagd op de weg.
28-03-2018 08:39
Het zijn helaas de wielrenners die in groepsverband rijden die de meeste agressie oproepen.
28-03-2018 08:56
Ja, je ruitensproeiers aanzetten is natuurlijk veel minder asociaal dan met zijn 3-en naast elkaar fietsen !

Om te reageren moet je ingelogd zijn.